0255 سورة البقرة آية 255 - PETUNJUK AYAT

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُۚ لَا تَأۡخُذُهُۥ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌۚ لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۗ مَن ذَا ٱلَّذِي يَشۡفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيۡءٍ مِّنۡ عِلۡمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۖ وَلَا يَ‍ُٔودُهُۥ حِفۡظُهُمَاۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ٱلۡعَظِيمُ ﴿سورة البقرة آية ٢٥٥.
  1. ٱللَّهُ
    1. perkataan ٱللَّهُ terdiri daripada 4 huruf.
      1. perkataan ٱللَّهُ jadi .
    2. perkataan ٱللَّهُ bermaksud .
  2. لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ
    1. potongan ayat لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ini terdiri daripada 4 perkataan dan 10 huruf iaitu perkataan لَآ dan perkataan إِلَٰهَ dan perkataan إِلَّا dan perkataan هُوَ.
      1. perkataan لَآ jadi .
      2. perkataan إِلَٰهَ jadi .
      3. perkataan إِلَّا jadi .
      4. perkataan هُوَ jadi .
    2. potongan ayat لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ini bermaksud
  3. ٱلۡحَيُّ
    1. perkataan ٱلۡحَيُّ ini terdiri daripada 4 huruf.
      1. perkataan ٱلۡحَيُّ jadi .
    2. perkataan bermaksud .
  4. ٱلۡقَيُّومُۚ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  5. لَا تَأۡخُذُهُۥ سِنَةٌ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  6. وَلَا نَوْمٌۚ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  7. لَّهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  8. وَمَا فِي ٱلۡأَرۡضِۗ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  9. مَن ذَا ٱلَّذِي يَشۡفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦۚ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  10. يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  11. وَمَا خَلۡفَهُمۡۖ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  12. وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيۡءٍ مِّنۡ عِلۡمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَۚ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  13. وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَۖ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  14. وَلَا يَ‍ُٔودُهُۥ حِفۡظُهُمَاۚ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud
  15. وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ
    1. potongan ayat وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ini terdiri daripada 2 perkataan dan 8 huruf iaitu perkataan وَهُوَ dan perkataan ٱلۡعَلِيُّ.
      1. perkataan وَهُوَ ini i'rabnya ialah الْوَاوُ عَاطِفَةٌ وَهُوَ مُبْتَدَأٌ.
      2. perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini i'rabnya ialah خَبَرُهُ الْأَوَّلُ.
      3. kalau secara terperincinya potongan ayat وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ini ialah أَيْ ﴿وَ﴾ حَرْفٌ اِسْتِئْنَافِيَّةٌ ﴿هُوَ﴾ ضَمِيْرٌ غَائِبٌ مُذَكَّرٌ مُفْرَدٌ atau اِسْمٌ مَرْفُوْعٌ.
    2. potongan ayat وَهُوَ ٱلۡعَلِيُّ ini bermaksud Dan Dia lah Allah Taala Tuhan Yang Maha Tinggi.
    3. ada beberapa firman Allah Taala yang berkait dengan ketinggian Allah Taala iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah Ar Ra'd Ayat 9 Allah Taala berfirman عَـٰلِمُ ٱلْغَيْبِ وَٱلشَّهَـٰدَةِ ٱلْكَبِيرُ ٱلْمُتَعَالِ yang bermaksud [13:9] Basmeih Dia lah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah jua Yang Maha Besar, lagi Maha Tinggi (Yang mengatasi segala-galanya).
        1. ini menunjukkan bahawa kalau seseorang itu beriman kepada Allah Taala bahawa Allah Taala itu adalah Tuhan Yang Maha Tinggi maka orang yang beriman itu juga wajib beriman bahawa Maha Tinggi Allah Taala itu adalah Maha Tinggi yang mengatasi segala-galanya.
      2. dalam dalam Surah Al A'la Ayat 1 Allah Taala berfirman سَبِّحِ ٱسْمَ رَبِّكَ ٱلْأَعْلَى yang bermaksud [87:1] Basmeih Bertasbihlah mensucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi (dari segala sifat-sifat kekurangan).
        1. ini menunjukkan bahawa kalaulah Nama Allah Taala pun adalah Nama Yang Maha Tinggi daripada segala sifat-sifat kekurangan maka Zat Allah Taala juga adalah Zat Yang Maha Tinggi daripada segala sifat-sifat kekurangan.
        2. lawan bagi perkataan Tinggi ialah Rendah.
        3. ini juga menunjukkan mustahil Nama Allah Taala itu lebih rendah daripada nama makhlukNya.
        4. dan ini juga menunjukkan mustahil Zat Allah Taala itu lebih rendah daripada zat makhlukNya.
      3. dalam Surah Al Lail Ayat 20 Allah Taala berfirman إِلَّا ٱبْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِ ٱلْأَعْلَىٰ yang bermaksud [92:20] Basmeih Hanyalah mengharapkan keredaan Tuhannya Yang Maha Tinggi.
        1. ini menunjukkan bahawa kalaulah keredhaan Allah Taala itu Maha Tinggi maka Zat Allah Taala itu juga Maha Tinggi.
        2. perkataan وَجْهِ di atas boleh sahaja diterjemahkan kepada keredhaan Allah Taala dan boleh juga diterjemahkan kepada Zat Allah Taala berpandukan kepada firman Allah Taala sebagaimana:
          1. dalam Surah Al Baqarah Ayat 115 Allah Taala berfirman وَلِلَّهِ ٱلْمَشْرِقُ وَٱلۡمَغۡرِبُۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا۟ فَثَمَّ وَجْهُ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ وَٰسِعٌ عَلِيمٌ yang bermaksud [2:115] Basmeih Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk mengadap Allah) maka di situlah arah yang diredhai Allah; sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi sentiasa Mengetahui.
            1. ini kerana ada ulama tafsir yang mentafsirkan perkataan وَجْهُ di situ ialah Zat Allah Taala wallahu a'lam.
          2. dan dalam Surah Al Qasas Ayat 88 Allah Taala berfirman وَلَا تَدۡعُ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَۘ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيۡءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجۡهَهُۥۚ لَهُ ٱلۡحُكۡمُ وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ yang bermaksud [28:88] Basmeih Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan (untuk dihitung amal masing-masing dan menerima balasan).
            1. di sini secara terang-terangan perkataan وَجۡهَهُۥۚ di sini diterjemahkan kepada Zat Allah Taala.
          3. dan dalam Surah Ar Rahman Ayat 27 Allah Taala berfirman وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو ٱلْجَلَـٰلِ وَٱلْإِكْرَامِ yang bermaksud [55:27] Basmeih Dan akan kekalah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
            1. di sini secara terang-terangan perkataan وَجْهُ di sini diterjemahkan kepada Zat Allah Taala.
        3. dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman perkataan Zat telah disebut sebanyak 5 kali iaitu:
          1. dalam Surah Al A'raf Ayat 143 Allah Taala berfirman وَلَمَّا جَآءَ مُوسَىٰ لِمِيقَـٰتِنَا وَكَلَّمَهُۥ رَبُّهُۥ قَالَ رَبِّ أَرِنِيٓ أَنظُرْ إِلَيْكَۚ قَالَ لَن تَرَىٰنِي وَلَـٰكِنِ ٱنظُرْ إِلَى ٱلْجَبَلِ فَإِنِ ٱسْتَقَرَّ مَكَانَهُۥ فَسَوْفَ تَرَىٰنِيۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُۥ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُۥ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًاۚ فَلَمَّآ أَفَاقَ قَالَ سُبْحَـٰنَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا۠ أَوَّلُ ٱلْمُؤْمِنِينَ yang bermaksud [7:143] Basmeih Dan ketika Nabi Musa datang pada waktu yang Kami telah tentukan itu, dan Tuhannya berkata-kata dengannya, maka Nabi Musa (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku (ZatMu Yang Maha Suci) supaya aku dapat melihatMu". Allah berfirman: "Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka kalau ia tetap berada di tempatnya, nescaya engkau akan dapat melihatKu", Setelah Tuhannya "Tajalla" (menzahirkan kebesaranNya) kepada gunung itu, (maka) "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur lebur dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah ia sedar semula, berkatalah ia: "Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu, dan akulah orang yang awal pertama beriman (pada zamanku).
          2. dalam Surah Al Qasas Ayat 30 Allah Taala berfirman فَلَمَّآ أَتَىٰهَا نُودِيَ مِن شَٰطِيِٕ ٱلۡوَادِ ٱلۡأَيۡمَنِ فِي ٱلۡبُقۡعَةِ ٱلۡمُبَٰرَكَةِ مِنَ ٱلشَّجَرَةِ أَن يَٰمُوسَىٰٓ إِنِّيٓ أَنَا ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَٰلَمِينَ yang bermaksud [28:30] Basmeih Maka ketika ia sampai ke tempat api itu, (kedengaran) ia diseru dari tepi lembah yang di sebelah kanan, di tempat yang dilimpahi berkat, dari arah pohon kayu (yang ada di situ): "Wahai Musa, sesungguhnya Akulah Allah Tuhan sekalian alam. (Sesungguhnya api itu adalah sebagai satu isyarat yang didatangkan oleh Allah untuk menarik perhatian Musa ke tempat itu dan bukannya zat Allah, Wallahu A'lam).
          3. dan dalam Surah Al Qasas Ayat 88 Allah Taala berfirman وَلَا تَدۡعُ مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَۘ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۚ كُلُّ شَيۡءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجۡهَهُۥۚ لَهُ ٱلۡحُكۡمُ وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ yang bermaksud [28:88] Basmeih Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan (untuk dihitung amal masing-masing dan menerima balasan).
          4. dalam Surah Asy Syura Ayat 11 Allah Taala berfirman فَاطِرُ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًا وَمِنَ ٱلْأَنْعَـٰمِ أَزْوَٰجًاۖ يَذْرَؤُكُمْ فِيهِۚ لَيْسَ كَمِثْلِهِۦ شَيۡءٌۖ وَهُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْبَصِيرُ yang bermaksud [42:11] Basmeih Dia lah yang menciptakan langit dan bumi; Ia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis binatang-binatang ternak pasangan-pasangan (bagi bintang-binatang itu); dengan jalan yang demikian dikembangkanNya (zuriat keturunan) kamu semua. Tiada sesuatupun yang sebanding dengan (ZatNya, sifat-sifatNya, dan pentadbiranNya) dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
          5. dan dalam Surah Ar Rahman Ayat 27 Allah Taala berfirman وَيَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو ٱلْجَلَـٰلِ وَٱلْإِكْرَامِ yang bermaksud [55:27] Basmeih Dan akan kekalah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
    4. dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini iaitu الرَّفِيْعُ فَوْقَ كُلِّ خَلْقِهِ Tuhan Yang Maha Meninggi Yang Atas setiap segala makhlukNya.
    5. dalam تَفْسِيْرُ كِتَابِ اللهِ الْعَزِيْزِ لِلْهَوَارِيِّ Tahun - 300 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini iaitu قَالَ الْحَسَنُ berkatalah oleh Al Hasan لَا شَيْءَ أَعْلَى مِنْهُ tidak ada sesuatu yang terlebih tinggi daripadaNya.
    6. dalam تَفْسِيْرُ كِتَابِ اللهِ الْعَزِيْزِ لِلْهَوَارِيِّ ada menyatakan lagi عَنِ الْحَسَنِ قَالَ dari Al Hasan telah berkatalah olehnya Al Hasan قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ telah bersabdalah oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam لَا تَتَفَكَّرُوْا فِي اللهِ janganlah sekali-kali berfikirlah oleh kamu semua pada Allah Taala وَتَفَكَّرُوْا فِيْمَا خَلَقَ dan hendaklah berfikirlah oleh kamu semua pada apa yang telah menciptakanlah olehNya Allah Taala.
    7. dalam جَامِعُ الْبَيَانِ عَنْ تَأْوِيْلِ آَيِ الْقُرْآنِ لِلطَّبَرِيِّ Tahun - 310 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini iaitu ذُو الْعُلُوِّ وَالْاِرْتِفَاعِ عَلَى خَلْقِهِ بِقُدْرَتِهِ Tuhan Yang Mempunyai Ketinggian dan Kebertinggian di atas makhlukNya dengan kudrat kekuasaanNya.
      1. lihat juga dalam 0062 سورة الحج آية 62 - PETUNJUK AYAT.
    8. dalam تَأْوِيْلَاتُ أَهْلِ السُّنَّةِ لِلْمَاتُرِيْدِيِّ Tahun - 333 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini iaitu عَنْ كُلِّ مَوْهُوْمٍ يَحْتَاجُ إِلَى عَرْشٍ أَوْ كُرْسِيٍّ jauh daripada segala sangkaan-sangkaan yang berhajatlah olehNya Allah Taala kepada sebarang 'arasy dan sebarang kursi.
    9. dalam بَحْرُ الْعُلُوْمِ لِعَلِيِّ بْنِ يَحْيَى السَّمَرْقَنْدِيِّ Tahun - 373 Hijriyah ada menyatakan ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini iaitu 
    10. dalam جُهُوْدُ الْإِمَامِ الْغَزَالِيِّ فِي التَّفْسِيْرِ Tahun - 505 Hijriyah ada menyatakan dalam رَوْضَةُ الطَّالِبِيْنَ ketika menafsirkan perkataan ٱلۡعَلِيُّ ini iaitu هُوَ الذَّاتُ الَّذِيْ فَوْقَ سَائِرِ الذَّوَاتِ فِي الرُّتْبَةِ Dia adalah Zat yang di atas sekalian zat-zat pada kepangkatan.
  16. ٱلۡعَظِيمُ
    1. potongan ayat ini terdiri daripada iaitu .
      1. perkataan jadi .
    2. potongan ayat bermaksud

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia