Mereka mempunyai kesibukan untuk mendengarkan perkataan makhluk👀

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana para wali sedar bahawa setiap perkataan makhluk itu kadang-kadang mengandungi umpat-umpatan sebagaimana dalam Surah Al Hujurat Ayat 12, Allah Taala berfirman: 
[49:12] Basmeih
Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk juga suka membuat sangka-sangkaan yang tidak tepat dengan apa yang berlaku sebenarnya kerana makhluk tidak memahami isi kandungan Kitab Suci mereka terutamanya Kitab Suci Al Quran dan makhluk berpegang kepada sangka-sangkaan semata-mata sebagaimana dalam Surah Al Baqarah Ayat 78, Allah Taala berfirman:
[2:78] Basmeih
Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab Taurat selain dari penerangan-penerangan bohong (dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana contoh makhluk yang hanya mengikut sangka-sangkaan semata-mata adalah seperti kisah pembunuhan Nabi Isa alaihissalam kerana ada sebahagian makhluk yang mengatakan bahawa mereka telah membunuh Nabi Isa alaihissalam manakala sebahagian makhluk yang lain pula mengatakan Nabi Isa alaihissalam tidak mati kerana dibunuh sebagaimana dalam Surah An Nisa Ayat 157, Allah Taala berfirman:
[4:157] Basmeih
Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam, Rasul Allah". Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang - salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa). Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk juga suka membuat sangka-sangkaan yang buruk terhadap Allah Taala sama seperti sangka-sangkaan orang-orang jahiliyyah sebagaimana dalam Surah Ali Imran Ayat 154, Allah Taala berfirman:
[3:154] Basmeih
Kemudian sesudah (kamu mengalami kejadian) yang mendukacitakan itu, Allah menurunkan kepada kamu perasaan aman tenteram, iaitu rasa mengantuk yang meliputi segolongan dari kamu (yang teguh imannya lagi ikhlas), sedang segolongan yang lain yang hanya mementingkan diri sendiri, menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang tidak benar, seperti sangkaan orang-orang jahiliyah. Mereka berkata: "Adakah bagi kita sesuatu bahagian dari pertolongan kemenangan yang dijanjikan itu?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya perkara (yang telah dijanjikan) itu semuanya tertentu bagi Allah, (Dia lah sahaja yang berkuasa melakukannya menurut peraturan yang ditetapkanNya)". Mereka sembunyikan dalam hati mereka apa yang mereka tidak nyatakan kepadamu. Mereka berkata (sesama sendiri): "Kalaulah ada sedikit bahagian kita dari pertolongan yang dijanjikan itu, tentulah (orang-orang) kita tidak terbunuh di tempat ini?" katakanlah (wahai Muhammad): "Kalau kamu berada di rumah kamu sekalipun nescaya keluarlah juga orang-orang yang telah ditakdirkan (oleh Allah) akan terbunuh itu ke tempat mati masing-masing". Dan (apa yang berlaku di medan perang Uhud itu) dijadikan oleh Allah untuk menguji apa yang ada dalam dada kamu, dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hati kamu. Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana tentera Islam sendiri terkadang diuji dengan menyangkakan terhadap Allah Taala dengan sangka-sangkaan yang tidak sepatutnya sebagaimana dalam Surah Al Ahzab Ayat 10, Allah Taala berfirman:
[33:10] Basmeih
Masa itu ialah masa tentera musuh datang melanggar kamu dari sebelah hulu dan dari sebelah hilir (tempat pertahanan) kamu; dan masa itu ialah masa pemandangan mata kamu tidak berketentuan arah (kerana gempar dan bingung) serta hati pun resah gelisah (kerana cemas takut), dan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah dengan berbagai-bagai sangkaan.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana sangka-sangkaan buruk makhluk terhadap Allah Taala itulah yang menjadi sebab musabab membinasakan mereka dan menjadikan mereka termasuk di dalam kalangan orang-orang yang rugi sebagaimana dalam Surah Fussilat Ayat 23, Allah Taala berfirman:
[41:23] Basmeih
"Dan sangkaan kamu yang demikian, yang kamu sangka terhadap Tuhan kamu, itulah yang telah membinasakan kamu; (dengan sangkaan kamu yang salah itu) maka menjadilah kamu dari orang-orang yang rugi!
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana wali Allah Taala tahu jika mereka mengikuti akan kebanyakan makhluk maka makhluk akan menyesatkan manusia di atas muka bumi ini kerana makhluk berpandukan kepada sangkaan semata-mata dan makhluk tidak lain hanyalah berdusta sebagaimana dalam Surah Al An'am Ayat 116, Allah Taala berfirman:
[6:116] Basmeih
Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana apabila makhluk melakukan perkara syirik dan perkara yang dilarang oleh Allah Taala maka makhluk membuat alasan bahawa kalaulah Allah Taala mengkehendaki datuk nenek kami tidak melakukan perkara syirik dan perkara yang dilarang oleh Allah Taala maka nescaya datuk nenek kami tidak akan melakukan perkara syirik dan perkara yang dilarang oleh Allah Taala tetapi sebenarnya makhluk itu hanyalah sangka-sangkaan semata-mata dan makhluk tidak lain hanyalah berdusta sebagaimana dalam Surah Al An'am Ayat 148, Allah Taala berfirman:
[6:148] Basmeih
Orang-orang musyrik akan mengatakan: "Kalau Allah menghendaki tentulah kami dan datuk nenek kami tidak mempersekutukanNya (dengan sesuatu yang lain), dan tidak pula kami haramkan sesuatu apa pun". Demikianlah juga orang-orang yang dahulu sebelum mereka telah mendustakan (Rasul-rasul) sehingga mereka merasai azab seksa Kami. Katakanlah: Adakah kamu mempunyai (sesuatu keterangan yang berdasarkan) ilmu supaya dapat kamu tunjukkan kepada kami? Tiadalah kamu menurut melainkan sangkaan semata-mata, dan kamu pula tidak lain hanyalah berdusta".
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk sentiasa menuruti sangka-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa nafsu sedangkan telah datang kepada makhluk itu bermacam-macam petunjuk dari Allah Taala sebagaimana dalam Surah An Najm Ayat 23, Allah Taala berfirman:
[53:23] Basmeih
Benda-benda yang kamu sembah itu tidak lain hanyalah nama-nama yang kamu dan datuk nenek kamu menamakannya. Allah sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Mereka yang berbuat demikian, tidak menurut melainkan sangkaan-sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa nafsunya. Padahal demi sesungguhnya telah datang kepada mereka petunjuk dari Tuhan mereka.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana sangka-sangkaan makhluk itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran daripada iktiqad, feqah dan tasauf sebagaimana dalam Surah Yunus Ayat 36, Allah Taala berfirman:
[10:36] Basmeih
Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
Dan sebagaimana dalam Surah An Najm Ayat 28, Allah Taala berfirman:
[53:28] Basmeih
Sedang mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan semata-mata, padahal sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk mengetahui bahawa Allah Taala lah Yang Maha Menciptakan langit dan bumi tetapi mereka tetap menyembah yang lain daripada Allah Taala kerana makhluk hanyalah melakukan perbuatan sangka-sangkaan buruk sahaja dan berbuat dusta sebagaimana dalam Surah Yunus Ayat 66, Allah Taala berfirman:
[10:66] Basmeih
Ingatlah! Sesungguhnya bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan bahawa mereka yang menyembah sesuatu yang lain Allah sebagai sekutuNya, mereka tidak menurut (sesuatu keyakinan), mereka hanya menurut sangkaan semata-mata, dan mereka hanyalah orang-orang yang sentiasa berdusta.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk mengetahui bahawa Allah Taala lah Yang Maha Menciptakan langit dan bumi dengan penuh hikmah kebijaksanaan tetapi orang kafir tetap mengkufuri Allah Taala maka layaklah bagi orang-orang kafir mendapat kecelakaan dari api neraka sebagaimana dalam Surah Sad Ayat 27, Allah Taala berfirman:
[38:27] Basmeih
Dan tiadalah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya sebagai ciptaan yang tidak mengandungi hikmah dan keadilan; yang demikian adalah sangkaan orang-orang yang kafir! Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang kafir itu dari azab neraka.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk yang melakukan perbuatan sangka-sangkaan buruk kepada Allah Taala itu tidak merasakan yang mereka akan diazabkan di hari akhirat kelak
sebagaimana dalam Surah Yunus Ayat 60, Allah Taala berfirman:
[10:60] Basmeih
Dan apakah sangkaan orang-orang yang mengada-adakan kata-kata dusta terhadap Allah, (tidakkah mereka akan diazabkan) hari kiamat kelak? Sebenarnya Allah jualah yang melimpahkan kurnia kepada manusia (meliputi rezeki pemberianNya dan hukum-hukum Syarak yang diturunkanNya), tetapi kebanyakan mereka tidak bersyukur.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana Allah Taala akan menyeksakan makhluk munafik samada lelaki ataupun perempuan yang melakukan perbuatan sangka-sangkaan buruk kepada Allah Taala itu dan Allah Taala akan melaknat mereka menempatkan mereak ke dalam seburuk-buruk tempat kembali sebagaimana dalam Surah Al Fath Ayat 6, Allah Taala berfirman:
[48:6] Basmeih
Dan supaya Ia menyeksa orang-orang munafik - lelaki dan perempuan, dan orang-orang musyrik - lelaki dan perempuan, yang menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang buruk (bahawa Ia akan mengecewakan RasulNya). Atas merekalah tertimpanya bala bencana yang dibawa oleh peredaran zaman; dan (selain itu) Allah murkai mereka dan melaknatkan mereka serta menyediakan untuk mereka neraka Jahannam; sedang neraka Jahannam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk munafik sangka-menyangka bahawa Rasulullah dan sahabat yang pergi berperang tidak akan mati dan tidak akan kembali selamat ke Madinah dan mereka bersangka buruk terhadap Allah Taala dan Rasulullah maka menjadilah mereka kaum yang binasa sebagaimana dalam Surah Al Fath Ayat 12Allah Taala berfirman:
[48:12] Basmeih
"(Itu bukanlah sebabnya) bahkan sebabnya kamu telah menyangka bahawa Rasulullah dan orang-orang yang beriman (yang pergi berperang akan binasa semuanya dan) tidak akan kembali lagi kepada akan isteri dan keluarga masing-masing selama-lamanya; dan sangkaan yang demikian itu diperelokkan (oleh Syaitan) di dalam hati kamu (serta menerimanya); dan lagi kamu telah menyangka berbagai-bagai sangkaan yang buruk (terhadap ugama Allah yang dibawa oleh RasulNya); dan (dengan itu) menjadilah kamu kaum yang rosak binasa".
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana benarlah sangka-sangkaan iblis yang menyangka ramai dari kalangan makhluk yang akan mengikut jejak langkahnya menderhakai akan Allah Taala melainkan sebahagian daripada orang-orang yang beriman sahaja yang tidak terpedaya dengan hasutan iblis itu sebagaimana dalam Surah Saba Ayat 20Allah Taala berfirman:
[34:20] Basmeih
Dan sesungguhnya Iblis telah dapati sangkaannya tepat terhadap mereka, iaitu mereka menurutnya, kecuali sebahagian dari orang-orang yang beriman (yang tidak terpedaya kepada hasutannya).
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk mengatakan bahawa kehidupan ini hanyalah setakat di dunia sahaja dan tiada lagi kehidupan selepas kehidupan di dunia ini padahal kenyataan makhluk itu hanyalah sangka-sangkaan semata-mata dan tiada sebarang bukti untuk menyokongnya sebagaimana dalam Surah Al Jathiyah Ayat 24, Allah Taala berfirman:
[45:24] Basmeih
Dan mereka berkata: "Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini. Kita mati dan kita hidup (silih berganti); dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan edaran zaman". Pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata.
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk mengatakan bahawa tidak akan belaku hari kiamat dan mereka tidak meyakininya akan berlaku sebagaimana dalam Surah Al Jathiyah Ayat 32, Allah Taala berfirman:
[45:32] Basmeih
"Dan apabila dikatakan (kepada kamu): ` Sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar, dan hari kiamat tidak ada sebarang syak tentang kedatangannya ', kamu berkata: ` Kami tidak mengetahui apa dia hari kiamat itu; kami hanya mengira (kemungkinannya) sebagai sangkaan jua, dan kami tidak sekali-kali meyakininya '."
Sebab para wali Allah Taala sibuk dan tidak mahu mendengar perkataan makhluk adalah kerana makhluk mengatakan bahawa mereka tidak akan kembali kepada Allah Taala sebagaimana dalam Surah Al Insyiqaq Ayat 15, Allah Taala berfirman:
[84:15] Bahasa Indonesia
(Bukan demikian), yang benar, sesungguhnya Tuhannya selalu melihatnya.
berfirman:

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia