Bolehkah Tafsir Takwil Digunakan Untuk Menolak Tafsir Zahir?

edit

Bolehkah Tafsir Takwil Digunakan Untuk Menolak Tafsir Zahir?

Bolehkah Tafsir Takwil Digunakan Untuk Menolak Tafsir Zahir?

Tafsir al-Qur’an merupakan ilmu yang amat penting bagi umat Islam. Ia membimbing manusia untuk memahami makna ayat-ayat suci al-Qur’an agar dapat diamalkan dalam kehidupan. Secara umum, tafsir dibahagikan kepada dua kategori utama: tafsir zahir dan tafsir takwil (ishari / batin).

  • Tafsir Zahir menekankan makna literal atau luaran ayat al-Qur’an, yang dapat difahami melalui bahasa Arab, tatabahasa, dan konteks sejarah wahyu.

  • Tafsir Takwil menekankan makna tersembunyi atau batin ayat, yang memerlukan bimbingan, ilmu, dan kadang-kadang pengalaman rohani untuk memahaminya.

Artikel ini membincangkan sama ada tafsir takwil boleh digunakan untuk menolak tafsir zahir, menelusuri hujah-hujah ulama salaf dan kontemporari, potensi risiko, dan prinsip-prinsip yang mesti dipatuhi untuk menjaga akidah dan kefahaman al-Qur’an.


Definisi Tafsir Zahir dan Takwil

  1. Tafsir Zahir:

    • Merupakan penjelasan ayat al-Qur’an berdasarkan makna jelas kata-kata, tatabahasa, dan konteks sejarah wahyu.

    • Contoh: Ayat “اليد” (yad – tangan) difahami sebagai tangan secara zahir.

  2. Tafsir Takwil / Ishari / Sirri:

    • Merupakan penafsiran hakikat batin ayat al-Qur’an, yang boleh bersifat metafora atau simbolik.

    • Contoh: “Yad Allah” ditakwilkan sebagai kuasa dan pertolongan Allah, bukan tangan fizikal.

  3. Perbezaan Utama:

    • Zahir bersifat umum dan dapat difahami oleh kebanyakan orang yang memahami bahasa Arab.

    • Takwil bersifat tersirat, khusus, dan memerlukan ilmu atau pengalaman dalaman.


Sejarah dan Asal-usul Tafsir Takwil

  1. Era Salaf:

    • Para sahabat dan tabi’in lebih menekankan tafsir zahir, sambil memahami hakikat batin mengikut kemampuan dan bimbingan Nabi ﷺ.

    • Contoh: Umar ibn al-Khattab menekankan pemahaman ayat secara zahir sebelum menyelidik makna batin.

  2. Ahli Tasawuf dan Ahl al-Batin:

    • Beberapa ulama tasawuf menggunakan tafsir ishari atau sirri untuk menyingkap hakikat batin ayat.

    • Namun, mereka tidak menolak zahir, sebaliknya menjadikannya pintu masuk untuk memahami makna dalaman.

  3. Era Kontemporari:

    • Sebahagian golongan cuba menggunakan takwil secara literal untuk menolak zahir.

    • Para ulama salaf dan kontemporari menegaskan bahawa tafsir takwil hanya boleh melengkapkan, bukan menolak, tafsir zahir.


Prinsip Tafsir Takwil Menurut Salaf

  1. Menguatkan Zahir, Bukan Menafikannya:

    • Imam al-Suyuti dan al-Razi menegaskan bahawa tafsir takwil yang sahih tidak menafikan makna zahir.

    • Contoh: Ayat “Allah melihat kamu” – zahir menunjukkan Allah Maha Melihat, takwil menjelaskan bagaimana Allah mengetahui segala yang tersembunyi, bukan menafikan melihat.

  2. Memerlukan Ilmu dan Akhlak:

    • Takwil tidak boleh dilakukan secara sewenang-wenangnya.

    • Ulama salaf menekankan syarat ‘alim, muttaqi, dan berhati-hati dalam menafsir hakikat batin.

  3. Tidak Bertentangan dengan Akidah:

    • Takwil yang sahih harus selaras dengan tauhid.

    • Contoh: Menakwil “Yad Allah” sebagai kuasa Allah tidak menyalahi tauhid, tetapi menakwilnya sebagai tangan fizikal boleh membawa syirik.


Bolehkah Takwil Menolak Zahir?

Jawapan ringkas: Tidak, secara prinsip, tafsir takwil tidak boleh digunakan untuk menolak tafsir zahir.

  1. Zahir Sebagai Asas:

    • Al-Qur’an diturunkan dalam bahasa Arab yang jelas, supaya manusia dapat memahami hukum dan panduan dengan mudah.

    • Menolak zahir tanpa dalil atau bimbingan boleh menyebabkan salah faham dan kekeliruan.

  2. Takwil sebagai Penjelas:

    • Takwil bertujuan mengungkap hakikat tersembunyi di sebalik ayat, bukan menggantikan makna zahir.

    • Contoh: Ayat “Allah berfirman” – zahir menunjukkan Allah berbicara, takwil menjelaskan cara firman-Nya berlaku dalam ilmu-Nya, bukan menafikan firman-Nya.

  3. Risiko Menolak Zahir:

    • Menolak tafsir zahir tanpa dalil boleh membawa:

      • Syubhat atau bid‘ah dalam akidah.

      • Salah tafsir hukum syarak.

      • Pengkhianatan terhadap sunnah Nabi ﷺ.


Contoh Kesalahan Takwil yang Menolak Zahir

  1. Menakwil “Matahari” sebagai Tuhan atau entiti lain:

    • Zahir ayat menunjukkan ciptaan Allah, bukan tuhan.

    • Menolak zahir untuk menyesuaikan tafsir batin boleh membawa syirik.

  2. Menakwil Firman Allah sebagai Metafora Semata:

    • Contoh: Ayat “Allah turun ke langit dunia pada malam Lailatul Qadar” – tafsir zahir menunjukkan tindakan Allah dalam kaedah tasybih terhad, takwil batin menjelaskan kehadiran-Nya melalui ilmu dan kuasa, bukan menolak kewujudan-Nya.

  3. Takwil Fikiran Semata:

    • Menafikan makna zahir hanya berdasarkan penafsiran peribadi tanpa rujukan ilmu atau bimbingan guru.


Pandangan Para Ulama

  1. Salaf:

    • Imam Ahmad ibn Hanbal: Menegaskan pentingnya mengambil zahir sebelum menakwil, terutama dalam isu sifat Allah.

    • Ibn Taymiyyah: Takwil hanya sahih jika tidak menyalahi zahir dan akidah.

  2. Kontemporari:

    • Dr. Yusuf al-Qaradawi: Takwil berfungsi untuk memahami hakikat mendalam ayat, bukan menafikan hukum atau makna jelas.

    • Prof. Muhammad al-Tahir ibn ‘Ashur: Menekankan tafsir isyari sebagai pelengkap, bukan pengganti.


Prinsip Menggunakan Takwil Dengan Betul

  1. Berpegang pada Zahir:

    • Zahir adalah pegangan awam, asas hukum dan akidah.

  2. Memerlukan Ilmu:

    • Hanya mereka yang memahami bahasa, fiqh, sejarah, dan tasawuf yang layak menakwil.

  3. Tidak Menolak Makna Jelas:

    • Takwil bertujuan menjelaskan makna dalaman, bukan menafikan makna literal.

  4. Selaras dengan Tauhid dan Akidah:

    • Setiap takwil mesti selaras dengan prinsip Islam, menjaga kesucian tauhid.


Kesimpulan

Berdasarkan pembahasan di atas:

  1. Tafsir takwil tidak boleh digunakan untuk menolak tafsir zahir.

  2. Tafsir zahir adalah asas, kerana ia mengandungi hukum dan panduan jelas al-Qur’an.

  3. Takwil hanya melengkapkan, membuka dimensi hakikat tersembunyi ayat.

  4. Penggunaan takwil mesti berhati-hati, memerlukan ilmu, bimbingan guru, dan selaras dengan akidah.

  5. Risiko menolak zahir: Salah faham hukum, bid‘ah, dan potensi menyalahi tauhid.

Kesimpulannya, tafsir takwil adalah pelengkap, bukan pengganti atau penolak tafsir zahir. Memahami kedua-duanya dengan seimbang membolehkan seorang mukallaf menyedari hukum, hakikat, dan hikmah al-Qur’an secara menyeluruh, menjaga akidah, dan mengamalkan ajaran Islam dengan benar.

Comments

Popular posts from this blog

HUKUM SAPU ATAS STOKIN DALAM WUDHU'