MAJLIS 1 - TUNDUKKAN NAFSUMU SEBELUM ENGKAU DITUNDUKKAN OLEHNYA
Disampaikan [Oleh] As Sayyid Muhyiddin Abdul Qadir Al Jailani
Di Madrasah Al Ma’murah Hari Ahad Pagi 3 Syawwal 545H
[bersamaan 21 atau 23 Januari 1151M]
Berpaling daripada Allah Subhanahu Wataala [samada berpaling dengan niat hendak membangkang terhadap Allah Taala atau melawan Allah Taala maka semuanya itu adalah dilarang sama sekali melakukannya sebagaimana dalam Surah At Taubah Ayat 3 Allah Taala berfirman ... وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي ٱللَّهِۗ وَبَشِّرِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ yang bermaksud [9:3] Basmeih ... dan jika kamu berpaling (ingkar), maka ketahuilah sesungguhnya kamu tidak akan dapat melepaskan diri dari (azab seksa) Allah. Dan khabarkanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir (bahawa mereka akan ditimpakan) dengan azab yang tidak terperi sakitnya.] ketika diturunkan hukum-hakamNya [sebagaimana hukum-hakam itu telah terkandung di dalam Al Quran atau hukum hakam itu yang diwahyukan kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam atau hukum hakam itu berbentuk qadha qadarNya tetapi masih tetap mahu berpaling juga daripada hukum-hakam itu maka perbuatan berpaling ingkar daripada hukum-hakamNya itu adalah perbuatan munafik sebagaimana dalam Surah An Nisa Ayat 61 Allah Taala berfirman وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَإِلَى ٱلرَّسُولِ رَأَيۡتَ ٱلۡمُنَٰفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا yang bermaksud [4:61] Basmeih Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.], bererti matinya agama [seseorang itu iaitu tiada agamalah dia dan binasalah amalnya bererti tiada amal usahalah dia sebagaimana dalam Surah At Taubah Ayat 69 Allah Taala berfirman أُو۟لَـٰٓئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَـٰلُهُمْ فِي ٱلدُّنْيَا وَٱلۡأٓخِرَةِۖ وَأُو۟لَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلْخَـٰسِرُونَ ... yang bermaksud [9:69] Basmeih ... Mereka yang demikian, rosak binasalah amal-amalnya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan merekalah orang-orang yang rugi.], binasanya tauhid [seseorang itu bererti tiada tauhidlah dia], musnahnya keredhaan[nya kepada Allah Taala bererti tiada keredhaanlah dia atau tawakkalnya kepada Allah Taala bererti tiada tawakkallah dia] dan keikhlasan[nya kepada Allah Taala bererti tiada keikhlasanlah dia]. Sedangkan hati orang mukmin tidak mengetahui [hakikat yang sebenar-benarnya], mengapa dan bagaimana hendak melayan dorongan nafsunya [sehingga tidak tersedar sedang menjahanamkan diri sendiri dan orang lain]. Bahkan dia [yang tidak tahu melayan hawa nafsunya itu akan] berkata [di dalam dirinya atau kepada orang lain], benar! [apa yang dikatakan oleh orang ramai itu benar], semua nafsu itu mesti dilawan, ditentang dan dimusuhi [tidak terkecualikan sedangkan anggapan itu salah bahkan anggapan yang betul ialah ada nafsu yang tidak wajib dilawani, ditentangi dan dimusuhi bahkan dibimbingi, diteladani dan dipandui]. Oleh yang demikian, barangsiapa yang ingin memperbaiki dirinya [dan amalannya], maka hendaklah dia berlatih untuk memerangi nafsunya [samalah seperti dia berlatih untuk memerangi musuhnya], sehingga [dengan sebab musabab perlatihan memerangi hawa nafsunya itu maka] dirinya [akan] bebas daripada cengkaman kejahatan dan pengaruh nafsu[nya], kerana seluruh nafsu [yang wajib diperangi dan dimusuhi] itu mengajak kepada kejahatan [dan kemusnahan maka selayaknyalah nafsu itu diperangi habis-habisan].
Apabila kamu mampu menggembleng [seluruh tenaga upayamu melawan nafsumu] dan menundukkan nafsumu [sehingga kamulah yang berjaya menundukkan nafusmu dan bukannya nafsumu yang berjaya menundukkanmu], maka [ketika itu] seluruh nafsu[mu] itu akan [bertukar] menjadi [nafsu yang] baik, yakni, kebaikan [nafsu yang baru] yang berada di dalam kebaikan [nafsu yang telah sedia ada]. Sehingga jadilah ia [berupa nafsumu itu] menurut [dan mentaati] semua ketaatan [yang telah engkau tundukkan nafsumu itu menuju keredhaan Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam] dan [dalam masa yang sama nafsumu itu] meninggalkan semua kejahatan dan kederhakaan [yang mampu menujukan kepada kemurkaan Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam]. Dalam keadaan yang demikian [yang mana nafsumu tertaati dan terpatuhi hukum-hakam Al Quran dan Al Hadith], maka diucapkan baginya firman Allah [samada semasa hidupnya atau di dalam kuburnya], yang berbunyi,
يَـٰٓأَيَّتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ ﴿سورة الفجر آية ٢٧﴾. ٱرْجِعِيٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿سورة الفجر آية ٢٨﴾. فَٱدْخُلِي فِي عِبَـٰدِي ﴿سورة الفجر آية ٢٩﴾. وَٱدْخُلِي جَنَّتِي ﴿سورة الفجر آية ٣٠﴾.
Ertinya, wahai jiwa yang tenang ...![27]. Kembalilah [kamu] kepada Tuhanmu dengan penuh redha dan diredhaiNya [28]. Maka masuklah kamu ke dalam golongan hambaKu [29]. Dan masuklah [kamu] ke dalam syurgaKu [30]. (Al Fajr: 27-30).
Dengan demikian [yang mana nafsumu terlentur lembut menuruti segala arahanmu sehingga terbacalah ayat-ayat di atas kepadamu], maka sudah pastilah ketakwaannya [sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam], dan hilang[lah] daripadanya segala keburukan [yang tidak disukai oleh Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam], serta tiada [lagi] kebergantungan[nya dan pengharapannya samada nafsumu dan juga dirimu] kepada makhluk [bahkan segala kebergantungan dirimu dan nafsumu terserahkan hanyalah kepada Allah Taala semata-mata]. Hal ini [sebagai contohnya] telah berlaku kepada Nabi إبراهيم خليل الله, baginda telah terlepas daripada kongkongan nafsunya [yang mana jikalaulah nafsu itu berada pada manusia biasa maka sifat nafsu itu yang akan mengawal tuannya dan bukannya tuannya yang mengawal nafsunya tetapi kerana pemeliharaan khusus daripada Allah Taala maka nafsu itulah yang mematuhi Nabi Ibrahim alaihi salam dan mentaati segala perintahnya] dan baginda hidup dengan tenang [tenteram], bebas daripada pengaruh nafsu yang [jikalaulah nafsu itu berada pada manusia biasa maka nafsu itu akan] sentiasa mendorong manusia [itu] kepada melakukan kejahatan [dan penderhakaan kepada Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam].
Ketika jiwanya telah tenang [tenteram], datanglah kepadanya [sebagai ujian kepada Nabi Ibrahim alaihis salam dengan] berbagai jenis makhluk yang menawarkan bantuan dan pertolongan. Ketika itu baginda [iaitu Nabi إبراهيم alaihis salam] menjawab, aku tidak memerlukan pertolongan kamu sekalian. Dia ([iaitu] Allah [Taala]) mengetahui keadaanku dan memenuhi segala permohonanku.
Kerana penyerahan dan ketakwaan baginda [iaitu Nabi إبراهيم alaihis salam] yang tidak berbelah bagi itu, maka Allah [Taala] berfirman kepada api, kataNya [kata-kata Allah Taala],
قُلْنَا يَـٰنَارُ كُونِى بَرْدًا وَسَلَـٰمًا عَلَىٰٓ إِبْرَٰهِيمَ ﴿سورة الأنبياء آية ٦٩﴾.
Ertinya, berkatalah Kami, wahai api ...! Menjadi dinginlah engkau dan selamatlah engkau terhadap إبراهيم ...!.
Allah [Taala] memberi pertolongan kepada orang yang sabar bersamaNya di dunia tanpa batas, sementara di akhirat pula, Dia akan dianugerahkan dengan kenikmatan tanpa batasan, sesuai dengan firmanNya yang berbunyi,
[قُلْ يَـٰعِبَادِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمْ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا۟ فِى هَـٰذِهِ ٱلدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۗ وَأَرْضُ ٱللَّهِ وَٰسِعَةٌ ۗ] إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّـٰبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿سورة الزمر آية ١٠﴾.
Ertinya, sesungguhnya, hanya orang-orang yang bersabarlah yang diganjarkan dengan pahala mereka tanpa batasan.
Tiadalah samar bagi Allah [Taala], segala sesuatu yang ditanggung oleh orang-orang yang menanggung keranaNya. Bersabarlah seketika bersamaNya, sementara kamu telah melihat kelembutanNya dan Dia telah memerikan kenikmatanNya bertahun-tahun lamanya. Keberanian adalah sabar untuk seketika, Allah Taala berfirman,
Ertinya, sesungguhnya Allah [Taala] bersama orang-orang yang sabar.
Dengan pertolongan dan harapan, bersabarlah bersamaNya. Ingatlah kepadaNya dan janganlah kamu lalai daripada mengingatiNya. Janganlah kamu sedar setelah [kamu] mati, kerana kesedaran ketika itu sudah tidak bermanfaat lagi bagi kamu. Tetapi ingatlah kepadaNya sebelum datangnya kematian. Ingatlah kamu sebelum kmau diberi[kan] peringatan, bahawa sudah tiada lagi perintah bagimu, sehingga kamu menyesal di saat penyesalan tiada berguna lagi bagi kamu. Perbaikilah hati kamu, kerana apabila hati itu sudah baik, maka akan baik pulalah seluruh keadaanmu. Sehubungan dengan itu, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda yang berbunyi,
إِنَّ فِي الْجَسَدِ ابْنِ آدَمَ مُضْغَةً إِذَا صَلُحَتْ صَلُحَ لَهَا سَائِرُ جَسَدِهِ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ لَهَا سَائِرُ جَسَدِهِ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ.
Ertinya, sesungguhnya di dalam jasad anak adam itu ada segumpal daging. Apabila daging itu baik maka akan baiklah seluruh jasadnya, apabila daging itu rosak, maka akan rosaklah seluruh jasadnya, ketahuilah ...! Dia adalah hati ...!.
Memperbaiki hati itu hanya dapat dilakukan dengan takwa, tawakkal kepadaNya, mengesakanNya dan berlaku ikhlas dalam setiap amalan yang dilakukan semata-mata keranaNya. Tanpa sikap-sikap yang disebutkan ini, maka hati akan rosak. Hati adalah bagaikan burung dalam sangkar, atau bagaikan berlian di dalam ikatannya, atau bagaikan harta yang tersimpan dengan sempurna di dalam almari. Adapun yang diperhitungkan di sini adalah burungnya, bukan sangkarnya. Berliannya, bukan pengikatnya. Hartanya, bukan almarinya. Bayangkanlah seekor burung tanpa sangkar, sebentuk berlian tanpa ikatan atau setompok harta tanpa tempat menyimpannya.
Ya Allah ...! Sibukkanlah anggota tubuh kami dengan ketaatan kepadaMu, dan hati kami dengan makrifah kepadaMu. Sibukkanlah sepanjang hayat kami, siang [kami] dan malam kami, pertemukanlah kami dengan orang-orang sleh yang sudah mendahului kami. Berilah kami rezeki sebagaimana yang Engkau kurniakan kepada mereka. Datangkanlah kepada kami sebagaimana yang Engkau datangkan kepada mereka. Amin ...!.
Wahai kaumku ...! Lakukanlah kepada Allah [Taala], sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang soleh kepadaNya, sehingga Allah [Taala] pula melakukan kepadamu sebagaimana yang telah dilakukanNya kepada mereka.
Jika kamu mengharapkan agar Allah Subhanahu Wataala sentiasa memandang kepadamu, maka sibukkanlah dirimu dengan melakukan ketaatan kepadaNya, bersabar bersamaNya, redha dengan semua ketentuanNya terhadap dirimu dan orang-orang selain kamu. Suatu kaum yang menjauhkan diri dari dunia dan mengambil bahagian mereka di dunia dengan jalan takwa serta beramal soleh. Kemudian mereka bermohon untuk kehidupan akhirat dan beramal dengan amalan-amalan akhirat, mereka melawan dorongan nafsu mereka dan mentaati Allah, menasihati diri mereka sendiri dan kemudian memberi bimbingan pula kepada orang lain.
Hai pemuda ...! Nasihatilah dirimu sendiri lebih dahulu, sebelum kamu menasihati orang lain. Adalah penting sekali bagimu mengekang atau melawan kehendak nafsumu dan janganlah engkau berlebih-lebihan menasihati orang lain, sedangkan dalam dirimu sendiri masih berada dalam sesuatu yang perlu engkau perbaiki.
Celakalah engkau ...! Sekiranya engkau tahu bagaimana membersihkan orang lain, sedangkan engkau buta. Bagaimana mungkin seorang [yang] buta dapat membimbing orang lain, sedangkan orang yang membimbing itu mestinya orang yang boleh melihat.
Ingatlah ...! Bahawa orang yang dapat menyelamatkan orang lain daripada lautan adalah seorang perenang yang mahir, dan yang dapat membawa orang lain kepada Allah Subhanahu Wataala hanya orang yang kenal kepadaNya. Kerana perbuatan ini tidak dapat dilakukan dengan kebodohan dan kejumudan yang menyelimuti jiwa.
Tiada alasan bagimu tentang tindakanmu terhadap Allah, melainkan mencintaiNya dan beramal untukNya, bukan untuk yang lain [daripada Allah Taala]. Takut kepadaNya bukan kepada selainNya. Semuanya ini dilakukan dengan hati, bukan dengan lidah. Semuanya ini dilakukan di dalam kesunyian, bukan di dalam kesibukan dan keramaian. Apabila tauhi berada di ambnag pintu rumah, sedangkan syirik berada di dalamnya, maka itu namanya munafik.
Celakalah engkau ...!. Lidahmu bertakwa sedangkan hatimu berada di dalam kederhakaan, lidahmu bersyukur sementara hatimu berpaling. Allah [Taala] berfirman [dalam sebuah hadith qudsi], yang berbunyi,
يَا ابْنَ آدَمَ خَيْرِيْ إِلَيْكَ نَازِلٌ وَشَرُّكَ إِلَيَّ صَاعِدٌ.
Ertinya, wahai anak adam ...! KebaikanKu itu turun kepadamu, dan kejahatanmu itu naik kepadaKu.
Celakalah kamu ...! Kerana kamu mengaku [kamu] sebagai hambaNya, sementara ketaatan kamu, engkau berikan kepada selainNya. Sekiranya kamu adalah benar-benar hambaNya, maka kamu akan kembali kepadaNya dan berpihak kepadaNya, nescaya kamu akan bermusuhan keranaNya dan berkasih-kasihan keranaNya.
Seorang mukmin yang mempunyai keyakinan, tidak akan taat kepada hawa nafsunya, dirinya dan syaitannya. Dia tidak mengetahui syaitan sehingga dia mentaatinya, dia tidak mempedulikan dunia sehingga dia menjadi hina kerananya. Oleh itu, dia merendahkan dunia dan mencari penghidupan akhirat. Apabila dia sudah dapat menghasilkan kehidupan akhirat, maka dia akan meninggalkan dunianya, bertemu dengan Tuhannya Yang Maha Perkasa lagi [Yang] Maha Agung. Dia ikhlas beribadah kepadaNya dalam semua waktunya. Dia mendengar firman Allah [Taala] yang berbunyi,
وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ [حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ ٱلْقَيِّمَةِ] ﴿سورة البينة آية ٥﴾.
Ertinya, dan tiadalah mereka disuruh, kecuali untuk menyembah Allah [Taala] dengan ikhlas dalam (menjalankan) perintah agama.
Buangkanlah syirik dari dalam jiwamu, dan esakanlah Allah [Taala, Tuhan] Yang Haq, Dia adalah [Tuhan Yang] Maha Pencipa segala sesuatu, dan semuanya berada di dalam TanganNya (kekuasaanNya).
Wahai orang yang menuntut segala sesuatu, selain daripada kepadaNya. Apakah kamu tidak berakal ...? Tidak kah kamu tahu bahawa segala sesuatunya itu berada di dalam perbendaharaanNya...? Ingatlah, bahawa Allah berfirman, yang berbunyi,
وَإِن مِّن شَىْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآئِنُهُۥ وَمَا نُنَزِّلُهُۥٓ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ ﴿سورة الحجر آية ٢١﴾.
Ertinya, Dan tidak ada sesuatupun, melainkan di sisi Kamilah khazanah (perbendaharaan)nya, dan Kami tidak akan menurunkannya melainkan dengan ukuran yang tertentu.
Wahai hamba ...! Tidurlah kamu di bawah naungan takdir, berbantallah engkau dengan kesabaran, bersikap redhalah engkau terjadap takdir yang sudah ditentukan buat dirimu, beribadahlah engkau dengan selalu menanti dan mengharapkan kebahagiaan. Apabila engkau benar-benar telah berbuat demikian, maka Zat Yang Maha Kuasa akan mencucurkan semua anugerahNya dan mengurniakan semua nikmatNya kepadaMu, di luar yang pernah engkau cari dan engkau dambakan.
Wahai kaumku...! Sesuaikanlah dirimu dengan kudratmu, terimalah dari Abdul Qadir yang telah berusaha bersungguh-sungguh menyesuaikan diri dengan kudrat. Ikutilah langkahku dalam menyesuaikan diri dengan kudrat ini, kerana sikap itu telah menghantarkan diriku kepada Zat Yang Maha Kuasa.
Wahai kaumku ...! Hina dan rendahkanlah dirimu kepada Allah, kepada ... kekuasaanNya, kepada takdir dan perbuatanNya. Kita tundukkan zahir dan batin kita kepadanya. Kita sesuaikan diri kita dengan kudrat kita dan kita jalani liku-liku hidup ini bersama kudrat itu. Kerana takdir itu adalah ibarat utusan Ilahi kepada makhlukNya, kita muliakan ia adalah semata-mata kerana memuliakan Yang mengutusnya.
Apabila hal ini telah kita lakukan, maka ia akan membawa kita bersamanya menghadap Yang Maha Kuasa untuk memperolehi pertolonganNya, sesuai dengan firmanNya yang berbunyi,
هُنَالِكَ ٱلْوَلَـٰيَةُ لِلَّهِ ٱلْحَقِّ ۚ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا ﴿سورة الكهف آية ٤٤﴾.
Ertinya, Di sana pertolongan itu hanya (datang) dari Allah Yang Haq. Dia adalah sebaik-baik Pemberi pahala dan sebaik-baik Pemberi balasan.
Kamu akan memperolehi minuman daripada lautan ilmuNya, dan makanan daripada limpahan anugerahNya, merasa tenang dengan ketenanganNya serta mendapat perlindungan daripada belaian rahmatNya. Keutamaan ini hanya diperolehi oleh seorang saja daripada setiap sejuta manusia, yang terdiri daripada berbasgai suku dan bangsa.
- 0001 سورة الفاتحة 👍👍❤EDIT
- 0002 سورة البقرة 👍❤EDIT
- 0003 سورة آل عمران 👍❤EDIT
- 0004 سورة النساء 👍❤EDIT
- 0005 سورة المائدة 👍❤EDIT
- 0006 سورة الأنعام 👍❤EDIT
- 0007 سورة الأعراف 👍❤EDIT
- 0008 سورة الأنفال 👍❤EDIT
- 0009 سورة التوبة 👍❤EDIT
- 0010 سورة يونس 👍❤EDIT
- 0011 سورة هود 👍❤EDIT
- 0012 سورة يوسف 👍❤EDIT
- 0013 سورة الرعد 👍❤EDIT
- 0014 سورة إبراهيم 👍❤EDIT
- 0015 سورة الحجر 👍❤EDIT
- 0016 سورة النحل 👍❤EDIT
- 0017 سورة الإسراء 👍❤EDIT
- 0018 سورة الكهف 👍❤EDIT
- 0019 سورة مريم 👍❤EDIT
- 0020 سورة طه 👍❤EDIT
- 0021 سورة الأنبياء 👍❤EDIT
- 0022 سورة الحج 👍❤EDIT
- 0023 سورة المؤمنون 👍❤EDIT
- 0024 سورة النور 👍❤EDIT
- 0025 سورة الفرقان 👍❤EDIT
- 0026 سورة الشعراء 👍❤EDIT
- 0027 سورة النمل 👍❤EDIT
- 0028 سورة القصص 👍❤EDIT
- 0029 سورة العنكبوت 👍❤EDIT
- 0030 سورة الروم 👍❤EDIT
- 0031 سورة لقمان 👍❤EDIT
- 0032 سورة السجدة 👍❤EDIT
- 0033 سورة الأحزاب 👍❤EDIT
- 0034 سورة سبإ 👍❤EDIT
- 0035 سورة فاطر 👍❤EDIT
- 0036 سورة يس 👍❤EDIT
- 0037 سورة الصافات 👍❤EDIT
- 0038 سورة ص 👍❤EDIT
- 0039 سورة الزمر 👍❤EDIT
- 0040 سورة غافر 👍❤EDIT
- 0041 سورة فصلت 👍❤EDIT
- 0042 سورة الشورى 👍❤EDIT
- 0043 سورة الزخرف 👍❤EDIT
- 0044 سورة الدخان 👍❤EDIT
- 0045 سورة الجاثية 👍❤EDIT
- 0046 سورة الأحقاف 👍❤EDIT
- 0047 سورة محمد 👍❤EDIT
- 0048 سورة الفتح 👍❤EDIT
- 0049 سورة الحجرات 👍❤EDIT
- 0050 سورة ق 👍❤EDIT
- 0051 سورة الذاريات 👍❤EDIT
- 0052 سورة الطور 👍❤EDIT
- 0053 سورة النجم 👍❤EDIT
- 0054 سورة القمر 👍❤EDIT
- 0055 سورة الرحمن 👍❤EDIT
- 0056 سورة الواقعة 👍❤EDIT
- 0057 سورة الحديد 👍❤EDIT
- 0058 سورة المجادلة 👍❤EDIT
- 0059 سورة الحشر 👍❤EDIT
- 0060 سورة الممتحنة 👍❤EDIT
- 0061 سورة الصف 👍❤EDIT
- 0062 سورة الجمعة 👍❤EDIT
- 0063 سورة المنافقون 👍❤EDIT
- 0064 سورة التغابن 👍❤EDIT
- 0065 سورة الطلاق 👍❤EDIT
- 0066 سورة التحريم 👍❤EDIT
- 0067 سورة الملك 👍❤EDIT
- 0068 سورة القلم 👍❤EDIT
- 0069 سورة الحاقة 👍❤EDIT
- 0070 سورة المعارج 👍❤EDIT
- 0071 سورة نوح 👍❤EDIT
- 0072 سورة الجن 👍❤EDIT
- 0073 سورة المزمل 👍❤EDIT
- 0074 سورة المدثر 👍❤EDIT
- 0075 سورة القيامة 👍❤EDIT
- 0076 سورة الإنسان 👍❤EDIT
- 0077 سورة المرسلات 👍❤EDIT
- 0078 سورة النبإ 👍❤EDIT
- 0079 سورة النازعات 👍❤EDIT
- 0080 سورة عبس 👍❤EDIT
- 0081 سورة التكوير 👍❤EDIT
- 0082 سورة الإنفطار 👍❤EDIT
- 0083 سورة المطففين 👍❤EDIT
- 0084 سورة الإنشقاق 👍❤EDIT
- 0085 سورة البروج 👍❤EDIT
- 0086 سورة الطارق 👍❤EDIT
- 0087 سورة الأعلى 👍❤EDIT
- 0088 سورة الغاشية 👍❤EDIT
- 0089 سورة الفجر 👍❤EDIT
- 0090 سورة البلد 👍❤EDIT
- 0091 سورة الشمس 👍❤EDIT
- 0092 سورة الليل 👍❤EDIT
- 0093 سورة الضحى 👍❤EDIT
- 0094 سورة الشرح 👍❤EDIT
- 0095 سورة التين 👍❤EDIT
- 0096 سورة العلق 👍❤EDIT
- 0097 سورة القدر 👍❤EDIT
- 0098 سورة البينة 👍❤EDIT
- 0099 سورة الزلزلة 👍❤EDIT
- 0100 سورة العاديات 👍❤EDIT
- 0101 سورة القارعة 👍❤EDIT
- 0102 سورة التكاثر 👍❤EDIT
- 0103 سورة العصر 👍❤EDIT
- 0104 سورة الهمزة 👍❤EDIT
- 0105 سورة الفيل 👍❤EDIT
- 0106 سورة قريش 👍❤EDIT
- 0107 سورة الماعون 👍❤EDI
- 0108 سورة الكوثر 👍❤EDIT
- 0109 سورة الكافرون 👍❤EDIT
- 0110 سورة النصر 👍❤EDIT
- 0111 سورة المسد 👍❤EDIT
- 0112 سورة الإخلاص 👍❤EDIT
- 0113 سورة الفلق 👍❤EDIT
- 0114 سورة الناس 👍❤EDIT
Comments
Post a Comment