Alfabaiyyah > Huruf K
PERKATAAN KEKASIH
WASIAT 1 - 5
WASIAT 1
Kitab MENJADI KEKASIH ALLAH TAALA WASIAT DAN NASIHAT KEROHANIAN OLEH SYEIKH ABDUL QADIR AL JAILANI
EDIT
MUKA SURAT 3
MAJLIS 1
TUNDUKKAN NAFSU MU SEBELUM
ENGKAU DITUNDUKKAN OLEHNYA
PERENGGAN 1
BERPALING DARIPADA ALLAH SUBHANAHU WA TAALA KETIKA DITURUNKAN HUKUM HAKAMNYA, BERERTI MATINYA AGAMA, BINASANYA TAUHID, MUSNAHNYA KEREDHAAN DAN KEIKHLASAN.
BERPALING DARIPADA ALLAH SUBHANAHU WA TAALA ...
Berkenaan dengan perkataan BERPALING ni, ada sebanyak 101 kali disebut di dalam Kitab Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman. Antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 83,
[2:83] Basmeih : Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya.
Dan dalam Surah Al Baqarah Ayat 137,
[2:137] Basmeih : Maka kalau mereka beriman sebagaimana kamu beriman (dengan Kitab-kitab Allah dan Rasul-rasulnya), maka sesungguhnya mereka telah beroleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (serta tidak mahu beriman dengan sebenar-benar iman) maka sesungguhnya mereka akan tinggal berkekalan dalam perbalahan dan permusuhan (dengan kamu); oleh itu (janganlah engkau khuatir wahai Muhammad) kerana Allah akan memeliharamu (dan umatmu) dari kejahatan mereka; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
... KETIKA DITURUNKAN HUKUM HAKAMNYA ...
Perkataan DITURUNKAN disebut sebanyak 140 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 4:
[2:4] Basmeih : Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya).
Perkataan HUKUM disebut sebanyak 89 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 94:
[2:94] Basmeih : Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum Yahudi): "Kalau syurga negeri akhirat itu telah menjadi hak istimewa untuk kamu pada sisi hukum Allah, tidak boleh dicampuri oleh orang-orang lain (seperti yang kamu dakwakan itu), maka cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar".
Orang yang zalim ialah orang yang tidak menegakkan hukum Allah Taala sebagaimana dalam Al Baqarah Ayat 229,
[2:229] Basmeih : Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
Perangai orang yahudi dan nasrani memang suka mengingkari hukum Allah sebagaimana dalam Surah Ali Imran Ayat 23:
[3:23] Basmeih : Tidakkah engkau pelik memikirkan (wahai Muhammad) terhadap sikap orang-orang (Yahudi) yang telah diberikan sebahagian dari Kitab Taurat, mereka diseru kepada Kitab Allah supaya Kitab itu dijadikan hakim (mengenai perkara-perkara yang timbul) di antara mereka. Ahli-ahli satu puak dari mereka berpaling ingkar sambil menolak (seruan dan
hukum Kitab Allah itu).
... BERERTI MATINYA AGAMA ...
Perkataan AGAMA disebut sebanyak 184 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 120:
[2:120] Basmeih : Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.
Agama yang Allah redha ialah agama Islam sahaja sebagaimana dalam Surah Ali Imran Ayat 19,
[3:19] Basmeih : Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.
Jika ada sesiapa yang mencari selain daripada agama Islam maka rugilah hidupnya sebagaimana dalam Surah Ali Imran Ayat 85,
[3:85] Basmeih : Dan sesiapa yang mencari
ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
...BINASANYA TAUHID ...
Perkataan TAUHID disebut sebanyak 16 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Ali Imran Ayat 67,
[3:67] Basmeih : Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk ugama Yahudi, dan bukanlah ia seorang pemeluk ugama Kristian, tetapi ia seorang yang tetap di atas dasar
Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang-orang musyrik.
... MUSNAHNYA KEREDHAAN ...
Perkataan KEREDHAAN disebut sebanyak 27 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 207,
[2:207] Basmeih : Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah pula Amat belas-kasihan akan hamba-hambanya.
Dan dalam Surah Al Baqarah Ayat 265,
[2:265] Basmeih : Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan.
... DAN KEIKHLASAN.
Perkataan KEIKHLASAN disebut sebanyak 2 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Ghafir Ayat 45,
[40:45] Basmeih : (Dengan keikhlasannya dan penyerahan dirinya kepada Allah) maka ia diselamatkan oleh Allah dari angkara tipu daya mereka; dan Firaun bersama-sama kaumnya ditimpa azab seksa yang seburuk-buruknya,
Mereka yang berpaling daripada Allah Taala, hidup mereka sentiasa dalam perbalahan dan permusuhan dengan Allah Taala dan Rasulullah sebagaimana dalam Surah Al Baqarah Ayat 137:
Bila sentiasa hidup dalam perbalahan dan permusuhan, maka matilah agama, binasalah tauhid, musnahnya keredhaan dan keikhlasan.
SEDANGKAN HATI ORANG MUKMIN TIDAK MENGETAHUI ...
Perkataan MENGETAHUI disebut sebanyak 494 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 13,
[2:13] Basmeih : Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak
mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
Selepas Allah Taala memberitahu kepada kita baru kita mengetahui sebagaimana dalam Surah Al 'Alaq Ayat 5,
[96:5] Basmeih : Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.
Dan ilmu kita semua adalah tersangat sedikit sebagaimana dalam Surah Al Israk Ayat 85,
[17:85] Basmeih : Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan
sedikit sahaja".
...MENGAPA DAN BAGAIMANA HENDAK MELAYAN DORONGAN NAFSUNYA.
Perkataan NAFSU disebut sebanyak 35 kali dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman antaranya dalam Surah Al Baqarah Ayat 87,
[2:87] Basmeih : Dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepada Nabi Musa Kitab Taurat, dan Kami iringi kemudian daripadanya dengan beberapa orang Rasul, dan Kami berikan kepada Nabi Isa Ibni Maryam beberapa mukjizat serta Kami teguhkan kebenarannya dengan Ruhul-Qudus (Jibril). Maka patutkah, tiap-tiap kali datang kepada kamu seorang Rasul membawa sesuatu (kebenaran) yang tidak disukai oleh hawa
nafsu kamu, kamu (dengan) sombong takbur (menolaknya), sehingga sebahagian dari Rasul-rasul itu kamu dustakan, dan sebahagian yang lain pula kamu membunuhnya?
Kerana nafsu sentiasa menyuruh berbuat kejahatan sebagaimana dalam Surah Yusuf Ayat 53:
[12:53] Basmeih : "Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
BAHKAN IA BERKATA, "BENAR...! SEMUA NAFSU ITU MESTI DILAWAN, DITENTANG DAN DIMUSUHI".
OLEH YANG DEMIKIAN, BARANGSIAPA YANG INGIN MEMPERBAIKI DIRINYA, MAKA HENDAKLAH DIA BERLATIH UNTUK MEMERANGI NAFSUNYA, SEHINGGA DIRINYA BEBAS DARIPADA CENGKAMAN KEJAHATAN DAN PENGARUH NAFSU, KERANA SELURUH NAFSU ITU MENGAJAK KEPADA KEJAHATAN.
PERENGGAN 2
APABILA KAMU MAMPU MENGGEMBELENG DAN MENUNDUKKAN NAFSU MU, MAKA SELURUH NAFSU ITU AKAN MENJADI BAIK, YAKNI KEBAIKAN YANG BERADA DI DALAM KEBAIKAN. SEHINGGA JADILAH IA MENURUT SEMUA KETAATAN DAN MENINGGALKAN SEMUA KEJAHATAN DAN KEDERHAKAAN. DALAM KEADAAN YANG DEMIKIAN, MAKA DIUCAPKAN BAGINYA FIRMAN ALLAH, YANG BERBUNYI,
MUKA SURAT 4
ERTINYA, "WAHAI JIWA YANG TENANG...! KEMBALILAH KEPADA TUHAN MU DENGAN PENUH REDHA DAN DIREDHAINYA. MAKA MASUKLAH KAMU KE DALAM GOLONGAN HAMBA KU DAN MASUKLAH KE DALAM SYURGA KU".
PERENGGAN 2
DENGAN DEMIKIAN, MAKA SUDAH PASTILAH KETAKWAANNYA, DAN HILANG DARIPADANYA SEGALA KEBURUKAN, SERTA TIADA KEBERGANTUNGAN KEPADA MAKHLUK. HAL INI TELAH BERLAKU KEPADA NABI IBRAHIM KHALILULLAH, BAGINDA TELAH TERLEPAS DARIPADA KONGKONGAN NAFSUNYA DAN BAGINDA HIDUP DENGAN TENANG, BEBAS DARIPADA PENGARUH NAFSU YANG SENTIASA MENDORONG MANUSIA KEPADA MELAKUKAN KEJAHATAN.
PERENGGAN 3
KETIKA JIWANYA TELAH TENANG, DATANGLAH KEPADANYA BERBAGAI JENIS MAKHLUK YANG MENAWARKAN BANTUAN DAN PERTOLONGAN. KETIKA ITU BAGINDA MENJAWAB:
PERENGGAN 4
"AKU TIDAK MEMERLUKAN PERTOLONGAN KAMU SEKALIAN. DIA (ALLAH) MENGETAHUI KEADAAN KU DAN MEMENUHI PERMOHONAN KU".
PERENGGAN 5
KERANA PENYERAHAN DAN KETAKWAAN BAGINDA YANG TIDAK BERBELAH BAGI ITU, MAKA ALLAH BERFIRMAN KEPADA API, KATANYA:
PERENGGAN 6
ERTINYA: "BERKATALAH KAMI, WAHAI API...! MENJADI DINGINLAH ENGKAU DAN SELAMATLAH ENGKAU TERHADAP IBRAHIM...!
PERENGGAN 7
ALLAH MEMBERI PERTOLONGAN KEPADA ORANG YANG SABAR BERSAMANYA DI DUNIA TANPA BATAS, SEMENTARA DI AKHIRAT PULA IA AKAN DIANUGERAHKAN DENGAN KENIKMATAN TANPA BATASAN, SESUAI DENGAN FIRMANNYA YANG BERBUNYI:
PERENGGAN 8
ERTINYA: "SESUNGGUHNYA HANYA ORANG-ORANG YANG BERSABARLAH YANG DIGANJARKAN DENGAN PAHALA MEREKA TANPA BATASAN".
MUKA SURAT 12
PERENGGAN 1
Wahai hamba...! Seimbangkanlah antara dunia dan akhirat.
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ
Jadikanlah kedua-duanya itu dalam wadah yang sama.
Dan menyendirilah di hadapan Tuhan mu Yang Maha Perkasa Lagi Maha Agung dengan hati yang kosong tanpa dunia dan akhirat.
Janganlah engkau menghadap kepadaNya kecualai engkau telah mengenepikan semua yang datang selain daripadaNya.
Janganlah engkau terbelenggu bersama makhluk sementara engkau terjauh daripada Khaliq.
Comments
Post a Comment