0001 سورة يس آية 1 - يسٓ

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
56678يسالحُروفُ المُقَطَّعَةُ في أوائِلِ السُّوَرِ عُمُوماً مِن المُتَشابِهِ الَّذِي لا يَعْلَمُ حَقيقَتَهُ إلاَّ اللهُ، وفيهَا إشارَةٌ إلى إعْجازِ القُرآنِ؛ فَهُوَ مُرَكَّبٌ مِن هَذِهِ الحُروفِ الَّتِي تَتَكَوَّنُ مِنْهَا لُغَةُ العَرَبِ . فَدَلَّ عَجْزُ العَرَبِ عَن الإتْيانِ بِمِثْلِهِ - مَعْ أنَّهُمْ أفْصَحُ النَّاسِ - عَلَى أنَّ القُرآنَ وَحْيٌ مِن اللهِ، والأقْوالُ فِي تَفْسيرِ الحُروفِ المُقَطَّعَةِ في بِداياتِ السُّوَرِ كَثيرَةٌ ومُخْتَلِفَةٌ، وَقَدْ احْتَوَتْ هَذِهِ الحُروفُ عَلَى أرْبَعَةَ عَشَرَ حَرْفاً مِن حُروفِ اللُّغَةِ العَرَبِيَّةِ، وَهِيَ تُشَكِّلُ العِبارَةَ: ' نَصُّ حَكيمٍ لَهُ سِرٌّ قاطِعٌ '، وَقَالَ جَماعَةٌ مِن المُؤَوِّلينَ أنَّهَا سِرُّ اللهِ فِي القُرْآنِ
﴿يسٓ﴾ حروف مقطعة.
المزيد

(36:1:1)
ya-seen
Ya Seen.
INL – Quranic initials
حروف مقطعة

تحليل يس من سورة يس آية 1

الكلمةالتحليلالجذرالأصلالمعنى بالانجليزيةالنسخ بالإنجليزية
يسيس
حروف مقطعة
Ya-seen

معنى يس في القرآن الكريم

  • ﴿١ يس﴾ أحد الحروف المقطعة ويقرأ ياسين

تفسير آية 1 من سورة يس

تفسير الجلالين

﴿يس﴾ الله أعلم بمراده به.

تفسير الميسر

﴿يس﴾ سبق الكلام على الحروف المقطَّعة في أول سورة البقرة.

تفسير و معنى كلمة يسيس من سورة يس آية رقم 1


يس{1}

الحُروفُ المُقَطَّعَةُ في أوائِلِ السُّوَرِ عُمُوماً مِن المُتَشابِهِ الَّذِي لا يَعْلَمُ حَقيقَتَهُ إلاَّ اللهُ، وفيهَا إشارَةٌ إلى إعْجازِ القُرآنِ؛ فَهُوَ مُرَكَّبٌ مِن هَذِهِ الحُروفِ الَّتِي تَتَكَوَّنُ مِنْهَا لُغَةُ العَرَبِ . فَدَلَّ عَجْزُ العَرَبِ عَن الإتْيانِ بِمِثْلِهِ - مَعْ أنَّهُمْ أفْصَحُ النَّاسِ - عَلَى أنَّ القُرآنَ وَحْيٌ مِن اللهِ، والأقْوالُ فِي تَفْسيرِ الحُروفِ المُقَطَّعَةِ في بِداياتِ السُّوَرِ كَثيرَةٌ ومُخْتَلِفَةٌ، وَقَدْ احْتَوَتْ هَذِهِ الحُروفُ عَلَى أرْبَعَةَ عَشَرَ حَرْفاً مِن حُروفِ اللُّغَةِ العَرَبِيَّةِ، وَهِيَ تُشَكِّلُ العِبارَةَ: ' نَصُّ حَكيمٍ لَهُ سِرٌّ قاطِعٌ '، وَقَالَ جَماعَةٌ مِن المُؤَوِّلينَ أنَّهَا سِرُّ اللهِ فِي القُرْآنِ


التفسير الاشتقاقي لجذر الكلمة "يس"

يس: قيل معناه يا إنسان (وهو مروي عن ابن عباس والحسن وعكرمة والضحاك أنه يا إنسان بالحبشية. الدر المنثور 7/41)، والصحيح أن يس هو من حروف التهجي كسائر أوائل السور؛ ياء: يا حرف النداء (قال ابن منظور: (يا) حرف نداء، وهي عاملة في الاسم الصحيح؛ وإن كانت حرفا)، ويستعمل في البعيد وإذا استعمل في الله نحو: (يا رب) فتنبيه للداعي أنه بعيد من عون الله وتوفيقه.

  • Di sini Allah Taala menyebut perkataan "يسٓ". 
  • Perkataan "يسٓ" ini susunannya di dalam Al Quran berada pada susunan ke 56,678 manakala susunannya di dalam ayat ini berada pada susunan ke 1.
  • Perkataan "يسٓ" ini hanyalah disebut sebanyak satu kali sahaja di dalam Al Quran Al Karim.
  • Perkataan "يسٓ" ini terjemahannya sebagaimana yang diterjemahkan oleh تفسير الجلالين, iaitu, { يس } اللهُ أَعْلَمُ بِمُرَادِهِ بِهِ, yang bermaksud, "perkataan "يسٓ" ini, hanya Allah Taala sahajalah yang terlebih mengetahui dengan apakah maksud yang dikehendaki maksudnya oleh Allah Taala akan perkataan "يسٓ" ini dengan penggunaan perkataan "يسٓ" ini".
  • Dalam تفسير جامع البيان في تفسير القرآن الطبري, bahawa ابن عباس mengatakan bahawa perkataan "يسٓ" ini ialah, قَسَمٌ أَقْسَمَ اللهُ بِهِ، وَهُوَ مِنْ أَسْمَاءِ اللهِ, yang bermaksud, "perkataan "يسٓ" ini ialah sumpah, telah bersumpahlah oleh Allah Taala dengan perkataan "يسٓ" ini, dan dia adalah di antara nama-nama Allah Taala Yang Maha Mulia". ابن عباس juga telah menafsirkan perkataan "يسٓ" ini dengan makna "يَا إِنْسَانٌ" yang bermaksud, "wahai manusia". قتادة berkata, كُلُّ هِجَاءٍ فِـي الْقُرْآنِ اِسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ الْقُرْآنِ, yang bermaksud, "setiap huruf hijaiyyah (ا ب ت hingga ي) yang digunakan di dalam Al Quran maka ia adalah salah satu nama daripada nama-nama Al Quran". 
  • Dalam تفسير مفاتيح الغيب ، التفسير الكبير الرازي, disebutkan perkataan "يسٓ" ini adalah datangnya daripada seseorang hamba itu sendiri yang tidak memahami apakah makna perkataan "يسٓ" ini tetapi tetap menyebutnya juga untuk membuktikan kepada Allah Taala tentang ketaatannya kepada Allah Taala yang tidak berbelah bagi.
  • Kalaulah benar bagaikan dikata, bahawa makna perkataan "يسٓ" ini dengan makna "يَا إِنْسَانٌ", maka, dalam Al Quran, perkataan "إِنْسَانٌ" ini telah disebut sebanyak 66 kali di dalam 64 ayat. Bolehlah dilihat pada, Search: انسان  ◄   page  1  of 7  ► 66 results in 64 ayas.
    • Sebagai contohnya, perkataan "إِنْسَانٌ" ini telah disebut di dalam Surah An Nisa Ayat 28, Allah Taala berfirman, يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمۡۚ وَخُلِقَ ٱلْإِنسَـٰنُ ضَعِيفًا, yang bermaksud, "... dan telah diciptakanlah akan manusia itu hal keadaan dalam keadaan penuh kelemahan".
  • Dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman, perkataan "manusia" ini telah disebut sebanyak 274 kali. Bolehlah dilihat pada, Perkataan MANUSIA Dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman.
  • Berkenaan dengan perkataan "kelemahan", dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman, telah disebut sebanyak satu kali sahaja. Bolehlah dilihat pada, Perkataan KELEMAHAN Dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman, iaitu, dalam Surah Luqman Ayat 14, Allah Taala berfirman, وَوَصَّيۡنَا ٱلۡإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيۡهِ حَمَلَتۡهُ أُمُّهُۥ وَهۡنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَٰلُهُۥ فِي عَامَيۡنِ أَنِ ٱشۡكُرۡ لِي وَلِوَٰلِدَيۡكَ إِلَيَّ ٱلۡمَصِيرُ, yang bermaksud, "Dan telah mewasiatkanlah oleh Kami akan manusia dengan berbuat baik kepada kedua ibu bapanya yang mana telah mengandungkanlah akannya oleh ibunya hal keadaan ibunya itu dalam keadaan menanggung kelemahan di atas kelemahan ..." .

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia