0105 سورة المائدة آية 105 - ءَامَنُوا۟

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
15778آمَنُواْأقرّوا بِوَحدانِيَّةِ اللهِ وبِصِدْقِ رُسُلِهِ وانقادوا للهِ بالطّاعةِ وللرَّسولِ بالاتّباعِالمزيد
(5:105:3)
āmanū
believe!
V – 3rd person masculine plural (form IV) perfect verb
PRON – subject pronoun
فعل ماض والواو ضمير متصل في محل رفع فاعل

تحليل آمَنُوا من سورة المائدة آية 105

الكلمةالتحليلالجذرالأصلالمعنى بالانجليزيةالنسخ بالإنجليزية
آمَنُوا
آمَنُ
فعل
وا
ضمير
امنءَامَنَbelieveāmanū

معنى آمَنُوا في القرآن الكريم

  •  أصل الأمن: طمأنينة النفس وزوال الخوف، والأمن والأمانة والأمان في الأصل مصادر، ويجعل الأمان تارة اسما للحالة التي يكون عليها الإنسان في الأمن، وتارة اسما لما يؤمن عليه الإنسان، نحو قوله تعالى: ﴿﴾ [الأنفال/27]، أي: ما ائتمنتم عليه، وقوله: ﴿﴾ [الأحزاب/27] قيل: هي كلمة التوحيد، وقيل: العدالة (راجع الأقوال في هذه الآية في الدر المنثور في التفسير بالمأثور للسيوطي 6/669)، وقيل: حروف التهجي، وقيل: العقل، وهو صحيح فإن العقل هو الذي بحصوله يتحصل معرفة التوحيد، وتجري العدالة وتعلم حروف التهجي، بل بحصوله تعلم كل ما في طوق البشر تعلمه، وفعل ما في طوقهم من الجميل فعله، وبه فضل على كثير ممن خلقه.

تفسير آية 105 من سورة المائدة

تفسير الجلالين

(يا أيها الذين آمنوا عليكم أنفسكم) أي احفظوها وقوموا بصلاحها (لا يضركم من ضل إذا اهتديتم) قيل المراد لا يضركم من ضل من أهل الكتاب وقيل المراد غيرهم لحديث أبي ثعلبة الخشني: سألت عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: "" إئتمروا بالمعروف وتناهوا عن المنكر حتى إذا رأيت شحا مطاعا ودنيا مؤثرة وإعجاب كل ذي رأي برأيه فعليك نفسك "" رواه الحاكم وغيره (إلى الله مرجعكم جميعا فينبئكم بما كنتم تعملون) فيجازيكم به.

تفسير الميسر

يا أيها الذين صدَّقوا الله ورسوله وعملوا بشرعه ألزموا أنفسكم بالعمل بطاعة الله واجتناب معصيته، وداوموا على ذلك وإن لم يستجب الناس لكم، فإذا فعلتم ذلك فلا يضركم ضلال مَن ضلَّ إذا لزمتم طريق الاستقامة، وأمرتم بالمعروف ونهيتم عن المنكر، إلى الله مرجعكم جميعًا في الآخرة، فيخبركم بأعمالكم، ويجازيكم عليها.

  • Potongan ayat يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ini memberikan isyarat kepada ayat-ayat sebelumnya.
  • Sudah banyak kali penerangan demi penerangan diberikan tetapi mereka yang buat-buat jahil itu tetap berminat kepada kejahilan dan kesesatan hingga tidak berguna lagi hidayah petunjuk dari orang-orang yang beriman.
  • Kerana itulah didatangkan potongan ayat يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ untuk memberikan isyarat kepada orang-orang yang beriman supaya jangan dihiraukan kedegilan orang-orang yang jahil itu bahkan teruskan dengan berilmu dan beramal.
  • Sebab turun ayat ini antaranya ialah ketika mana Rasulullah menerima jizyah daripada ahli kitab tetapi Rasulullah hanya menerima daripada orang-orang kafir samada memelok agama Islam atau peperangan mulalah orang-orang munafik mempertikaikan keputusan dan tindakan Rasulullah dan orang-orang yang beriman itu dan dalam masa yang sama orang-orang munafik mempersenda-sendakannya dengan berkata Rasulullah dan orang-orang yang beriman membeza-bezakan antara kafir ini dengan orang kafir itu sedangkan orang kafir adalah sama sahaja maka tindakan dan keputusan mestilah sama lalu turunlah ayat ini untuk memberikan semangat kepada Rasulullah dan orang-orang yang beriman jangan dipedulikan sendaan orang-orang munafik kerana orang-orang munafik tidak ada nilainya di sisi agama Islam.
  • Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa sebab turun ayat ini ialah kerana orang-orang yang beriman merasa sangat-sangat sedih dengan kekafiran orang-orang kafir dan bersungguh-sungguhnya orang-orang kafir mempertahankan kekafiran mereka lalu turunlah ayat ini mengubati kesedihan orang-orang yang beriman bahawa selagi orang-orang yang beriman bersikap teguh dalam berilmu dan beramal dengan tanggungjawab beragama yang benar maka tidak terjejas kesungguhan orang-orang yang beriman itu dengan sebab musabab kesesatan orang-orang yang kafir.
  • Ada orang yang mengatakan bahawa ayat ini menunjukkan bahawa berdakwah amar ma'ruf nahi mungkar itu tidak wajib maka untuk menjawabnya ialah sebenarnya dakwah itu tetap wajib sampai kiamat cuma didatangkan ayat ini untuk memberitahu yang orang-orang yang beriman tidak akan dipersalahkan jika orang-orang yang kafir dan munafik memilih untuk sesat daripada hidayah maka kerana itulah Saidina Abu Bakar As Siddiq mengatakan bahawa ada orang yang salahguna ayat ini untuk bermalas-malas dalam kerja dakwah sedangkan Rasulullah ada bersabda dalam Sunan Abi Daud 4338, At Termizi 2168 dan Ibnu Majah 4005 mafhumnya sesiapa yang melihat kemungkaran tetapi tidak mencegahnya kemungkinan besar sudah hampir akan diratakan bala bencana ke atasnya.
as
as
as
as
as
as

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia