Analisa مِن قَبْلُ Dari Sudut Tafsir
edit / Surah Ali Imran Ayat 4 (3:4) / Surah Ali Imran Ayat 4 (3:4:1-2) مِن قَبْلُ / Analisa مِن قَبْلُ Dari Sudut Tafsir
مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ ٱلْفُرْقَانَۗ إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ ذُو ٱنتِقَامٍ (Ali Imran:4)
Tafsir Rabbānī bagi Frasa “مِن قَبْلُ” (Ali ‘Imran:4)
1. Pendahuluan Rabbānī: Dua Kalimah yang Merentasi Zaman
Di antara susunan kalimat yang tampak ringkas namun sarat dengan rahsia ilahi, frasa “مِن قَبْلُ” dalam Surah Āli ‘Imrān ayat 4 memancarkan sinar yang halus tentang kesinambungan wahyu dan hakikat masa. Allah berfirman:
“مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ”(Sebelum itu telah menjadi petunjuk bagi manusia...)
Ungkapan dua kata ini, “min qablu”, tampak kecil dalam mata zahir, tetapi dalam pandangan hati seorang mufassir rabbānī, ia seumpama lubang kecil di langit yang darinya mengalir cahaya makrifah masa, sejarah, dan ketuhanan. Frasa ini menyatukan tiga dimensi: bahasa, sejarah, dan kosmologi, lalu mengisyaratkan bahawa wahyu bukan fenomena terpisah, tetapi kesinambungan dari satu sumber tunggal — Allah al-Awwal, Yang Maha Dahulu sebelum segala kewujudan.
Setiap kali al-Qur’an menggunakan ungkapan “مِن قَبْلُ”, ia tidak sekadar menunjukkan urutan waktu, tetapi membangkitkan kesedaran bahawa ada sesuatu yang mendahului kita — ilmu Allah, ketetapan-Nya, sunnah-Nya, bahkan roh kita sendiri yang telah menyaksikan “أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ”. Maka, “min qablu” adalah isyarat kepada alam asal, kepada pre-existence rohani, dan kepada sejarah wahyu yang terjalin sebelum kita mengenal cahaya Islam di bumi.
2. Tafsir Lughawī dan Balāghī: Kehalusan Struktur “مِن قَبْلُ”
Dari sudut bahasa, “مِن” ialah huruf jar yang membawa makna “daripada” atau “sebelum” apabila digandingkan dengan kata yang menunjukkan masa. Manakala “قَبْلُ” berasal daripada akar kata ق-ب-ل yang membawa maksud “hadapan”, “sebelum”, atau “menghadap”. Lazimnya, dalam struktur Arab, kata “qabl” ialah isim zharf zaman — penunjuk waktu yang biasanya diikuti oleh mudhaf ilayh (contohnya, min qablihi, “sebelum itu”).
Namun, dalam frasa ini, Allah tidak menyebut “min qablihi” tetapi hanya “مِن قَبْلُ”, tanpa disandarkan kepada sesuatu. Ini adalah gaya balāghī yang sangat tinggi. Apabila sesuatu zharf seperti “qabl” atau “ba‘d” datang tanpa mudhaf ilayh, ia menunjukkan keumuman yang menyeluruh, bukan hanya pada satu peristiwa atau waktu tertentu.
Dengan itu, “min qablu” dalam ayat ini bermakna: “sebelum semua yang kini berlaku” — yakni sebelum turunnya al-Qur’an, sebelum risalah Nabi Muhammad ﷺ, dan bahkan sebelum masa yang disedari manusia. Ia mengisyaratkan kesinambungan wahyu yang telah pun diturunkan kepada para nabi terdahulu — Taurat kepada Musa, Injil kepada ‘Isa — sebagai petunjuk bagi manusia.
Ketiadaan sandaran (mudhaf ilayh) juga membesarkan keluasan makna. Ia bukan sekadar “sebelum al-Qur’an”, tetapi juga “sebelum kamu”, “sebelum zaman ini”, dan “sebelum kesedaranmu tentang kebenaran”. Inilah salah satu rahsia bahasa Qur’an yang tidak boleh diterjemah secara literal: dua perkataan yang tampak biasa, tetapi membawa keluasan makna yang tak terhingga.
3. Tafsir Teologis: Kesinambungan Wahyu dan Rahsia “Sebelum”
Secara teologis, “مِن قَبْلُ” mengisyaratkan rangkaian wahyu yang berterusan. Allah menegaskan bahawa al-Qur’an bukan wahyu pertama, tetapi kesinambungan daripada petunjuk-petunjuk yang telah diturunkan “min qablu” — yakni, dari zaman para nabi terdahulu.
Imam al-Tabari mentafsirkan bahawa “min qablu” bermaksud “sebelum al-Qur’an ini diturunkan kepada Nabi Muhammad ﷺ, Allah telah menurunkan kitab kepada rasul-rasul sebelumnya sebagai hidayah bagi manusia.” Ini menunjukkan sifat tauhid wahyu — bahawa sumbernya satu, walaupun bentuknya berbeza.
Dalam pandangan teologi Islam, istilah “sebelum” bukan hanya berfungsi secara kronologis, tetapi membawa dimensi aqidah: bahawa Allah telah mendahulukan petunjuk sebelum ujian, mendahulukan rahmat sebelum hukuman, dan mendahulukan pengetahuan sebelum ciptaan. Maka, “min qablu” mengingatkan manusia bahawa hidayah tidak muncul tiba-tiba, tetapi telah lama beredar dalam sunnah Allah.
Al-Qur’an dengan itu mengikat sejarah manusia kepada sejarah ketuhanan: segala risalah, dari Adam hingga Muhammad ﷺ, adalah pancaran satu cahaya. Allah menyebut dalam surah al-Syūrā:
“شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا...”(Dia telah mensyariatkan untuk kamu agama yang telah diwasiatkan kepada Nuh…)
Maka “min qablu” adalah jembatan yang menghubungkan masa, wahyu, dan tauhid. Ia membuktikan bahawa kebenaran Islam bukan baru, tetapi puncak kesinambungan risalah yang telah bermula min qablu — sejak awal sejarah manusia.
4. Tafsir Rohani Rabbānī: Cahaya Zaman yang Menembusi Diri
Dalam tafsir rabbānī, “min qablu” tidak sekadar menunjuk masa lampau, tetapi arah batin kepada asal kejadian. Kalimah ini membangkitkan kesedaran bahawa di dalam diri setiap insan, ada sesuatu yang “qabl” — suatu permulaan yang lebih awal daripada jasad dan sejarah peribadi.
Allah berfirman dalam Surah al-A‘rāf ayat 172:
“وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ...”(Dan ketika Tuhanmu mengambil dari tulang belakang anak-anak Adam keturunan mereka dan menjadikan mereka bersaksi atas diri mereka sendiri: Bukankah Aku Tuhanmu?)
Peristiwa ini berlaku “min qablu” — sebelum kewujudan jasmani, sebelum nafas pertama manusia di bumi. Dalam dimensi rohani, setiap insan telah mengenal Tuhannya dalam “masa sebelum masa”. Maka apabila Allah menyebut “min qablu”, ia mengingatkan hati tentang janji purba itu — bahawa hidayah sudah pernah dikenal, dan wahyu bukan sesuatu yang asing bagi roh.
Rohani manusia sentiasa membawa memori asal itu. Sebab itu, apabila wahyu diturunkan kepada Nabi Muhammad ﷺ, hati yang bersih segera mengenalinya, seakan-akan mengingati sesuatu yang telah lama terlupa. Itulah mengapa Allah berfirman dalam Surah al-Baqarah:
“فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَىٰ” — “Maka berilah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat.”
Kata tazkirah berasal dari akar yang sama dengan dzikr — ingatan. “Min qablu” mengisyaratkan bahawa wahyu tidak mengajar sesuatu yang baru, tetapi membangkitkan ingatan purba roh kepada Tuhannya.
Maka, secara rohani, “min qablu” adalah gema asal yang memanggil manusia pulang kepada sumber nuraninya. Di sinilah dimensi rabbānī frasa itu tersingkap: ia bukan sekadar masa sebelum, tetapi ruang rohani tempat asal fitrah bertemu Tuhan.
5. Tafsir Saintifik dan Falsafah Masa: “Sebelum” dalam Dimensi Kosmik
Dari sudut saintifik dan falsafah fizik, “sebelum” adalah konsep yang rumit. Dalam konteks masa dan alam semesta, “min qablu” seolah-olah membawa kita kepada persoalan yang sama yang dibahaskan oleh ahli kosmologi: Apakah yang berlaku sebelum alam semesta bermula?
Dalam sains moden, masa sendiri bermula pada detik Big Bang — kira-kira 13.8 bilion tahun yang lalu. Sebelum itu, menurut teori relativiti umum Einstein, tidak ada “masa” dalam erti yang kita fahami. Maka, dari segi saintifik, ungkapan “min qablu” menimbulkan satu paradoks falsafah: jika masa bermula pada titik itu, bagaimana mungkin ada “sebelum”?
Namun, di sinilah keindahan isyarat Qur’ani. Dalam bahasa wahyu, “min qablu” tidak semestinya menunjukkan kronologi fizikal, tetapi tahapan wujud — peringkat yang mendahului manifestasi zahir. Dalam konteks kosmologi Islam, sebelum alam zahir diciptakan, wujud alam amr — alam perintah, yang firman Allah:
“إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ.”
“Min qablu” dengan itu meliputi fasa yang berada di luar kerangka ruang dan masa. Dalam fizik kuantum, saintis berbicara tentang Planck time — skala 10⁻⁴³ saat selepas Big Bang — di mana hukum fizik yang kita kenali tidak lagi terpakai. Dalam ruang ini, masa tidak linear tetapi bergabung dengan tenaga dan ruang dalam bentuk medan kuantum.
Apabila Allah menyebut “min qablu”, ia seolah mengisyaratkan kepada dimensi di mana masa belum “bermula”. Ia membawa kita kepada sifat Allah Al-Awwal, yang mendahului segala sesuatu bukan dengan “masa yang lebih lama”, tetapi dengan wujud yang bebas daripada masa. Dalam konteks ini, “min qablu” bukan tentang temporal priority, tetapi ontological priority — mendahului dari segi hakikat wujud, bukan urutan waktu.
Falsafah Islam klasik seperti al-Ghazali dan Fakhr al-Din al-Razi pernah menyentuh hal ini. Menurut mereka, apabila al-Qur’an berbicara tentang “sebelum”, itu bukan untuk menunjukkan berlalunya masa bagi Allah, tetapi untuk mendidik akal manusia memahami bahawa segala sesuatu di alam ini mempunyai permulaan — dan di atas segala permulaan itu, ada Yang Awal tanpa permulaan.
Dengan itu, “min qablu” juga menjadi titik persilangan antara teologi dan fizik: ia mengingatkan bahawa masa itu makhluk, dan “sebelum” tidak boleh diukur dengan jam, tetapi disedari dengan iman. Ia adalah “sebelum” yang bersifat metafizik — tempat rahsia ketuhanan mula terzahir kepada wujud.
Dalam konteks saintifik moden, kita boleh melihat “min qablu” sebagai perumpamaan kepada keadaan asal sebelum simetri alam pecah — saat segala tenaga bersatu sebelum berpecah menjadi cahaya, zarah, dan jirim. Begitulah juga hidayah, ia datang dari satu sumber tunggal “min qablu”, kemudian berpecah dalam sejarah menjadi Taurat, Injil, dan akhirnya al-Qur’an. Maka dari sudut saintifik, “min qablu” adalah simbol unity before multiplicity — kesatuan sumber sebelum kepelbagaian bentuk.
6. Penutup Rabbānī: Kembalinya Segala ‘Sebelum’ Kepada Yang Awal
Akhirnya, apabila kita membaca “مِن قَبْلُ”, kita sedang berdiri di antara dua sempadan: antara masa yang berlalu dan hakikat yang abadi. Frasa ini bukan hanya membuka sejarah, tetapi juga mengunci masa di dalam makna tauhid.
“Min qablu” mengingatkan kita bahawa segala sesuatu mempunyai asal — dan asal itu adalah Allah. Dialah Al-Awwal — Yang Awal tanpa “qabl”, dan Dialah Al-Ākhir — Yang Akhir tanpa “ba‘d”. Segala sesuatu yang wujud kini, pernah “tidak wujud” min qablu, dan segala sesuatu yang hidup kini akan “kembali” setelahnya.
Dalam kehidupan rohani, setiap insan memiliki “qabl” dan “ba‘d” di dalam diri. “Qabl”-nya ialah fitrah suci yang mengenal Allah sebelum dunia memperkenalkan tipu daya, dan “ba‘d”-nya ialah kembalinya roh kepada Pencipta setelah ujian dunia. Maka, apabila seseorang menyelami makna “min qablu”, ia seakan kembali ke akar kesedaran asalnya — kepada masa sebelum masa, kepada janji yang terpatri antara roh dan Tuhan.
Al-Qur’an menutup segala “sebelum” dengan satu kesimpulan yang abadi:
“هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.”(Dialah Yang Awal dan Yang Akhir, Yang Zahir dan Yang Batin, dan Dialah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.)
Maka, “مِن قَبْلُ” bukan sekadar penunjuk sejarah. Ia adalah gema hakikat bahawa sebelum segala sesuatu, sudah ada Allah. Dan setiap kali lidah kita membaca frasa ini, seharusnya hati kita tunduk mengingat bahawa segala yang datang kemudian hanyalah pancaran daripada Yang Awal itu sendiri.
a
Comments
Post a Comment