Adakah Si Mati Yang Berada Di Dalam Kubur Boleh Memakbulkan Doa?

edit

Adakah Si Mati Yang Berada Di Dalam Kubur Boleh Memakbulkan Doa?


Adakah Si Mati Yang Berada Di Dalam Kubur Boleh Memakbulkan Doa?

Pengenalan

Persoalan tentang doa dan hubungannya dengan orang yang telah meninggal dunia merupakan salah satu isu yang sering menimbulkan perbincangan dalam kalangan umat Islam. Dalam masyarakat kita, terdapat amalan sebahagian individu yang datang ke kubur orang soleh, wali, atau guru agama, lalu menadah tangan dengan keyakinan bahawa penghuni kubur tersebut mampu memakbulkan doa mereka. Ada yang memohon rezeki, ada yang memohon perlindungan, malah ada juga yang memohon agar si mati menjadi perantara kepada Allah untuk mengangkat doa mereka.

Namun, persoalan pokok yang harus diteliti ialah: Adakah si mati yang berada di dalam kubur boleh memakbulkan doa? Untuk menjawab persoalan ini, kita harus menilai dari sudut akidah Islam, dalil al-Quran dan Sunnah, serta pandangan para ulama Ahl al-Sunnah wa al-Jamā‘ah.


1. Definisi Memakbulkan Doa

Sebelum menjawab persoalan pokok, perlu dijelaskan maksud "memakbulkan doa".

  • Doa bermaksud permohonan seorang hamba kepada pihak yang diyakini mampu memenuhi hajatnya. Dalam Islam, doa adalah ibadah yang hanya ditujukan kepada Allah.

  • Memakbulkan doa bermaksud menerima permohonan tersebut dan menunaikannya. Dalam akidah Islam, hak mutlak untuk memakbulkan doa hanyalah milik Allah.

Oleh itu, persoalan sama ada si mati boleh memakbulkan doa membawa maksud: adakah orang yang telah meninggal dunia mempunyai kuasa untuk mendengar, memahami, dan menunaikan permintaan orang yang masih hidup?


2. Dalil al-Quran

Al-Quran dengan jelas menegaskan bahawa hanya Allah yang mampu memakbulkan doa.

  1. Surah Ghāfir (40:60):
    "Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku perkenankan bagi kamu."
    Ayat ini menunjukkan bahawa kuasa mutlak memakbulkan doa hanya milik Allah.

  2. Surah Fāṭir (35:13-14):
    "Dan orang-orang yang kamu seru selain Allah tidak memiliki walau sehelai kulit biji kurma pun. Jika kamu menyeru mereka, mereka tidak mendengar seruanmu; dan kalau mereka mendengar pun, mereka tidak dapat memperkenankannya. Dan pada hari kiamat mereka akan mengingkari perbuatan syirikmu itu."
    Ayat ini secara jelas menafikan bahawa makhluk, khususnya yang sudah mati, mampu mendengar atau memenuhi doa.

  3. Surah al-A‘rāf (7:194):
    "Sesungguhnya mereka yang kamu seru selain Allah adalah hamba-hamba juga seperti kamu. Maka serulah mereka dan biarlah mereka memperkenankan permintaanmu, jika kamu orang-orang yang benar."
    Ayat ini menolak keras anggapan bahawa makhluk lain, hidup atau mati, boleh memakbulkan doa.


3. Hadith Nabi SAW

Rasulullah SAW menegaskan bahawa doa adalah ibadah yang khusus kepada Allah:

  1. Hadith riwayat al-Tirmizi:
    "Doa itu adalah ibadah."
    → Hadith ini bermaksud sesiapa yang mengarahkan doa kepada selain Allah, maka dia telah memalingkan ibadah kepada selain-Nya.

  2. Hadith riwayat Muslim:
    "Apabila seorang anak Adam mati, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, atau anak soleh yang mendoakannya."
    → Hadith ini menunjukkan bahawa si mati tidak lagi mempunyai peranan dalam urusan dunia, kecuali melalui manfaat yang mereka tinggalkan. Ia juga menegaskan bahawa yang berdoa ialah orang hidup, bukan orang mati yang memakbulkan doa.

  3. Hadith riwayat Bukhari dan Muslim:
    "Allah melaknat orang-orang Yahudi dan Nasrani kerana mereka menjadikan kubur nabi-nabi mereka sebagai tempat ibadah."
    → Ini sebagai peringatan agar umat Islam tidak menjadikan kubur sebagai tempat untuk berdoa kepada penghuni kubur.


4. Pandangan Ulama Ahl al-Sunnah

a. Imam al-Tabari

Beliau menegaskan bahawa orang mati tidak memiliki kuasa untuk memenuhi hajat sesiapa pun. Meminta doa kepada mereka sama seperti meminta kepada benda mati.

b. Ibn Kathir

Dalam tafsirnya, beliau menyatakan: "Orang mati tidak dapat mendengar doa, dan seandainya mereka mendengar, mereka tidak mampu menjawabnya."

c. Imam al-Nawawi

Beliau mengakui keutamaan orang soleh, tetapi menegaskan bahawa selepas kematian, yang dibenarkan ialah mendoakan mereka, bukan meminta doa daripada mereka.

d. Ibn Taymiyyah

Beliau berkata: "Orang mati tidak mampu memberi manfaat atau mudarat. Meminta kepada mereka adalah syirik kerana doa adalah hak Allah."


5. Bezanya Doa Untuk Si Mati dan Doa Kepada Si Mati

Di sini penting untuk difahami:

  • Doa untuk si mati: memohon kepada Allah agar mengampunkan dosa mereka, memberi rahmat, dan melapangkan kubur mereka. Ini adalah amalan yang disyariatkan.

  • Doa kepada si mati: memohon sesuatu daripada si mati dengan sangkaan bahawa mereka boleh memakbulkan doa. Ini adalah perbuatan syirik kerana doa hanya untuk Allah.

Perbezaan ini halus tetapi sangat penting kerana ia menentukan sama ada sesuatu amalan itu ibadah yang sah atau syirik yang membatalkan tauhid.


6. Hujah Syubhat dan Jawapannya

Sebahagian orang yang berdoa di kubur berhujah:

a. Hujah: Orang mati mendengar doa

Mereka mendakwa bahawa orang mati mendengar doa orang hidup.
Jawapan: Hadith yang menyebut mayat mendengar bunyi kasut orang yang meninggalkannya hanya berkaitan situasi tertentu di alam barzakh, bukan bukti bahawa mereka boleh mendengar segala doa. Bahkan, mendengar tidak sama dengan mampu memakbulkan.

b. Hujah: Orang soleh dekat dengan Allah

Mereka berkata orang soleh dekat dengan Allah, maka mereka boleh menjadi perantara.
Jawapan: Perantara yang sah ialah doa orang soleh yang masih hidup, bukan yang telah mati. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak pernah mengajarkan untuk berdoa kepada orang mati, walaupun kepada nabi sendiri selepas baginda wafat.

c. Hujah: Ia sekadar tawassul

Mereka mendakwa bahawa doa kepada si mati adalah tawassul.
Jawapan: Tawassul yang sah ialah dengan nama Allah, sifat-Nya, amal soleh sendiri, atau doa orang soleh yang masih hidup. Adapun tawassul dengan si mati tidak diajar dalam syariat.


7. Hikmah Larangan

Mengapa Islam melarang berdoa kepada si mati atau menyangka mereka boleh memakbulkan doa?

  1. Menjaga Tauhid: Hanya Allah pemilik kuasa mutlak.

  2. Mengelakkan Syirik: Syirik adalah dosa yang tidak diampunkan jika tidak bertaubat.

  3. Membezakan Islam daripada agama lain: Umat terdahulu menyeleweng kerana memuja kubur nabi dan wali.

  4. Mendidik Jiwa: Agar hamba hanya bergantung kepada Allah, bukan makhluk.


8. Kesan Akidah

Jika seseorang yakin bahawa si mati mampu memakbulkan doa:

  • Ia termasuk syirik akbar.

  • Amalannya terbatal dan terhapus.

  • Ia menyalahi akidah tauhid uluhiyyah.

Namun jika seseorang melakukannya kerana jahil tanpa ilmu, dia perlu diberi penjelasan dan diajar tauhid yang benar.


9. Apa Yang Disyariatkan Ketika Ziarah Kubur

Islam menganjurkan ziarah kubur, tetapi dengan adab yang betul:

  • Memberi salam kepada penghuni kubur.

  • Mendoakan rahmat dan keampunan bagi mereka.

  • Mengingatkan diri tentang kematian.

Tidak ada dalam sunnah Nabi SAW perbuatan meminta hajat daripada si mati atau menganggap mereka mampu memakbulkan doa.


Kesimpulan

Soalan “Adakah si mati yang berada di dalam kubur boleh memakbulkan doa?” terjawab dengan jelas melalui al-Quran, Sunnah, dan pandangan ulama: Tidak.

Hakikatnya, hanya Allah yang berkuasa mendengar dan memakbulkan doa. Orang mati, walau setinggi mana kedudukan mereka ketika hidup, tidak mampu memberi manfaat atau mudarat selepas mati. Tugas kita ialah berdoa untuk mereka, bukan berdoa kepada mereka.

Islam menjaga akidah umatnya dengan mengingatkan bahawa doa adalah ibadah paling murni, dan ibadah itu hanya layak ditujukan kepada Allah. Maka sesiapa yang menaruh keyakinan bahawa si mati boleh memakbulkan doa telah terjerumus dalam kesilapan besar yang boleh merosakkan tauhid.

Jawapan yang benar ialah: si mati tidak mampu memakbulkan doa. Hanya Allah, Rabbul-‘Ālamīn, yang Maha Mendengar dan Maha Mengabulkan doa hamba-Nya.



Comments

Popular posts from this blog

HUKUM SAPU ATAS STOKIN DALAM WUDHU'