Analisis Maksud Perkataan نَزَّلَ
edit / Surah Ali Imran Ayat 3 (3:3) / Surah Ali Imran Ayat 3 (3:3:1) نَزَّلَ / Analisis Maksud Perkataan نَزَّلَ
نَزَّلَ عَلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ بِٱلْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ ٱلتَّوْرَىٰةَ وَٱلْإِنجِيلَ (Ali Imran: 3)
Perkataan نَزَّلَ (nazzala) dalam ayat 3 Surah Ali Imran membawa maksud yang amat mendalam dan spesifik, terutamanya jika dibandingkan dengan perkataan yang seakar dengannya, iaitu أَنزَلَ (anzala). Perbezaan halus ini sangat penting untuk memahami cara Al-Quran diturunkan.
Analisis perkataan نَزَّلَ (nazzala)
- Makna linguistik dan konotasi:
- Kata dasar: Akar perkataan نَزَّلَ (nazzala) adalah n-z-l, yang secara umum bermaksud 'turun' atau 'datang dari tempat yang tinggi'.
- Bentuk kedua kata kerja: نَزَّلَ adalah kata kerja bentuk kedua (Form II) dalam bahasa Arab. Ciri utama bentuk ini ialah ia membawa makna pengulangan, kekerapan, atau dilakukan secara beransur-ansur dan bertahap.
- Perbandingan dengan أَنزَلَ (anzala): Kata kerja أَنزَلَ (anzala) pula adalah bentuk keempat (Form IV), yang menunjukkan perbuatan itu berlaku sekali gus atau dalam satu masa.
- Aplikasi dalam konteks ayat 3 Surah Ali Imran:
- Allah menggunakan نَزَّلَ (nazzala) untuk merujuk kepada penurunan Al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW. Ini menunjukkan bahawa Al-Quran diturunkan secara beransur-ansur, sedikit demi sedikit, dan bukan sekaligus. Proses ini mengambil masa kira-kira 23 tahun.
- Sementara itu, untuk penurunan kitab-kitab sebelumnya seperti Taurat dan Injil, ayat tersebut menggunakan perkataan أَنزَلَ (anzala), yang merujuk kepada penurunan secara sekaligus. Kitab-kitab ini dipercayai diturunkan secara serentak dari al-Lauhul Mahfuz (Luh Mahfuz) ke langit dunia, dan kemudian secara berperingkat kepada Nabi Musa dan Nabi Isa, namun intipati dan keseluruhan kitab tersebut telah lengkap.
- Perbezaan ini menunjukkan keistimewaan dan kekhususan Al-Quran. Proses penurunan yang bertahap membolehkan para sahabat dan umat Islam pada masa itu untuk menghafal, memahami, dan mengamalkan ajaran Al-Quran secara lebih baik dan mendalam, sesuai dengan situasi dan peristiwa semasa.
- Hikmah penurunan Al-Quran secara beransur-ansur:
- Memantapkan hati Rasulullah SAW: Penurunan wahyu secara berperingkat memberi kekuatan dan sokongan kepada Nabi SAW dalam menghadapi cabaran dakwah.
- Mempermudah pemahaman dan hafalan: Memudahkan umat Islam untuk menghafal dan memahami ayat-ayat yang baru diturunkan, berbanding jika diturunkan sekaligus.
- Sesuai dengan peristiwa: Ayat-ayat Al-Quran sering kali diturunkan sebagai respons kepada peristiwa atau soalan yang timbul pada waktu itu. Ini menjadikan ajaran Al-Quran lebih relevan dan mudah diaplikasikan.
Ringkasan
Dengan demikian, perkataan نَزَّلَ (nazzala) dalam ayat 3 Surah Ali Imran bukanlah sekadar bermaksud "menurunkan". Ia secara khusus menjelaskan bahawa Al-Quran diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW secara beransur-ansur dan bertahap, suatu kaedah yang berbeza dengan penurunan kitab-kitab suci yang terdahulu. Pemilihan perkataan yang sangat teliti ini adalah bukti kesempurnaan bahasa Al-Quran dan ketelitian Allah SWT dalam menyampaikan wahyu-Nya.
asas
Comments
Post a Comment