0008 سورة الضحى آية 8 - فَأَغْنَىٰ

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
76775فَأَغْنَىفَوَهَب لك المالَ الكثير وساق لك الرزق الوفيرالمزيد
(93:8:3)
fa-aghnā
so He made self-sufficient.
CONJ – prefixed conjunction fa (and)
V – 3rd person masculine singular perfect verb
الفاء عاطفة
فعل ماض

تحليل فَأَغْنَىٰ من سورة الضحى آية 8

الكلمةالتحليلالجذرالأصلالمعنى بالانجليزيةالنسخ بالإنجليزية
فَأَغْنَىٰ
فَ
حرف عطف
أَغْنَى
فعل
غنيأَغْنَىso He made self-sufficientfa-aghnā

معنى فَأَغْنَىٰ في القرآن الكريم

  • ﴿٨ الضحى﴾ غنى النفس وغنى اليد ( من مال خديجة )
  •  الغنى يقال على ضروب: أحدها: عدم الحاجات، وليس ذلك إلا لله تعالى، وهو المذكور في قوله: ﴿﴾ [الحج/64]، ﴿﴾ [فاطر/15]، والثاني: قلة الحاجات، وهو المشار إليه بقوله: ﴿﴾ [الضحى/8]، وذلك هو المذكور في قوله عليه السلام: (الغنى غنى النفس) (الحديث عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (ليس الغنى عن كثرة العرض، ولكن الغنى غنى النفس) أخرجه البخاري 11/271؛ والطبراني في الأوسط ورجاله رجال الصحيح؛ وأبو يعلى؛ وأحمد 2/315.

معنى فَأَغْنَىٰ في القرآن الكريم الى اللغة الإنجليزية

  •  avail ; availed ; enrich ; enriches ; flourish ; live ; make self-sufficient ; prosper

تفسير آية 8 من سورة الضحى

تفسير الجلالين

(ووجدك عائلا) فقيرا (فأغنى) أغناك بما قنعك به من الغنيمة وغيرها وفي الحديث: "" ليس الغني عن كثرة العرض ولكن الغني غني النفس "".

تفسير الميسر

ألم يَجِدْك من قبلُ يتيمًا، فآواك ورعاك؟ ووجدك لا تدري ما الكتاب ولا الإيمان، فعلَّمك ما لم تكن تعلم، ووفقك لأحسن الأعمال؟ ووجدك فقيرًا، فساق لك رزقك، وأغنى نفسك بالقناعة والصبر؟
  • Penyucian Diri.
    • Kaya atau kecukupan (al-Ghinä) terdiri atas dua bentuk: 
      • Pertama Kaya dengan Allah dan tidak memerlukan yang lain selain Allah . 
      • Kedua dua-duanya merupakan hakikat kefakiran. Tapi orang-orang yang meniti jalan kepada Allah mengkhususkan perbahasan tentang kecukupan ini sebagai satu tempat persinggahan tersendiri.
    • Sehubungan dengan bab ini, Allah SWT berfirman, Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan) (Surah al-Duha, 93:8).
    • Ada tiga pendapat tentang ayat ini: 
      • Pertama, Allah memberikan cukup harta kepada Nabi SAW, setelah baginda dalam keadaan fakir. Ini merupakan pendapat kebanyakan para mufasir , kerana cukup merupakan lawan kepada yang kurang. Orang yang kekurangan ertinya yang memerlukan. 
      • Kedua, Allah menjadikan baginda tidak bergantung kecuali terhadap pemberianNya dan membuat baginda tidak memerlukan selainNya, sehingga baginda menjadi orang yang kaya hati dan jiwa, bukan kaya harta. Ini merupakan hakikat kecukupan. 
      • Ketiga, (ini pendapat yang benar) mencakupi dua jenis kecukupan, iaitu Allah menjadikan baginda kaya hati dan juga kaya harta.
    • Kaya merupakan sebutan yang diberikan kepada pemilik secara sempurna. Dengan kata lain, siapa yang memiliki pada satu sisi tapi tidak memiliki pada sisi yang lain, bererti dia bukan orang yang kaya. Maka sebutan kaya hanya layak diberikan kepada Allah semata-mata, sedangkan selain daripada - Nya adalah fakir.
    • Menurut penyusun kitab Manāzil Al Sä'irin, kaya itu terdiri di atas tiga darjat kaya: 
      • Pertama, kaya hati, iaitu keselamatan daripada sebab, kepasrahan kepada hukum dan pembebasan daripada permusuhan. Hakikat kaya hati ialah hanya bergantung kepada Allah semata-mata, dan hakikat kefakiran yang tercela ialah bergantung kepada selain daripada Allah. Jika seorang hamba bergantung kepada Allah, maka dia memperoleh tiga hasil iaitu:
        • keselamatan daripada sebab, 
        • kepasrahan kepada hukum, 
        • dan terbebas dari permusuhan . 
          • Selamat daripada sebab ertinya tidak bergantung kepada sebab. Kaya menurut pengertian orang-orang yang lalai, tergantung kepada sebab. Kerana itu, hati mereka selalu bergantung kepada sebab. Sedangkan menurut orang-orang yang memiliki makrifat, kaya itu tergantung daripada pembuat sebab. Kaya menurut orang-orang yang lalai juga digantungkan kepada kemahiran dan kekuatan. Ini kerana, kemahiran dan kekuatan ini merupakan sisi-sisi kekayaan menurut manusia. Kerana itu, Nabi SAW melarang pemberian sedekah kepada orang yang kaya, orang yang kuat, dan mempunyai mata pencarian. Ini merupakan kekayaan kerana sesuatu dan orangnya menjadi kaya kerananya jika hatinya cenderung ke padanya. Seseorang yang cenderung kepada Allah, bererti dia kaya kerana Allah. Siapa yang jiwanya cenderung kepada sesuatu, bererti dia memerlukannya dan fakir kepadanya. Seseorang yang cenderung kepada Allah, bererti dia kaya kerana Allah. Siapa yang jiwanya cenderung kepada sesuatu, bererti dia memerlukannya dan fakir kepadanya. Sedangkan pasrah kepada hukum ada dua bentuk: 
            • ( 1 ) pasrah kepada hukum aga ma yang bersifat perintah , iaitu menyesuaikan diri dengannya dan tidak menentangnya, 
            • ( 2 ) pasrah kepada hukum alam yang berdasarkan kepada takdir, yang terjadi bukan kerana pilihannya dan dia tidak mampu untuk menolaknya. Dalam masalah hukum ini ada catatan yang perlu ditegaskan, iaitu memurnikan penisbatan kepada pembuat hukum dan tidak menisbatkannya kepada yang lain. Hal ini termasuk tauhid Rububiyah dalam kepasrahan kepada hukum alam, dan tauhid Uluhiyah dalam kepasrahan kepada hukum agama. 
      • Kedua, kaya jiwa, iaitu istiqamah terhadap Allah, keselamatan daripada bahagian dan riyak. Kaya jiwa lebih tinggi daripada kaya hati. Sebagaimana yang sudah diketahui, perkara-perkara hati lebih sempurna dan lebih kuat daripada perkara-perkara jiwa. Tapi di sini ada sentuhan lembut, bahawa jiwa itu termasuk pasukan hati dan yang paling keras penentangannya. Dari jiwa inilah sesuatu dapat masuk. Dari jiwa ini pula kecukupan dapat masuk ke dalam hati dan dari jiwa pula kefakiran dapat masuk ke dalam hati. Jika hal ini sudah diketahui, maka kekayaan jiwa muncul kerana tiga perkara, iaitu: 
        • (1) Istiqamah terhadap Allah, 
        • (2) keselamatan jiwa daripada bahagian atau daripada hal - hal selain Allah serta tidak bergantung kepadanya , lahir mahupun batin , 
        • (3) keselamatan daripada riyak, iaitu kehendak yang ditujukan kepada selain daripada Allah, baik daripada perkataan mahupun perbuatan. 
      • Ketiga, kaya kerana pertolongan Allah. Dalam hal ini ada tiga tingkatan: 
        • (1) Peringatan Allah terhadap dirimu , 
        • (2) sentiasa perhatikan ketetapan Allah, dan 
        • (3) keberuntungan mendapatkanNya . 
          • ( Ibnul Qayyim Al - Jauziyyah , Madariju Al - Salikina Manazilu lyyaka Na'budu wa lyyaka Nasta'in , Juz 2 , t.t .: 468-471) .
as
as
as
as
as
as
as
as
as
as
as

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia