Majlis 3 - Janganlah Berangan-Angan Untuk Menjadi Kaya

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
Majlis 3
Janganlah Berangan-angan
Untuk Menjadi Kaya
Disampaikan Al-Sayyid Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir AI-JaiIani, di Madrasah al-Ma’murah, hari Jumaat, 8 Syawal 545H.
WAHAI kaum yang fakir...! Janganlah kamu berangan-angan hendak menjadi kaya, boleh jadi kekayaan itu akan menyebabkan kehancuranmu. Dan engkau, wahai orang yang sakit...! Janganlah kamu berangan-angan untuk menjadi sihat, boleh jadi kesihatan itu akan menjadi sebab kehancuranmu.
Jadilah kamu orang yang berakal. Peliharalah budi pekertimu, supaya terpuji segala pekerjaan yang engkau kerjakan. Terimalah ketentuan Ilahi yang sudah ditentukan-Nya untukmu, dan janganlah engkau menuntut tambahan atasnya. Ingatlah, bahawa segala sesuatu yang diberikan oleh Allah Taala kepadamu, adalah kerana permintaanmu, maka hal itu akan membuat kekotoran dan kemurkaan, yang mungkin ditarik oleh permintaanmu itu. Kecuali jiwa seorang hamba secara nalurinya dituntut untuk meminta. Jika ia diperintahkan untuk meminta, maka pemberian itu akan mengandungi keberkatan dan dengannya akan hilanglah kekotoran.
Hendaklah engkau banyak-banyak meminta ampun, kesihatan dan keselamatan dalam agama, di dunia dan akhirat. Terimalah semuanya itu dan perhitungkanlah, janganlah engkau memberi pilihan terhadap Allah, dan jangan pula engkau membesarkan diri, kerana hal itu akan mendatangkan kebinasaan kepadamu. Janganlah kamu menyombongkan diri terhadap Allah dan makhluk-Nya dengan usia muda, kekuatan dan
MUKA SURAT 26
hartamu, kerana semuanya itu akan merupakan penyeksaan bagi dirimu. Sementara Allah akan menyeksamu sebagaimana seksaan yang diberikan-Nya kepada orang-orang terdahulu, dan sesungguhnya seksaan Allah itu amat pedih dan menyakitkan sekali.
Celakalah kamu...! Lidahmu mengatakan bahawa engkau muslim, tunduk dan patuh kepada Allah, sementara hati mu tidak demikian. Engkau mengatakan, bahawa engkau seorang muslim, tetapi tindakanmu bukan tindakan seorang muslim. Engkau hanya muslim ketika dalam keadaan dilihat ramai orang, tetapi bukan dalam kesunyian.
Ketahuilah...! Jika engkau melakukan solat, puasa dan melakukan semua perbuatan yang baik, tetapi tidak melakukannya semata-mata kerana Allah, maka engkau adalah seorang munafik, jauh daripada nikmat Allah.
Bertaubatlah engkau sekarang juga kepada Allah...! Bertaubatlah engkau dari segala perbuatan, ucapan dan semua tujuan keagamaanmu. Jadilah engkau sebagai suatu kaum, di mana amal dan kebajikan yang mereka kerjakan bukan untuk memperolehi penghargaan manusia, tetapi semata-mata kerana Allah. Orang yang berbahagia adalah orang yang yakin, bertauhid, ikhlas dan bersabar atas semua cubaan dan dugaan Allah, yang bersyukur atas semua nikmat dan kemurahan-Nya.
Mereka sentiasa mengingat Allah dengan lidahnya, dengan hatinya dan kemudian dengan batinnya. Apabila mereka menerima penghinaan daripada manusia, mereka terima dengan wajah yang tenang dan bibir yang tersenyum. Di sisi mereka, raja dan maharaja di dunia ini adalah orang-orang yang terasing, sementara manusia dan semua penduduk bumi ini menurut pandangan mereka adalah mayat, orang-orang mati, lemah dan sakit-sakitan. Keinginan mereka kepada syurga, seakan-akan mampu menghancurkan perhatian mereka kepada semua makhluk, sementara neraka di tangan mereka seakan-akan padam.
Tidak di langit, tidak di bumi dan tidak pula di antara kedua-duanya, disatukannya arah mereka sehingga mereka menjadi satu tujuan. Mereka bersama dengan dunia dan segala isinya, sehingga mereka terwujud bersama akhirat dan segala isinya. Lantas mereka bersujud kepada Tuhan dunia dan akhirat. Mereka bertemu dengan-Nya dan orang-orang yang mencintai-Nya. Mereka berjalan bersama-Nya dengan hati mereka, sehingga mereka pun mampu mencapai-Nya, mendapatkan pertolongan
MUKA SURAT 27
sebelum mereka sendiri menemui jalan untuk memperolehi pertolongan. Mereka membuka pintu (hijab) yang ada di antara mereka dan Dia, maka Dia mengingat mereka, selama mereka mengingati-Nya, maka pakaian yang mereka pakai seakan-akan menimbulkan ingatan kepada- Nya. Mereka akan hilang (fana’) bersama selain Allah dan akan wujud bersama-Nya.
Dengarkanlah firman Allah, yang berbunyi:
Ertinya: “Maka ingatlah kamu akan Aku, nescaya Aku (pula) akan mengingatimu. Bersyukurlah kamu kepada -Ku dan janganlah kamu menjadi orang yang kafir.(9) (Al-Baqarah: 152).
Maka tetaplah kamu dengan mengingati nikmat Allah kerana mengharapkan ingatan Allah kepada kamu. Dengarlah sebahagian Kalam Ilahi kepada Nabi Musa a.s. yang berbunyi:
أَنَا جَلِيْسٌ مَنْ ذَكَرَنِيْ
Ertinya: “Aku adalah teman bagi orang-orang yang mengingati-Ku.(10)
Maka berpindahlah kamu daripada majlis-majlis makhluk dan menggantinya dengan majlis zikrullah, sehingga engkau patut untuk menjadi teman-Nya.
Wahai hamba...! Janganlah kamu berbuat bodoh, kerana kamu adalah orang-orang yang hampir bodoh. Ilmu itu tidak akan bermanfaat bagi kamu, kecuali dengan diamalkan. la menjadi kewajipan kamu untuk mengubah yang hitam menjadi putih. Itulah hukum Allah yang mesti kamu laksanakan hari demi hari, tahun demi tahun, sehingga engkau mendapatkan kemanisan buahnya di tangan kamu.
Wahai hamba...! Ilmumu sentiasa memanggilmu, seakan-akan ia
(9) Yang dimaksudkan dengan kafir (ingkar) di sini ialah mengingkari nikmat Allah yang sudah dikurniakan-Nya kepada manusia. (Penerjemah)
(10) Buku asal tidak mencatatkan sumber pengambilan Kalam Allah ini. Besar kemungkinan ia adalah hadis qudsi, tetapi tidak pula dinyatakan perawinya. (Penterjemah)
MUKA SURAT 28
berkata kepadamu: “Aku akan menjadi penghujahmu jika kamu tidak mengamalkan aku. Sebaliknya aku juga akan menjadi hujah bagimu jika kamu mengamalkan aku.”
Nabi s.a.w. bersabda:
يَهْتِفُ الْعِلْمُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلَّا ارْتَحَلَ.
Ertinya: “Ilmu itu äkan bersuara dengan amal, jika engkau memperkenan-kannya (menjawab seruannya), jika tidak, maka ilmu akan pergi (hilang dari dadamu).”
Maka akan hilanglah kewujudan ilmu itu, dan yang tinggal hanyalah bencananya. Hilang syafaat atau pertolongan ilmu itu kepadamu dihadapan Tuhanmu. Ia akan melepaskan diri daripada semua kepentinganmu terhadapnya. Ia pergi, dan yang tinggal hanyalah kulitnya saja. Kerana intisari sesuatu ilmu itu ialah amalan.
Tidak akan sah ketaatanmu kepada Rasulullah s.a.w., hingga engkau mengamalkan segala sesuatu yang baginda sabdakan. Jika engkau mengamalkan apa yang diperintahkan kepadamu, maka akan menghadaplah hati dan batinmu, sementara amal yang engkau lakukan itu akan menuntun kedua-duanya menghadap Ilahi al-Haq.
Ilmumu sentiasa memanggilmu, tetapi engkau tidak mendengar panggilannya, kerana engkau tidak lagi memiliki hati. Dengarkanlah seruannya dengan telinga dan batinmu, dan terimalah perkataannya itu kerana ia akan bermanfaat bagimu. Ilmu yang diamalkan akan mendekatkan kefahaman engkau terhadap sesuatu ilmu, dan menghantarkan engkau menjadi hampir kepada al-Haq. Jika engkau mengamalkan hukum ilmu yang pertama ini, maka akan tampillah untukmu ilmu yang kedua, sehingga engkau memiliki dua mata air yang mengalir menyiram hatimu dengan hikmah dan ilmu, zahir dan batin. Pada ketika ini hendaklah engkau menjaga kesucian ilmumu itu dengan mengeluarkan zakatnya. Adapun zakat ilmu itu ialah engkau bantu saudara-saudaramu dan orang-orang yang memerlukan ilmu itu dengan ilmumu. Engkau sebarkan ilmu itu dengan jalan ta’lim dan dakwah, mengajak manusia kepada yang Haq.
Wahai hamba...! Barangsiapa yang istiqamah, maka ia akan mempunyai
MUKA SURAT 29
kekuatan. Ingatlah firman Allah yang berbunyi:
... إِنَّمَا يُوَفَّى ٱلصَّـٰبِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿سورة الزمر آية ١٠﴾.
Ertinya: “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala tanpa batasan...". (Az-Zumar: 10).
Makanlah engkau dengan hasil usahamu, dan janganlah engkau makan dengan agamamu. Bekerjalah engkau, makanlah dan bantulah orang lain dengannya. Pekerjaan orang-orang mukmin adalah setingkat dengan pekerjaan orang-orang yang benar (al-siddiqin). Tiada bahagian bagi pekerjaan mereka, kecuali dengan menyandarkannya kepada kaum fakir dan miskin yang sentiasa berharap. Mereka bercita-cita untuk melimpahkan kasih sayang kepada sesama makhluk, dan mereka menuntut redha Allah dan kecintaan-Nya kepada mereka. Dengarlah sabda Rasulullah s.a.w., yang berbunyi:
النَّاسُ عِيَالُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَأَحَبُّ النَّاسِ اِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ أَنْفَعُهُمْ لِعِيَالِهِ.
Ertinya: “Manusia adalah keluarga Allah Azza Wa Jalla, dan manusia yang paling dicintai oleh Allah Taala, ialah yang paling bermanfaat kepada keluarga-Nya.” (Hadith dhaif).
Para kekasih (wali) Allah dalam kaitannya dengan pergaulannya sesama makhluk adalah orang-orang yang pekak, bisu dan buta. Jika hati mereka sudah dekat kepada Allah, maka dia tidak akan mendengar sesuatu, selain daripada Allah. Mereka bebas kerana hampir dengan-Nya, mereka tertutup kerana kehebatan-Nya, mereka memperolehi kenikmatan dan kecintaan di sisi kekasih-Nya. Mereka berada di antara Keagungan dan Keindahan. Mereka tidak menoleh ke kanan dan ke kiri, mereka hanya mempunyai muka dan tidak mempunyai belakang. Mereka dilayani oleh manusia, jin, malaikat dan semua makhluk. Mereka dilayan oleh hikmah dan ilmu. Mereka diberi kekuatan dan anugerah, mereka juga diberikan ketenteraman. Mereka makan daripada anugerah-Nya dan minum
MUKA SURAT 30
daripada air ketenteraman-Nya. Mereka mempunyai kesibukan untuk mendengarkan perkataan makhluk👀. Mereka berada di suatu lembah, sementara makhluk berada di lembah yang lain, mereka memerintah makhluk dengan perintah Allah dan melarang mereka dengan larangan-Nya, sebagai generasi penerus dari Rasulullah s.a.w.
Merekalah ahli waris yang hakiki, kesibukan mereka adalah mengembalikan makhluk ke pintu Allah al-Haq. Mereka menyampaikan hujah Allah kepada makhluk untuk menundukkan mereka (para makhluk). Mereka meletakkan sesuatu di tempat yang layak, mereka memberi kelebihan kepada orangyang memilikinya, mereka tidak pernah mengambil hak-hak manusia, dan mereka tidak pernah menurut kehendak atau godaan hawa dan nafsu mereka. Mereka mencintai kerana Allah, murka juga kerana Allah, semuanya adalah untuk-Nya, bukan untukyang lain.
Allah memiliki sifat Kalam👀Dia telah berbicara dengan kalam-Nya dengan Nabi Musa a.s👀Itu adalah kalam-Nya👀bukan makhluk👀Kalam-Nya itu adalah ilmu ghaib👀Ia berkata-kata kepada Nabi Musa dengan suatu Kalam yang dapat difahami oleh hamba-Nya itu👀sehingga Kalam itu dapat difahaminya tanpa perantara👀Dan Dia juga berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w. tanpa pengantara👀Itulah al-Quran👀Al-Quran adalah Tali Allah yang kuat kukuh👀Kalam itu di antara kamu dengan Tuhan kamu Dzu al-JalalWa al-Ikram👀yang diturunkan oleh Jibril a.s. dari langit👀di sisi Allah 👀yang diturunkan-Nya kepada hamba dan Rasul-Nya, Muhammad s.a.w.👀sebagaimana Dia sendiri yang berfirman👀dan memberitahunya👀Tidak boleh kita mendustakan👀dan mengingkarinya👀.
Ya Allah...! Berilah petunjuk kepada kami semua, terimalah taubatkami semua dan kasihilah kami semuanya.
Diriwayatkan dari Amir al-Mukminin al-Mu’tashim Billah r.a., bahawasanya beliau berkata di saat menjelang kematiannya.
“Demi Allah...!Aku bertaubatkepada Allah daripada segala apa yang telah aku lakukan terhadap hak Ahmad ibn Hanbal. Kerana aku tidak pernah mengikutnya sama sekali, sedangkan orang selain aku mengikutnya.”
Wahai orang miskin...! Tinggalkanlah perkataan-perkataan yang tidak berguna bagimu. Tinggalkanlah kefanatikan dalam bermazhab, dan sibukkanlah dirimu dengan sesuatu perbuatan yang bermanfaat bagi dirimu di dunia mahupun di akhirat. Tidak lama lagi, kamu akan melihat
(11) Basirah atau pandangan batin. (Penerjemahan)
(12) Ilham yang diturunkan oleh Allah ke dalam kalbu para wali-Nya. (Penterjemah).
MUKA SURAT 32
beritamu dan kamu akan melihat perkataanku. Kamu akan melihat ketika engkau terluka sementara di kepalamu tidak ada perisai yang akan melindungi dirimu daripada kecederaan itu. Kosongkanlah hatimu daripada keinginan dan godaan duniawi, kerana kamu akan dicabut daripadanya dalam waktu dekat. Janganlah kamu memburu kesenangan hidup di dalamnya, kerana ia tidak tersisa di tanganmu. Rasulullah s.a.w. bersabda:
الْعَيْشُ عَيْشُ الْآخِرَةِ.
Ertinya: “Kehidupan yang hakiki itu ialah kehidupan akhirat.”
Pendekkanlah angan-anganmu. Bersikap zuhudlah kamu di dunia, kerana zuhud itu mampu memendekkan angan-angan. Tinggalkanlah teman-teman yang buruk, putuskanlah rasa cinta dan kasih sayang kamu dengannya, serta hubungkanlah kasih sayang dan cintamu dengan orang-orang yang soleh. Tinggalkanlah kerabatmu apabila mereka tergolong kepada kerabat yang buruk, dan sambungkan atau jalinlah hubungan persahabatan dengan orang yang bukan kerabatmu, sekiranya mereka tergolong kepada orang yang baik. Kerana rasa kekerabatan itu akan timbul daripada setiap orang yang engkau kasihi. Maka engkau akan melihat orang-orang yang saling menyayangi antara satu dengan lainnya.
Ditanyakan kepada sebahagian hukama: “Apakah kekerabatan itu...? ”Mereka menjawab: “Kekerabatan itu adalah kasih sayang...!” Halanglah dirimu daripada memburu sesuatu yang sudah menjadi bahagianmu dan yang belum menjadi bahagianmu. Kerana memburu segala sesuatu yang menjadi bahagianmu itu akan menimbulkan kesusahan. Manakala perburuanmu kepada sesuatu yang tidak menjadi bahagianmu adalah menimbulkan kebencian dan kehinaan. Sehubungan dengan itu, Rasulullah s.a.w. bersabda:
مِنْ جُمْلَةِ عُقُوْبَاتِ اللهِ تَعَالَى لِعَبْدِهِ طَلَبُ مَا لَمْ يُقْسَمُ لَهُ.
Ertinya: “Termasuk bahagian daripada seksaan Allah terhadap hamba-Nya, ialah menuntut sesuatu yang tidak menjadi bahagiannya.”
Wahai hamba...! Ambillah perbandingan daripada ciptaan Allah...! Kemudian berfikirlah mengenai ciptaan itu, maka dengannya engkau
MUKA SURAT 33
akan mencapai Zat Yang Maha Pencipta. Orang mukmin yang arif itu mempunyai keyakinan dan makrifat, mempunyai dua mata lahir dan dua mata batin. Ia melihat dengan kedua-dua mata lahirnya terhadap sesuatu yang diciptakan Allah di permukaan bumi ini, dan dengan kedua-dua mata batinnya ia akan melihat ciptaan Allah di langit. Lantas diangkatlah hijab dari hatinya, maka ia akan melihat tanpa perumpamaan dan tanpa perincian. Maka jadilah ia sebagai orang yang dekat dan orang yang dikasihi oleh Allah Yang Haq. Sementara orang yang dikasihi tidak akan tersembunyi sesuatu apa juapun daripadanya. Dengan telah diangkatnya hijab itu dari hatinya, maka akan terlepaslah ia daripada kongkongan makhluk, dorongan hawa dan nafsu serta pengaruh syaitan yang terkutuk.
Allah akan mencampakkan kunci perbendaharaan dunia ini dari tangannya, dan di sisinya sama saja antara sebongkah batu dan segumpal tanah liat. Jadilah kamu orang yang berakal, yang meneliti dan merenungi apa yang saya katakan dan memahaminya. Kerana sesungguhnya saya berbicara dengan intisari pembicaraan, dengan mutiaranya, yang di dalamnya terdapat kandungan nasihat secara maknawi.
Wahai hamba...! Janganlah mengadu tentang Allah kepada makhluk👀, tetapi mengadulah langsung kepada-Nya, kerana dia adalah Zat Yang Maha Menentukan, sementara yang lainnya tidak. Termasuk suatu perbendaharaan kebaikan ialah menutup-nutup kebaikan dirimu, menyembunyikan rahsia musibah yang menimpa dirimu dan penyakit yang engkau derita. Setiap sedekah yang diberikan oleh tangan kananmu janganlah sampai diketahui oleh tangan kirimu.
Waspada dan hati-hatilah kamu terhadap gelombang samudera dunia, kerana tidak sedikit makhluk yang telah karam di dalamnya. Ia merupakan samudera yang sangat dalam, yang mampu menenggelamkan segala-galanya. Hanya saja Allah akan menyelamatkan daripada hempasan gelombang samudera itu, orang-orang yang dikehendaki-Nya dari kalangan hamba-Nya, sebagaimana Dia menyelamatkan orang-orang yang beriman dari neraka, di hari kiamat kelak. Kerana semua makhluk itu akan melaluinya dan Allah menyelamatkan orang-orang yang dikendaki-Nya. Perhatikanlah firman-Nya yang berbunyi:
وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَاۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا ‎﴿سورة مريم آية ٧١﴾.
MUKA SURAT 34
Ertinya: “Dan tiada seorang pun daripada kamu, melainkan ia pasti mendatangi neraka. Hal itu bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah ditetapkan.”
Maka Allah berfirman kepada api: “Dinginlah kamu dan selamatkanlah, wahai api...! "Sehingga terlepaslah orang-orang yang beriman kepada Allah, yang ikhlas kepada-Nya, yang suka kepada-Nya dan orang-orang yang zuhud. Allah Taala berfirman kepada api itu sebagaimana Ia berfirman kepada api Namrud, yang dinyalakan ketika raja kafir itu bermaksud hendak membakar Ibrahim, dengan firman-Nya yang berbunyi:
قُلْنَا يَـٰنَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَـٰمًا عَلَىٰٓ إِبْرَٰهِيمَ ﴿سورة الأنبياء آية ٦٩﴾.
Ertinya: “Berkata Kami, ’Hai api, menjadi dinginlah kamu dan selamatlah ke atas Ibrahim.” (Al-Anbiya’: 69).
Demikian juga ketika Allah Taala berkehendak menyelamatkan hamba-Nya daripada tenggelam. Kata-Nya: “Wahai samudera...! Wahai air...! Janganlah kamu menenggelamkan hamba-Ku, yang dikehendaki dan dicintai...!”
Maka selamatlah ia daripadanya dan berilah ia kemudahan, sebagaimana Nabi Musa a.s. dan kaumnya selamat dari laut ini. Ia mendatangkan anugerah-Nya kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya. Sebagaimana firman-Nya yang berbunyi:
... وَٱللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿سورة البقرة آية ٢١٢﴾.
Ertinya: “Dan Dia (Allah) memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa batasan." (Al-Baqarah: 212)
Semua kebaikan itu berada di dalam kekuasaan-Nya.
Memberi dan menahan itu juga berada di dalam kekuasaan-Nya. Kaya dan miskin itu berada dalam kekuasaan-Nya.Kemuliaan dan kehinaan itu
MUKA SURAT 35
juga berada dalam kekuasaan-Nya. Tiada seorang pun yang bersama-Nya dalam segala hal.
Orang yang berakal akan sentiasa berada di pintu-Nya dan berpaling daripada pintu-pintu yang lain. Hai orang-orang yang berfikir...! Bagaimana pendapatmu, sekiranya kamu mencari keredhaan makhluk, sementara Khaliq memurkaimu...? Kamu hancurkan akhiratmu bersamaan dengan kejayaan duniamu...? Dalam waktu dekat, engkau akan diseksa oleh Allah, yang seksaan-Nya amat pedih sekali. Seksaan-Nya berbagai bentuk dan cara, antara lain:
  1. Diseksa-Nya kamu dengan mencabut kekuasaanmu, dengan berbagai penyakit, dengan kehinaan dan kemiskinan.
  2. Diseksa-Nya kamu dengan menimbulkan kesusahan, kesengsaraan dan penderitaan, dengan menimpakan keburukan lidah dan perbuatan manusia kepadamu. Bahkan setiap keburukan makhluk-Nya ditimpakan kepadamu.
Wahai orang yang tidur...! Bangunlah...! Ya Allah...! Bangkitkanlah kami kerana-Mu dan untuk-Mu. Amin...!
Wahai hamba...! Dalam mencari harta dunia, janganlah engkau bertindak bagaikan orang yang sedang mencari kayu api di waktu malam hari, yang tidak pernah mengetahui apa yang terpegang oleh tangannya. Sesungguhnya aku melihatmu dalam segala tindakanmu, tak ubahnya bagaikan orang yang sedang mencari kayu api di malam yang gelap-gelita, tanpa bulan dan tanpa pelita yang boleh meneranginya. Sementara ia berada di suatu belantara sahara yang mempunyai banyak jurang dan serangga pembunuh. Aku khuatir, engkau akan terbunuh oleh salah satu daripadanya.
Oleh itu, carilah kayu bakar itu pada waktu siang, kerana sinaran mentari akan mencegahmu daripada sesuatu yang boleh membahayakan dirimu. Bertindak dan berbuatlah kamu bersama sinaran mentari tauhid, syariah dan ketakwaan. Kerana sinaran mentari itu akan mencegahmu daripada terjerumus ke dalam perangkap hawa, nafsu, syaitan dan bersekutu dengan makhluk serta mencegah dirimu daripada bertindak secara tergesa-gesa.

Celakalah kamu... ! Janganlah kamu tergesa-gesa. Kerana sikap tergesa-gesa itu sering menimbulkan kekeliruan dan kesalahan. Barangsiapa
MUKA SURAT 36
yang melakukan sesuatu dengan perlahan-lahan, maka ia akan menemui kebenaran atau ia akan mendekati kebenaran. Tergesa-gesa adalah dari syaitan, dan perlahan-lahan itu adalah dari Allah Taala. Sebahagian besar yang mendorongmu melakukan sesuatu dengan tergesa-gesa ialah ketamakanmu terhadap dunia. Lebih baik engkau menjadi orang yang menerima apa yang ada (qana’ah), kerana sikap qana’ah itu adalah perbendaharaan yang tidak pernah habis-habisnya.
Bagaimana engkau menuntut sesuatu yang bukan bahagianmu, dan tidak pula pernah singgah di tanganmu pada masa sebelumnya...? Cegahlah dirimu daripada berbuat demikian, dan pasrahlah dengan apa yang ada di tanganmu serta bersikap zuhudlah kepada yang lain, atau tahanlah keinginanmu terhadap yang bukan menjadi bahagianmu. Tetapkanlah pendirianmu dalam keadaan yang demikian, sehingga engkau mampu menjadi orang yang arif kepada Allah. Ketika itu kamu akan menjadi orang yang kaya, orang yang tidak lagi memerlukan segala sesuatu. Hatimu menjadi kukuh dan jiwa atau batinmu akan tenang.
Apabila engkau telah kenal akan Tuhanmu, maka dunia ini akan bererti apa-apa bagimu. Tiada dalam pandangan hatimu (bashirah) selain daripada Allah. Tiada yang lebih tidak mata besar dalam pandangan zahirmu selain daripada Allah. Padatahap ini engkau akan menjadi besar dan diagungkan oleh semua makhluk.
Wahai hamba...! Jika engkau menghendaki agar tiada pintu yang tertutup di hadapanmu, maka bertakwalah kepada Allah. Kerana sesungguhnya ketakwaan itu adalah anak kunci pembuka setiap pintu. Allah berfirman:
... وَمَن يَتَّقِ ٱللَّهَ يَجۡعَل لَّهُۥ مَخْرَجًا ﴿سورة الطلاق آية ٢﴾. وَيَرۡزُقۡهُ مِنۡ حَيۡثُ لَا يَحۡتَسِبُۚ ... ﴿سورة الطلاق آية ٣﴾.
Ertinya: “Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan ke luar, dan memberinya rezeki dari arah yang tidak pernah disangka-sangkanya.” (At-Thalaq: 2-3)
Janganlah kamu berpaling dari al-Haq, demikian juga ahli keluargamu, hartamu dan teman-temanmu janganlah sampai berpaling daripada
MUKA SURAT 37
al-Haq. Bahkan janganlah engkau segan untuk menggembleng mereka atau memerintah mereka, mengubah dan menggantinya. Engkau lebih tahu tentang hukum daripada mereka, lebih mengetahui dan lebih menyayangi daripada mereka. Ingatlah...! Bahawa engkau dan semua makhluk di alam raya ini adalah hamba-Nya. Sementara Dia adalah penjagamu dan penjaga mereka. Jika engkau bermaksud hendak menemani-Nya di dunia dan di akhirat, maka hendaklah engkau tenang, diam dan membisu sebagai seorang kekasih Allah, sebagai orang-orang yang beradab ketika berada di hadapan-Nya.
Para wali atau kekasih Allah itu beradab di hadapan-Nya. Mereka tidak bergerak dengan suatu gerakan, dan tidak menulis dengan suatu tulisan, kecuali dengan izin yang jelas daripada-Nya kedalam hati mereka. Mereka tidak akan memakan dari sesuatu yang mubah, tidak akan memakai, tidak akan menikah serta tidak akan bertindak selama segala sesuatu itu menjadi sebab yang menjauhkan mereka daripada Allah, kecuali dengan izin yang nyata daripada-Nya ke dalam hati mereka. Mereka berdiri bersama al-Haq, berdiri bersama Zat yang membolak-balikkan hati dan mata hati. Tiada ketenangan bagi mereka bersama Tuhan mereka, sehingga mereka menemui-Nya dengan hati mereka di dunia dan dengan jasad mereka di akhirat kelak.
Ya Allah...! Limpahkanlah kepada kami rezeki untuk membolehkan kami menemui-Mu di dunia mahupun di akhirat. Kami merasa lazat apabila berdekatan dengan-Mu dan melihat kepada-Mu. Jadikanlah kami termasuk ke dalam golongan orang-orang yang redha kepada-Mu, dan jauh daripada selain-Mu.
... رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي ٱلدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ ﴿سورة البقرة آية ٢٠١﴾.
Ertinya: “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta pefihara/ah kami daripada seksaan api neraka.” (Al-Baqarah: 201)
MUKA SURAT 38

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia