IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-502: HADITH PUASA DAN AL-QURAN PEMBERI SYAFAAT
S > SY > SYA > SYAF > SYAFA > SYAFAA > SYAFAAT > IRSYAD AL-HADITH SIRI KE-502: HADITH PUASA DAN AL-QURAN PEMBERI SYAFAAT >
- Butiran
- Dimuatnaik oleh Muhammad Mushfique Bin Ahmad Ayoup @ Ayub
Soalan:
Apakah benar terdapat hadith yang menyatakan bahawa puasa dan al-Quran akan memberi syafaat pada hari akhirat?
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah [Taala], selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda [Rasulullah], sahabat baginda [Rasulullah] serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda [Rasulullah].
Puasa merupakan salah satu ibadah yang disyariatkan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya.
أَيَّامًا مَّعۡدُودَٰتٖۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَۚ وَعَلَى ٱلَّذِينَ يُطِيقُونَهُۥ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسۡكِينٖۖ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُۥۚ وَأَن تَصُومُوا۟ خَيْرٌ لَّكُمْۖ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿سورة البقرة آية ١٨٤﴾. شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍ مِّنَ ٱلْهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهْرَ فَلۡيَصُمۡهُۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا۟ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿سورة البقرة آية ١٨٥﴾.
أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمۡۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّۗ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمۡۖ فَٱلۡـَٰٔنَ بَـٰشِرُوهُنَّ وَٱبْتَغُوا۟ مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَكُمۡۚ وَكُلُوا۟ وَٱشْرَبُوا۟ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ ٱلْخَيْطُ ٱلْأَبْيَضُ مِنَ ٱلْخَيْطِ ٱلْأَسْوَدِ مِنَ ٱلۡفَجۡرِۖ ثُمَّ أَتِمُّوا۟ ٱلصِّيَامَ إِلَى ٱلَّيۡلِۚ وَلَا تُبَـٰشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَـٰكِفُونَ فِى ٱلۡمَسَٰجِدِۗ تِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ فَلَا تَقۡرَبُوهَاۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ ءَايَـٰتِهِۦ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿سورة البقرة آية ١٨٧﴾.
Untuk itu, setiap perkara yang disyariatkan oleh Allah SWT pasti mempunyai banyak hikmah yang tersurat dan tersirat di sebalik pensyariatan tersebut. Selain itu juga, al-Quran merupakan kitab suci yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW sebagai mukjizat kepada baginda SAW dan juga sebagai panduan kepada umatnya. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
الٓرۚ كِتَـٰبٌ أَنزَلْنَـٰهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ ﴿سورة إبراهيم آية ١﴾.
Maksudnya: “Ini ialah Kitab (al-Quran) yang Kami turunkannya kepadamu (wahai Muhammad), supaya kamu mengeluarkan umat manusia seluruhnya daripada gelap-gelita (kekufuran) kepada cahaya (keimanan) - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.”
Berdasarkan soalan di atas, di sana terdapat hadith yang menyatakan bahawa puasa dan al-Quran akan memberi syafaat kepada orang yang melakukannya pada hari akhirat.
Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalam musnadnya dan Imam al-Thabarani di dalam al-Mu’jam al-Kabir iaitu:
- Daripada Abdullah bin ‘Amr RA berkata, bahawa Nabi SAW bersabda:
الصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، يَقُولُ الصِّيَامُ: أَيْ رَبِّ، مَنَعْتُهُ الطَّعَامَ وَالشَّهَوَاتِ بِالنَّهَارِ، فَشَفِّعْنِي فِيهِ، وَيَقُولُ الْقُرْآنُ: مَنَعْتُهُ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ، فَشَفِّعْنِي فِيهِ، قَالَ: فَيُشَفَّعَانِ
Maksudnya: “Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat buat hamba pada hari kiamat. Puasa berkata: “Wahai Rab!, Aku telah menahannya daripada makan dan syahwat pada siang hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya. Al-Quran pula berkata: Aku telah menahannya daripada tidur pada malam hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya. Kemudian, keduanya memberi syafaat (kepada orang yang melakukannya).” [Riwayat Ahmad (6626) dan al-Thabarani (88)]
Setelah kita mengetahui sumber hadith tersebut, maka suka bagi kami untuk menyatakan beberapa pandangan ahli hadith berkaitan status hadith ini, antaranya:
Imam al-Haithami (807 H) menyatakan perawi-perawi Imam al-Thabarani adalah perawi yang sahih. [Lihat: Majma’ al-Zawaid, 3/181]
الكتاب: مجمع الزوائد ومنبع الفوائد المؤلف: أبو الحسن نور الدين علي بن أبي بكر بن سليمان الهيثمي (المتوفى: 807هـ) المحقق: حسام الدين القدسي الناشر: مكتبة القدسي، القاهرة عام النشر: 1414 هـ، 1994 م عدد الأجزاء: 10 [ترقيم الكتاب موافق للمطبوع] صفحة المؤلف: [نور الدين الهيثمي]
ج3ص181: 5081 - وَعَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «الصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَقُولُ الصِّيَامُ: أَيْ رَبِّ مَنَعْتُهُ الطَّعَامَ وَالشَّهْوَةَ فَشَفِّعْنِي فِيهِ، وَيَقُولُ الْقُرْآنُ: مَنَعْتُهُ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ فَشَفِّعْنِي فِيهِ قَالَ: فَيَشْفَعَانِ لَهُ». رَوَاهُ أَحْمَدُ وَالطَّبَرَانِيُّ فِي الْكَبِيرِ، وَرِجَالُ الطَّبَرَانِيِّ رِجَالُ الصَّحِيحِ.
Imam al-Suyuthi (911 H) menilai hadith ini sebagai sahih. [Lihat: al-Jami’ al-Saghir, 2/66]
الٓرۚ كِتَـٰبٌ أَنزَلْنَـٰهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ ﴿سورة إبراهيم آية ١﴾.
Imam Ibn Hajar al-Haitami al-Makki (974 H) berpendapat bahawa hadith ini statusnya sama ada sahih atau hasan. [Lihat: al-Zawajir, 1/326]
الٓرۚ كِتَـٰبٌ أَنزَلْنَـٰهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ ﴿سورة إبراهيم آية ١﴾.
Shaykh Shu’aib al-Arna’out menilai sanad hadith ini dhaif disebabkan dua perawi di dalam sanad hadith merupakan perawi yang dhaif iaitu Ibn Lahi’ah dan Huyayyi bin Abdillah. [Lihat: Musnad Ahmad, 11/199]
الٓرۚ كِتَـٰبٌ أَنزَلْنَـٰهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ ﴿سورة إبراهيم آية ١﴾.
Shaykh Ahmad Shakir pula berpendapat hadith ini sanadnya adalah sahih. [Lihat: Musnad Ahmad, 6/188]
الٓرۚ كِتَـٰبٌ أَنزَلْنَـٰهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ ﴿سورة إبراهيم آية ١﴾.
Shaykh Muqbil al-Wadi’iy menghukum hadith ini sebagai dhaif. [Lihat: al-Syafa’ah, 183]
الٓرۚ كِتَـٰبٌ أَنزَلْنَـٰهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ ﴿سورة إبراهيم آية ١﴾.
Melihat kepada beberapa pandangan atau penilaian para ulama di atas, maka kami cenderung untuk mengatakan bahawa hadith di atas adalah sanadnya adalah dhaif. Walaubagaimanapun, maknanya adalah sahih kerana di sana terdapat hadith sahih yang lain menyokong makna hadith ini iaitu ibadah puasa dan membaca al-Quran mampu memberi syafaat atau menyelamatkan orang yang melakukannya daripada api neraka seperti:
- Daripada Abu Umamah RA, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لِأَصْحَابِهِ
Maksudnya: “Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat sebagai syafaat kepada para pembacanya”. [Riwayat Muslim (804)]
- Daripada Abu Hurairah RA berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ، وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ
Maksudnya: “Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya”. [Riwayat Muslim (1151)]
Penutup
Kesimpulannya, berpuasa dan membaca al-Quran merupakan ibadah yang istimewa kerana di sana terdapat banyak kelebihan yang akan diperolehi bagi orang yang melakukannya. Di samping itu juga, status hadith yang membicarakan berkaitan puasa dan al-Quran sebagai pemberi syafaat adalah hadith yang dhaif. Akan tetapi, maknanya adalah sahih kerana terdapat hadith sahih yang lain menyatakan kedua ibadah tersebut mampu memberi syafaat kepada orang yang melakukannya. Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dan istiqamah dalam menunaikan ketaatan serta perintah Allah SWT. Amin.
Wallahua’lam
Comments
Post a Comment