0060 سورة الأنعام آية 60 - PETUNJUK AYAT
وَهُوَ ٱلَّذِي يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِٱلنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَىٰٓ أَجَلٌ مُّسَمًّىۖ ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿سورة الأنعام آية ٦٠﴾.
- وَهُوَ ٱلَّذِي
- potongan ayat وَهُوَ ٱلَّذِي ini terdiri daripada 2 perkataan dan 7 huruf iaitu perkataan وَهُوَ dan perkataan ٱلَّذِي.
- potongan ayat وَهُوَ ٱلَّذِي ini adalah potongan yang pertama di dalam Al Quran Al Karim.
- sila lihat pada Search: "وهو الذي" ◄ page 1 of 3 ► 28 results in 28 ayas
- dalam اللُّبَابُ فِيْ عُلُوْمِ الْكِتَابِ لِابْنِ عَادِلٍ Tahun - 880 Hijriyah ada menyatakan لَمَّا بَيَّنَ تَعَالَى كَمَالَ عِلْمِهِ فِي الْآيَةِ الْأوْلَى بيَّنَ كَمَالَ قُدْرَتِهِ بِهَذِهِ الْآيَةِ وَهُوَ كَوْنُهُ قَادِراً عَلَى نَقْلِ الذَّواتِ مِنَ المَوْتِ إِلَى الْحَيَاةِ وَمِنَ النَّوْمِ إِلى الْيَقَظَةِ وَاسْتِقْلَالِهِ بِحِفْظِهَا فِيْ جَمِيْعِ الْأحْوَالِ وَتَدْبِيْرِهَا عَلَى أحْسَنِ الْوُجُوْهِ فِيْ حَالِ النَّوْمِ وَالْيَقَظَةَ
- يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيْلِ
- potongan ayat ini terdiri daripada ??? perkataan dan ??? huruf iaitu perkataan dan perkataan dan perkataan .
- perkataan يَتَوَفَّىٰكُم 'irabnya menjadi لَا مَحَلَّ لَهَا مِنَ الْإِعْرَابِ لِأَنَّهَا صِلَةُ الْمَوْصُوْلِ.
- atau مُضَارِعٌ مَرْفُوْعٌ بِالضَّمَّةِ الْمُقَدَّرَةِ عَلَى الْأَلِفِ وَالْكَافُ ضَمِيْرٌ مُتَّصِلٌ فِيْ مَحَلِّ نَصْبٍ مَفْعُوْلٌ بِهِ وَالْمِيْمُ لِلْجَمْعِ وَالْفَاعِلُ يَعُوْدُ إِلَى الْاِسْمِ الْمَوْصُوْلِ.
- secara terperincinya perkataan يَتَوَفَّىٰكُم ini أي ﴿يَتَوَفَّىٰ﴾ فِعْلٌ مُضَارِعٌ مِنْ مَزِيْدِ الْخُمَاسِيِّ بَابُ (تَفَعَّلَ) مِنْ مَادَّةِ (وَفَي) غَائِبٌ مُذَكَّرٌ مُفْرَدٌ مَرْفُوْعٌ ﴿كُم﴾ ضَمِيْرٌ مُخَاطَبٌ مُذَكَّرٌ جَمْعٌ.
- perkataan بِٱلَّيْلِ i'rabnya menjadi .
- وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِٱلنَّهَارِ
- potongan ayat ini terdiri daripada ??? perkataan dan ??? huruf iaitu perkataan dan perkataan dan perkataan .
- ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ
- potongan ayat ini terdiri daripada ??? perkataan dan ??? huruf iaitu perkataan dan perkataan dan perkataan .
- لِيُقْضَىٰٓ أَجَلٌ مُّسَمًّىۖ
- potongan ayat ini terdiri daripada ??? perkataan dan ??? huruf iaitu perkataan dan perkataan dan perkataan .
- ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ
- potongan ayat ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ini terdiri daripada 3 perkataan dan 12 huruf iaitu perkataan ثُمَّ dan perkataan إِلَيْهِ dan perkataan مَرْجِعُكُمْ.
- perkataan ثُمَّ i'rabnya menjadi .
- perkataan إِلَيْهِ i'rabnya menjadi .
- secara terperincinya perkataan إِلَيْهِ ini أي ﴿إِلَيْ﴾ حَرْفُ جَرٍّ ﴿هِ﴾ ضَمِيْرٌ غَائِبٌ مُذَكَّرٌ مُفْرَدٌ.
