0062 سورة الحج آية 62 - PETUNJUK AYAT
ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ هُوَ ٱلْبَـٰطِلُ وَأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡعَلِيُّ ٱلْكَبِيرُ ﴿سورة الحج آية ٦٢﴾.
- ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ
- potongan ayat ini terdiri daripada 3 perkataan dan 10 huruf iaitu perkataan ذَٰلِكَ dan perkataan بِأَنَّ dan perkataan ٱللَّهَ.
- هُوَ ٱلْحَقُّ
- potongan ayat ini terdiri daripada 2 perkataan dan 6 huruf iaitu perkataan هُوَ dan perkataan ٱلْحَقُّ.
- وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ
- potongan ayat ini terdiri daripada 5 perkataan dan 16 huruf iaitu perkataan وَأَنَّ dan perkataan مَا dan perkataan يَدْعُونَ dan perkataan مِن dan perkataan دُونِهِۦ.
- هُوَ ٱلْبَـٰطِلُ
- potongan ayat ini terdiri daripada 2 perkataan dan 8 huruf iaitu perkataan هُوَ dan perkataan ٱلْبَـٰطِلُ.
- perkataan هُوَ ini i'rabnya menjadi .
- dan perkataan ٱلْبَـٰطِلُ ini i'rabnya menjadi .
- وَأَنَّ ٱللَّهَ
- potongan ayat ini terdiri daripada 2 perkataan dan 7 huruf iaitu perkataan وَأَنَّ dan perkataan ٱللَّهَ.
- هُوَ ٱلۡعَلِيُّ
- potongan ayat ini terdiri daripada 2 perkataan dan 7 huruf iaitu perkataan هُوَ dan perkataan ٱلۡعَلِيُّ.
- perkataan هُوَ ini i'rabnya menjadi .
- dan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini i'rabnya menjadi .
- Allah Taala menggunakan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini adalah untuk mengkhabarkan kepada kita semua tentang ZatNya bahawa betapa sempurnanya ZatNya Yang Maha Mulia sehingga tidak ada lagi zat yang lain yang terlebih mulia daripada Zat Allah Subhanahu Wataala.
- dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini يَعْنِى الرَّفِيْعُ فَوْقَ خَلْقِهِ yakni Tuhan Yang Maha Berketinggian di atas makhlukNya.
- dalam تَفْسِيْرُ كِتَابِ اللهِ الْعَزِيْزِ لِلْهَوَارِيِّ Tahun - 300 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini أَيْ الرَّفِيْعُ فَلَا أَعْلَى مِنْهُ وَلَا أَرْفَعُ iaitu Tuhan Yang Maha Berketinggian maka tidak ada sama sekali yang terlebih berketinggian daripadaNya Allah Taala dan tidak ada sama sekali yang lebih berketinggian.
- dalam جَامِعُ الْبَيَانِ عَنْ تَأْوِيْلِ آَيْ الْقُرْآنِ لِلطَّبَرِيِّ Tahun 224-310 Hijriyah dan dalam الْهِدَايَةُ إِلَى بُلُوْغِ النِّهَايَةِ لِمَكِّيِّ ابْنِ أَبِيْ طَالِبٍ Tahun - 437 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini ذُو الْعُلُوِّ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ Tuhan Yang Maha Berketinggian di atas segala-gala sesuatu هُوَ فَوْقَ كُلِّ شَيْءٍ Dialah Tuhan yang di atas segala-gala sesuatu وُكُلُّ شَيْءٍ دُوْنَهُ dan segala-gala sesuatu di bawahNya.
- dalam الْكَشْفُ وَالْبَيَانُ فِيْ تَفْسِيْرِ الْقُرْآنِ لِلثَّعْلَبِيِّ Tahun - 427 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini فَلَا شَيْءَ أَعْلَى مِنْهُ maka tidak ada sama sekali sesuatu apapun yang terlebih berketinggian daripadaNya Allah Taala.
- dalam معالم التنزيل في تفسير القرآن الكريم للبغوي Tahun - 516 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini الْعَالِيُّ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ Tuhan Yang Maha Berketinggian di atas segala-gala sesuatu.
- dalam تَفْسِيْرُ الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ لِابْنِ كَثِيْرٍ Tahun - 774 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini الْعَلِيُّ الَّذِيْ لَا أَعْلَى مِنْهُ Tuhan Yang Maha Berketinggian yang tidak ada sama sekali yang terlebih berketinggian daripadaNya Allah Taala الْكَبِيْرُ الَّذِيْ لَا أَكْبَرَ مِنْهُ Tuhan Yang Maha Besar yang tidak ada sama sekali yang terlebih besar daripadaNya Allah Taala.
- dalam فَتْحُ الْبَيَانِ فِيْ مَقَاصِدِ الْقُرْآنِ لِلْقَنُوْجِيِّ Tahun - 1307 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini أَيْ الْعَالِيُّ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ بِقُدْرَتِهِ وَذَاتِهِ iaitu Tuhan Yang Maha Berketinggian di atas segala-gala sesuatu dengan kudrat kekuasaanNya Allah Taala dan ZatNya Allah Taala.
- ini menunjukkan bahwa seseorang yang beriman bahawa sifat-sifat Allah Taala itu Maha Berketinggian belaka wajiblah juga beriman bahawa Zat Allah Taala itu Maha Berketinggian juga.
- dalam تَيْسِيْرُ الْكَرِيْمِ الْمَنَّانِ فِيْ تَفْسِيْرِ الْقُرْآنِ لِابْنِ سَعْدِيِّ Tahun - 1376 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini الْعَلِيُّ فِيْ ذَاتِهِ Tuhan Yang Maha Berketinggian pada ZatNya Allah Taala فَهُوَ عَالٍ عَلَى جَمِيْعِ الْمَخْلُوْقَاتِ maka Dialah Allah Taala Tuhan Yang Maha Bertinggian di atas sekalian makhluk-makhluk وَفِيْ قَدْرِهِ dan juga pada kudrat kekuasaanNya Allah Taala فَهُوَ كَامِلُ الصِّفَاتِ maka Dialah Allah Taala Tuhan Yang Maha Sempurna pada sifat-sifatNya Allah Taala وَفِيْ قَهْرِهِ لِجَمِيْعِ الْمَخْلُوْقَاتِ dan pada Pengalahan KekuasaanNya Allah Taala bagi sekalian makhluk-makhlukNya Allah Taala.
- dalam زُهْرَةُ التَّفَاسِيْرِ لِمُحَمَّدٍ أَبُوْ زُهْرَةَ Tahun - 1394 Hijriah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini وَالنَّصُّ السَّامِيُّ يَدُلُّ عَلَى اِنْحِصَارِ الْعُلَا وَالْكِبَرِ بِذَاتِهِ وَصِفَاتِهِ فِيْهِ وَحْدَهُ dan nas yang tertinggi menunjukkanlah olehnya di atas tertujunya Berketinggian dan Berkebesaran dengan Zatnya Allah Taala dan sifat-sifatNya Allah Taala padanya Allah Taala bersendirianNya Allah Taala.
- ini menunjukkan bahawa apabila Allah Taala menyebutkan yang Dia adalah Tuhan Yang Maha ٱلۡعَلِيُّ adalah kerana Allah Taala ingin mengkhabarkan kepada kita semua bahawa Dia adalah Tuhan Yang Maha Berkesendirian dengan ZatNya dan SifatNya dan Af'alnya pada ٱلۡعَلِيُّ itu iaitu hanya Allah Taala sahaja ٱلۡعَلِيُّ itu dan tidak ada seseorangpun selain daripada Allah Taala yang berkongsi ٱلۡعَلِيُّ itu dengan Allah Taala.
- ٱلْكَبِيرُ
- potongan ayat ini terdiri daripada 1 perkataan dan 6 huruf iaitu perkataan ٱلْكَبِيرُ.
- perkataan ٱلْكَبِيرُ ini i'rabnya menjadi .
- dalam تَيْسِيْرُ الْكَرِيْمِ الْمَنَّانِ فِيْ تَفْسِيْرِ الْقُرْآنِ لِابْنِ سَعْدِيِّ Tahun - 1376 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini الْعَلِيُّ فِيْ ذَاتِهِ فَهُوَ عَالٍ عَلَى جَمِيْعِ الْمَخْلُوْقَاتِ وَفِيْ قَدْرِهِ فَهُوَ كَامِلُ الصِّفَاتِ وَفِيْ قَهْرِهِ لِجَمِيْعِ الْمَخْلُوْقَاتِ الكبير في ذاته ، وفي أسمائه ، وفي صفاته ، الذي من عظمته وكبريائه ، أن الأرض قبضته يوم القيامة ، والسماوات مطويات بيمينه ، ومن كبريائه ، أن كرسيه وسع السماوات والأرض ، ومن عظمته وكبريائه ، أن نواصي العباد بيده ، فلا يتصرفون إلا بمشيئته ، ولا يتحركون ويسكنون إلا بإرادته .
Comments
Post a Comment