- perkataan مَرْجِعُكُمْ i'rabnya menjadi .
- perkataan إِلَيْهِ ini kembali kepada Zat Allah Taala atau Diri Allah Taala.
- bagi kaum muktazilah jahmiyyah mereka mengatakan bahawa perkataan إِلَيْهِ ini tidak kembali kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala tetapi perkataan إِلَيْهِ ini kembali kepada sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala.
- ini kerana bagi fahaman muktazilah jahmiyyah perkataan إِلَيْهِ ini bermakna kembali kepada samada arah atas atau arah bawah atau arah kanan atau arah kiri atau arah depan atau arah belakang.
- muktazilah jahmiyyah berbuat demikian dengan memberikan makna perkataan إِلَيْهِ ini dengan makna yang tersebut di atas adalah kerana dengan berhujah kalaulah perkataan إِلَيْهِ ini kembali kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala maka perkataan إِلَيْهِ ini bermakna kembali kepada arah Allah Taala atas bawah kanan kiri belakang depan maka ternafilah arah bagi Allah Taala kerana Allah Taala itu Maha Suci daripada arah kerana kalau kita ithbatkan Allah Taala itu ada arah maka samalah Allah Taala itu dengan makhluk kerana makhluk itu ada arah yang enam atas bawah kanan kiri belakang depan maka mustahillah bagi Allah Taala itu ada arah yang enam atas bawah kanan kiri belakang depan maka ternafilah makhluk kembali kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala kerana menyerupai makhluk pada arah tersebut maka yang tinggal hanyalah perkataan إِلَيْهِ ini bermakna kembali kepada arah sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala.
- muktazilah jahmiyyah juga mengatakan bahawa Allah Taala berkuasa menjadikan makhluk kembali kepada sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala samada ke arah atas bawah kanan kiri belakang depan dan dalam masa yang sama Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala tidak bertempat dan tidak berarah atas bawah kanan kiri belakang depan.
- muktazilah jahmiyyah juga mengatakan bahawa Allah Taala berkuasa memisahkan ZatNya dan DiriNya daripada sifatNya dan af'alnya.
- bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah pula mengatakan bahawa perkataan إِلَيْهِ ini kembali kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala kerana huruf هاء pada perkataan إِلَيْهِ ini kembali kepada perkataan وَهُوَ di atas.
- Ahli Sunnah Wal Jamaah berhujah dengan potongan ayat يَتَوَفَّىٰكُم بِٱلَّيْلِ di atas bahawa perkataan يَتَوَفَّىٰكُم ini adalah فِعْلٌ مُضَارِعٌ iaitu pembuatnya ialah Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala.
- ini kerana Allah Taala ingin mengkhabarkan kepada kita semua tentang kekuasaan Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala serta kehebatan ZatNya dan DiriNya.
- kita sebagai orang yang beriman wajib meyakini bahawa Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala serta sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala adalah sangat-sangat hebat dan sangat-sangat berkuasa.
- ini menunjukkan Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala serta sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala sama-sama hebat dan sama-sama berkuasa.
- ini juga menunjukkan bahawa Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala tidak berpisah daripada sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala.
- ini sekaligus menolak fahaman muktazilah jahmiyyah yang memisahkan Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala daripada sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala.
- kalaulah muktazilah jahmiyyah memisahkan Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala serta sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala maka soalannya ialah adakah hanya sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala sahaja yang hebat dan berkuasa manakala Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala tidak berkuasa.
- sudah tentulah Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala serta sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala sama-sama hebat dan sama-sama berkuasa.
- Maha Suci Allah Taala daripada fahaman muktazilah jahmiyyah.
- dan kalaulah Allah Taala berkuasa mengembalikan makhluk kepada sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala maka soalannya ialah adakah Allah Taala tidak berkuasa mengembalikan makhluk kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala.
- sudah tentulah Allah Taala berkuasa melakukannya.
- Maha Suci Allah Taala daripada fahaman muktazilah jahmiyyah.
- ثُمَّ يُنَبِّئُكُم
- potongan ayat ini terdiri daripada ??? perkataan dan ??? huruf iaitu perkataan dan perkataan dan perkataan .
- بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
- potongan ayat ini terdiri daripada ??? perkataan dan ??? huruf iaitu perkataan dan perkataan dan perkataan .
Comments
Post a Comment