0001 سورة الفاتحة آية 1 - PETUNJUK AYAT
- بِسْمِ ٱللَّهِ
- di sini Allah Taala menyebut potongan ayat بِسْمِ ٱللَّهِ.
- potongan ayat بِسْمِ ٱللَّهِ ini terdiri daripada 2 perkataan dan 7 huruf iaitu perkataan بِسْمِ dan perkataan ٱللَّهِ.
- perkataan بِسْمِ ini i'rabnya menjadi جَارٌ وَمَجْرُوْرٌ مُتَعَلِّقَانِ بِمَحْذُوْفٍ تَقْدِيْرُهُ أَبْتَدِئُ فَالْجَارُ وَالْمَجْرُوْرُ فِيْ مَحَلِّ نَصْبٍ مَفْعُوْلٌ بِهِ مُقَدَّمٌ أَوْ اِبْتِدَائِيْ فَالْجَارُ وَالْمَجْرُوْرُ مُتَعَلِّقَانِ بِمَحْذُوْفٍ خَبَرٌ لِمُبْتَدَأٍ مَحْذُوْفٍ.
- atau أي «بسم» الْبَاءُ حَرْفُ جَرٍّ «اسم» اِسْمٌ مَجْرُوْرٌ بِالْكَسْرَةِ وَالْجَارُ وَالْمَجْرُوْرُ مُتَعَلِّقَانِ بِخَبَرٍ مَحْذُوْفٍ لِمُبْتَدَأٍ مَحْذُوْفٍ تَقْدِيْرُهُ اِبْتِدَائِيْ كَائِنٌ بِسْمِ اللهِ وُجْمَلَةُ التَّقْدِيْرُ اِبْتِدَائِيَّةٌ.
- atau جَارٌ وَمَجْرُوْرٌ مُتَعَلِّقٌ بِمَحْذُوْفٍ خَبَرٌ وَالْمُبْتَدَأُ مَحْذُوْفٌ تَقْدِيْرُهُ اِبْتِدَائِيْ.
- secara terperincinya perkataan بِسْمِ ini أي ﴿بِ﴾ حَرْفُ جَرٍّ ﴿سْمِ﴾ اِسْمٌ مِنْ مَادَّةِ (سَمَو) مُذَكَّرٌ مَجْرُوْرٌ.
- ذَهَبَ أَهْلُ الْبَصْرَةِ فِي اشْتِقَاقِهِ إِلَى أَنَّهُ مُشْتَقٌّ مِنَ السُّمُوِّ وَهُوَ الْعُلُوُّ بَيْنَمَا ذَهَبَ أَهْلُ الْكُوْفَةِ إِلَى أَنَّهُ مُشْتَقٌّ مِنَ السِّمَةِ وَهِيَ الْعَلَامَةُ وَحُذِفَتِ الْأَلِفُ فِي الْبَسْمَلَةِ لِكَثْرَةِ اسْتِعْمَالِهَا
- perkataan ٱللَّهِ i'rabnya menjadi لَفْظُ الْجَلَالَةِ مُضَافٌ إِلَيْهِ مَجْرُوْرٌ وَعَلَامَةُ الْجَرِّ الْكَسْرَةُ.
- atau لَفْظُ الْجَلَالَةِ مُضَافٌ إِلَيْهِ مَجْرُوْرٌ وَعَلَامَةُ الْجَرِّ الْكَسْرَةِ.
- dalam مَجَازُ الْقُرْآنِ لِأَبِيْ عُبَيْدَةَ Tahun - 210 Hijriyah ada menyatakan كَأَنَّكَ قُلْتَ seolah-olahnya kamu telah berkatalah oleh kamu بِسْمِ اللهِ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ dengan nama Allah Taala sebelum segala-gala sesuatu وَأَوَّلُ كُلِّ شَيْءٍ dan awal-awal segala-gala sesuatu.
- dalam مَجَازُ الْقُرْآنِ لِأَبِيْ عُبَيْدَةَ menyatakan lagi بَدَأْتُ memulaikanlah oleh aku.
- ini menunjukkan bahawa samada seseorang itu berkata aku memulakan akan sesuatu ini dengan menyebut nama Allah Taala بِسْمِ ٱللَّهِ ataupun boleh juga kalau seseorang itu menyebut terlebih dahulu بِسْمِ ٱللَّهِ dengan nama Allah Taala aku memulakan akan sesuatu ini.
- samada menyebut seseorang itu بِسْمِ ٱللَّهِ terlebih dahulu kemudian baru berniat atau berniat terlebih dahulu kemudian baru menyebut بِسْمِ ٱللَّهِ maka kedua-dua cara ini dibolehkan belaka kedua-duanya.
- ٱلرَّحْمَـٰنِ
- perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ ini i'rabnya menjadi صِفَةُ للهِ تَبِعَهُ فِي الْجَرِّ مَجْرُوْرَةٌ بِالْكَسْرَةِ.
- dalam إِعْرَابُ الْقُرْآنِ لِلدَّعَّاسِ ada menyatakan bahawa perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ ini وَزْنُهُ فَعْلَانِ وَفِيْهِ مَعْنَى الْمُبَالَغَةِ وَلَا يُوْصَفُ بِهِ إِلَّا اللهُ تَعَالَى dan tidak boleh sama sekali disifatkan dengan perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ ini melainkan hanyalah hanyasanya kepada Allah Taala sahaja.
- secara terperincinya perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ ini وَزْنُهُ فَعْلَانِ وَفِيْهِ مَعْنَى الْمُبَالَغَةِ وَلَا يُوْصَفُ بِهِ إِلَّا اللهُ تَعَالَى.
- bukti yang menunjukkan perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ ini juga kadang-kadangnya merujuk kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala ialah sebagaimana:
- dalam Surah Al Israk Ayat 110 Allah Taala berfirman قُلِ ٱدْعُوا۟ ٱللَّهَ أَوِ ٱدْعُوا۟ ٱلرَّحۡمَٰنَۖ أَيًّا مَّا تَدْعُوا۟ فَلَهُ ٱلْأَسْمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَٱبْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا yang bermaksud [17:110] Basmeih Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah nama " Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia". Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu.
- di dalam ayat ini mula-mula sekali Allah Taala menyebut potongan ayat ٱدْعُوا۟ ٱللَّهَ kemudian Allah Taala menyebut potongan ayat ٱدْعُوا۟ ٱلرَّحۡمَٰنَۖ kemudian Allah Taala menyebut potongan ayat أَيًّا مَّا تَدْعُوا۟ فَلَهُ ٱلْأَسْمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ.
- ini menunjukkan bahawa kalaulah kita berdoa kepada Zat yang bernama ٱللَّهَ atau kita berdoa kepada Zat yang bernama ٱلرَّحۡمَٰنَۖ maka cara berdoa seperti ini dibenarkan kerana bagi Zat yang bernama ٱللَّهَ ini atau Zat yang bernama ٱلرَّحۡمَٰنَۖ ini mempunyai nama-nama yang indah-indah dan mulia-mulia belaka.
- kalaulah kita mengatakan bahawa Zat yang bernama ٱللَّهَ itu adalah Zat bagi Allah Taala manakala perkataan ٱلرَّحۡمَٰنَۖ itu pula bukanlah Zat bagi Allah Taala bahkan perkataan ٱلرَّحۡمَٰنَۖ itu adalah sifat bagi Allah Taala Allah Taala maka seolah-olahnya kita membezakan antara perkataan ٱللَّهَ dan perkataan ٱلرَّحۡمَٰنَۖ sedangkan perkataan ٱللَّهَ itu atau perkataan ٱلرَّحۡمَٰنَۖ itu sama-sama menggunakan perkataan yang sama iaitu perkataan ٱدْعُوا۟ iaitu ٱدْعُوا۟ ٱللَّهَ أَوِ ٱدْعُوا۟ ٱلرَّحۡمَٰنَۖ.
- dalam Surah Maryam Ayat 45 Allah Taala berfirman يَـٰٓأَبَتِ إِنِّيٓ أَخَافُ أَن يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِّنَ ٱلرَّحْمَـٰنِ فَتَكُونَ لِلشَّيْطَـٰنِ وَلِيًّا yang bermaksud [19:45] Basmeih " Wahai ayahku, sesungguhnya aku bimbang bahawa ayah akan kena azab dari (Allah) Ar-Rahman disebabkan ayah menyembah yang lainnya; maka dengan sebab itu akan menjadilah ayah rakan bagi Syaitan di dalam neraka".
- dalam Surah Maryam Ayat 58 Allah Taala berfirman أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمَ ٱللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مِن ذُرِّيَّةِ ءَادَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَٰهِيمَ وَإِسْرَٰٓءِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَٱجْتَبَيْنَآۚ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتُ ٱلرَّحْمَٰنِ خَرُّوا۟ سُجَّدًا وَبُكِيًّا yang bermaksud [19:58] Basmeih Mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi yang telah dikurniakan Allah nikmat yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.
- dalam Surah Maryam Ayat 61 Allah Taala berfirman جَنَّـٰتِ عَدْنٍ ٱلَّتِي وَعَدَ ٱلرَّحْمَـٰنُ عِبَادَهُۥ بِٱلْغَيْبِۚ إِنَّهُۥ كَانَ وَعْدُهُۥ مَأْتِيًّا yang bermaksud [19:61] Basmeih (Iaitu) Syurga " Adn " yang telah dijanjikan oleh (Allah) Ar-Rahman kepada hamba-hambaNya disebabkan kepercayaan mereka akan perkara-perkara yang ghaib; sesungguhnya Tuhan itu, janjiNya tetap berlaku.
- dalam Surah Maryam Ayat 69 Allah Taala berfirman ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى ٱلرَّحْمَـٰنِ عِتِيًّا yang bermaksud [19:69] Basmeih Sesudah itu, sesungguhnya kami akan cabut dari tiap-tiap golongan, mana-mana orang yang sangat derhaka kepada (Allah) Ar-Rahman, di antara mereka.
- dalam Surah Maryam Ayat 75 Allah Taala berfirman قُلْ مَن كَانَ فِي ٱلضَّلَـٰلَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ ٱلرَّحْمَـٰنُ مَدًّاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا رَأَوْا۟ مَا يُوعَدُونَ إِمَّا ٱلْعَذَابَ وَإِمَّا ٱلسَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَانًا وَأَضْعَفُ جُندًا yang bermaksud [19:75] Basmeih Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesiapa yang berada di dalam kesesatan, maka biarlah (Allah) Ar-Rahman melanjutkan baginya satu tempoh yang tertentu, hingga apabila mereka melihat apa yang dijanjikan kepada mereka, - sama ada azab sengsara dunia ataupun azab kiamat, maka (pada saat itu) mereka akan mengetahui siapakah orangnya yang lebih buruk kedudukannya dan lebih lemah penyokong-penyokongnya."
- dalam Surah Maryam Ayat 78 Allah Taala berfirman أَطَّلَعَ ٱلْغَيْبَ أَمِ ٱتَّخَذَ عِندَ ٱلرَّحْمَٰنِ عَهْدًا yang bermaksud [19:78] Basmeih Adakah ia telah mengetahui akan perkara yang ghaib, atau adakah ia telah membuat perjanjian dengan (Allah) Ar-Rahman mengenainya?.
- dalam Surah Maryam Ayat 87 Allah Taala berfirman لَّا يَمْلِكُونَ ٱلشَّفَـٰعَةَ إِلَّا مَنِ ٱتَّخَذَ عِندَ ٱلرَّحْمَـٰنِ عَهْدًا yang bermaksud [19:87] Basmeih Mereka tidak berhak mendapat dan memberi syafaat, kecuali orang yang telah mengikat perjanjian (dengan iman dan amal yang soleh) di sisi Allah yang melimpah-limpah rahmatNya!.
- dalam Surah Maryam Ayat 88 Allah Taala berfirman وَقَالُوا۟ ٱتَّخَذَ ٱلرَّحْمَـٰنُ وَلَدًا yang bermaksud [19:88] Basmeih Dan mereka yang kafir berkata: "(Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak."
- dalam Surah Maryam Ayat 88 Allah Taala berfirman وَقَالُوا۟ ٱتَّخَذَ ٱلرَّحْمَـٰنُ وَلَدًا yang bermaksud [19:88] Basmeih Dan mereka yang kafir berkata: "(Allah) Ar-Rahman, mempunyai anak."
- dalam Surah Maryam Ayat 93 Allah Taala berfirman إِن كُلُّ مَن فِي ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحْمَـٰنِ عَبْدًا yang bermaksud [19:93] Basmeih Tidak ada sesiapapun di langit dan di bumi melainkan ia akan datang kepada (Allah) Ar-Rahman, sebagai hamba.
- ini menunjukkan bahawa kalaulah perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ itu hanyalah menunjukkan kepada nama Allah Taala sahaja dan hanyalah menunjukkan kepada sifat Allah Taala sahaja dan hanyalah menunjukkan kepada af'al Allah Taala sahaja dan tidaklah perkataan ٱلرَّحْمَـٰنِ itu juga sama-sama menunjukkan kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala maka soalannya ialah adakah makna potongan ayat إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحْمَـٰنِ عَبْدًا menunjukkan bahawa semua makhuk kembali kepada nama Allah Taala dan sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala dan tidak kembali kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala maka jawapannya ialah semua makhluk kembali kepada Allah Taala samada kembali kepada Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala dan juga kembali kepada nama Allah Taala dan sifat Allah Taala dan af'al Allah Taala.
- dalam Surah Maryam Ayat 96 Allah Taala berfirman إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَـٰنُ وُدًّا yang bermaksud [19:96] Basmeih . Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Allah yang melimpah-limpah rahmatnya akan menanamkan bagi mereka dalam hati orang ramai perasaan kasih sayang.
- dalam Surah Taha Ayat 5 Allah Taala berfirman ٱلرَّحْمَـٰنُ عَلَى ٱلْعَرْشِ ٱسْتَوَىٰ yang bermaksud [20:5] Basmeih Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy.
- dalam Surah Taha Ayat 90 Allah Taala berfirman yang bermaksud [20:90] Basmeih Dan demi sesungguhnya, Nabi Harun telahpun berkata kepada mereka sebelum itu: "Wahai kaumku, sesungguhnya kamu hanya diperdayakan dengan patung itu, dan sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang melimpah-limpah rahmatNya; oleh itu, ikutlah daku dan taatlah akan perintahku".
- dalam Surah Taha Ayat 109 Allah Taala berfirman يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ ٱلشَّفَـٰعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ ٱلرَّحْمَـٰنُ وَرَضِيَ لَهُۥ قَوْلًا yang bermaksud [20:109] Basmeih Pada hari itu, tidak berfaedah syafaat (dari dan kepada sesiapapun) kecuali dari orang yang diizinkan oleh Allah yang melimpah-limpah rahmatNya, dan kepada orang yang diredai perkataannya.
- dalam Surah Al Anbiya Ayat 26 Allah Taala berfirman لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا ٱللَّهُ لَفَسَدَتَاۚ فَسُبْحَـٰنَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ yang bermaksud [21:26] Basmeih Dan mereka (yang musyrik) berkata: "(Allah) Ar-Rahman mempunyai anak". Maha Sucilah Ia. Bahkan (mereka yang dikatakan menjadi anak Allah itu) ialah hamba-hambaNya yang dimuliakan.
- dalam Surah Al Anbiya Ayat 36 Allah Taala berfirman وَإِذَا رَءَاكَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَـٰذَا ٱلَّذِي يَذْكُرُ ءَالِهَتَكُمْ وَهُم بِذِكْرِ ٱلرَّحْمَـٰنِ هُمْ كَـٰفِرُونَ yang bermaksud [21:36] Basmeih Dan apabila orang-orang kafir itu melihatmu, mereka hanyalah menjadikan perkara yang engkau sampaikan itu sebagai ejek-ejekan sahaja, sambil berkata sesama sendiri: "Inikah dia orangnya yang mencaci tuhan-tuhan kamu?" (Mereka berkata demikian) sedang mereka sendiri kufur ingkar kepada Al-Quran yang mengandungi peringatan Allah yang melimpah-limpah rahmatNya.
- dalam Surah Al Anbiya Ayat 42 Allah Taala berfirman قُلْ مَن يَكْلَؤُكُم بِٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ مِنَ ٱلرَّحۡمَٰنِۚ بَلْ هُمْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِم مُّعْرِضُونَ yang bermaksud [21:42] Basmeih Katakanlah (wahai Muhammad): "Siapakah yang dapat menjaga keselamatan kamu pada malam dan siang daripada azab Tuhan yang bersifat Maha Pemurah?" (Mereka tidak memikirkan yang demikian) bahkan mereka tetap berpaling ingkar dari pengajaran Tuhan mereka.
- dalam Surah Al Anbiya Ayat 112 Allah Taala berfirman قَـٰلَ رَبِّ ٱحْكُم بِٱلۡحَقِّۗ وَرَبُّنَا ٱلرَّحْمَـٰنُ ٱلْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ yang bermaksud [21:112] Basmeih (Nabi Muhammad merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku, hukumkanlah (di antara kami dengan mereka) dengan yang benar; dan Tuhan kami ialah Yang Melimpah-limpah rahmatNya yang dipohonkan pertolonganNya terhadap apa yang kamu sifatkan itu".
- dalam Surah Al Furqan Ayat 59 Allah Taala berfirman ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ ٱسْتَوَىٰ عَلَى ٱلۡعَرۡشِۖ ٱلرَّحْمَـٰنُ فَسْـَٔلْ بِهِۦ خَبِيرًا yang bermaksud [25:59] Basmeih Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy, Ialah Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah); maka bertanyalah akan hal itu kepada Yang Mengetahuinya.
- dalam Surah Al Furqan Ayat 60 Allah Taala berfirman وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ ٱسْجُدُوا۟ لِلرَّحْمَـٰنِ قَالُوا۟ وَمَا ٱلرَّحْمَـٰنُ أَنَسْجُدُ لِمَا تَأْمُرُنَا وَزَادَهُمْ نُفُورًا yang bermaksud [25:60] Basmeih Dan apabila dikatakan kepada mereka (yang musyrik itu): "Sujudlah kamu kepada Ar-Rahman (Tuhan Yang Maha Pemurah)!" Mereka bertanya: "Dan siapakah Ar-Rahman itu? Patutkah kami sujud kepada apa sahaja yang engkau perintahkan kami?" Dan perintah yang demikian, menjadikan mereka bertambah liar ingkar.
- dalam Surah Al Furqan Ayat 63 Allah Taala berfirman وَعِبَادُ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى ٱلْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلْجَـٰهِلُونَ قَالُوا۟ سَلَـٰمًا yang bermaksud [25:63] Basmeih Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini;
- dalam Surah Asy Syu'ara Ayat 5 Allah Taala berfirman وَمَا يَأْتِيهِم مِّن ذِكْرٍ مِّنَ ٱلرَّحْمَـٰنِ مُحْدَثٍ إِلَّا كَانُوا۟ عَنْهُ مُعْرِضِينَ yang bermaksud [26:5] Basmeih Dan tidak datang kepada mereka peringatan serta pengajaran yang baharu dari (Allah) Ar-Rahman, melainkan mereka tetap berpaling mengingkarinya.
- dalam Surah An Naml Ayat 30 Allah Taala berfirman إِنَّهُۥ مِن سُلَيْمَـٰنَ وَإِنَّهُۥ بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ yang bermaksud [27:30] Basmeih "Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): `
- dalam Surah Yasin Ayat 11 Allah Taala berfirman إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ ٱتَّبَعَ ٱلذِّكْرَ وَخَشِيَ ٱلرَّحْمَـٰنَ بِٱلۡغَيۡبِۖ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ yang bermaksud [36:11] Basmeih Sesungguhnya peringatan dan amaran (yang berkesan dan mendatangkan faedah) hanyalah yang engkau berikan kepada orang yang sedia menurut ajaran Al-Quran serta ia takut (melanggar perintah Allah) Ar-Rahman semasa ia tidak dilihat orang dan semasa ia tidak melihat azab Tuhan. Oleh itu berilah kepadanya berita yang mengembirakan dengan keampunan dan pahala yang mulia.
- dalam Surah Yasin Ayat 15 Allah Taala berfirman قَالُوا۟ مَآ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَآ أَنزَلَ ٱلرَّحْمَـٰنُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ yang bermaksud [36:15] Basmeih Penduduk bandar itu menjawab: "Kamu ini tidak lain hanyalah manusia seperti kami juga, dan Tuhan Yang Maha Pemurah tidak menurunkan sesuatupun (tentang ugama yang kamu dakwakan); Kamu ini tidak lain hanyalah berdusta".
- dalam Surah Yasin Ayat 23 Allah Taala berfirman ءَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِۦٓ ءَالِهَةً إِن يُرِدْنِ ٱلرَّحْمَـٰنُ بِضُرٍّۢ لَّا تُغْنِ عَنِّي شَفَـٰعَتُهُمْ شَيْـًٔا وَلَا يُنقِذُونِ yang bermaksud [36:23] Basmeih "Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain dari Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku, dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku.
- dalam Surah Yasin Ayat 52 Allah Taala berfirman قَالُوا۟ يَـٰوَيْلَنَا مَنۢ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَاۜۗ هَـٰذَا مَا وَعَدَ ٱلرَّحْمَـٰنُ وَصَدَقَ ٱلْمُرْسَلُونَ yang bermaksud [36:52] Basmeih (Pada ketika itu) orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): " Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul!,
- dalam Surah Az Zukhruf Ayat 19 Allah Taala berfirman وَجَعَلُوا۟ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةَ ٱلَّذِينَ هُمْ عِبَـٰدُ ٱلرَّحْمَـٰنِ إِنَـٰثًاۚ أَشَهِدُوا۟ خَلْقَهُمْۚ سَتُكْتَبُ شَهَـٰدَتُهُمْ وَيُسْـَٔلُونَ yang bermaksud [43:19] Basmeih Dan mereka pula menyifatkan malaikat - yang juga menjadi hamba-hamba Allah Yang Maha Pemurah itu - jenis perempuan. Adakah mereka menyaksikan kejadian malaikat itu? Akan dituliskan kata-kata mereka (yang dusta itu), dan mereka akan ditanya kelak (serta akan menerima balasannya).
- dalam Surah Az Zukhruf Ayat 20 Allah Taala berfirman وَقَالُوا۟ لَوْ شَآءَ ٱلرَّحْمَـٰنُ مَا عَبَدْنَـٰهُمۗ مَّا لَهُم بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍۖ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ yang bermaksud [43:20] Basmeih Dan mereka berkata: "Kalaulah Allah Yang Maha Pemurah menghendaki tentulah kami tidak menyembah malaikat itu". (Sebenarnya) mereka tidak mempunyai sesuatu pengetahuan pun mengenai kata-kata mereka (yang demikian), mereka hanyalah orang-orang yang berdusta!
- dalam Surah Az Zukhruf Ayat 33 Allah Taala berfirman وَلَوْلَآ أَن يَكُونَ ٱلنَّاسُ أُمَّةً وَٰحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِٱلرَّحْمَـٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ [43:33] yang bermaksud Basmeih Dan kalaulah tidak kerana manusia akan menjadi umat yang satu (dalam kekufuran), nescaya Kami jadikan bagi orang-orang yang kufur ingkar kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, bumbung rumah-rumah mereka dari perak, dan tangga-tangga yang mereka naik turun di atasnya (dari perak juga),
- dalam Surah Az Zukhruf Ayat 36 Allah Taala berfirman وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ ٱلرَّحْمَـٰنِ نُقَيِّضْ لَهُۥ شَيْطَـٰنًا فَهُوَ لَهُۥ قَرِينٌ yang bermaksud [43:36] Basmeih Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.
- dalam Surah Az Zukhruf Ayat 45 Allah Taala berfirman وَسْـَٔلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَآ أَجَعَلْنَا مِن دُونِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ءَالِهَةً يُعْبَدُونَ yang bermaksud [43:45] Basmeih Dan bertanyalah kepada umat mana-mana Rasul yang Kami telah utuskan sebelummu; pernahkah Kami memberi hukum menetapkan sebarang tuhan untuk disembah, selain dari Allah Yang Maha Pemurah.
- dalam Surah Ar Rahman Ayat 1 Allah Taala berfirman ٱلرَّحْمَـٰنُ yang bermaksud [55:1] Basmeih (Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.
- dalam Surah Al Hasyr Ayat 22 Allah Taala berfirman هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَۖ عَـٰلِمُ ٱلْغَيْبِ وَٱلشَّهَٰدَةِۖ هُوَ ٱلرَّحْمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ yang bermaksud [59:22] Basmeih Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
- dalam Surah Al Mulk Ayat 3 Allah Taala berfirman ٱلَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍ طِبَاقًاۖ مَّا تَرَىٰ فِي خَلْقِ ٱلرَّحْمَٰنِ مِن تَفَٰوُتٍۖ فَٱرْجِعِ ٱلْبَصَرَ هَل تَرَىٰ مِن فُطُورٍ yang bermaksud [67:3] Basmeih Dia lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan - (mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?
- dalam ayat di atas Allah Taala menggunakan perkataan ٱلرَّحْمَٰنِ untuk menggambarkan kehebatan ZatNya dan DiriNya dalam menciptakan tujuh petala langit dengan ketiadaan sedikitpun kecacatan pada ciptaan Allah Taala itu.
- kalaulah kita katakan Allah Taala menggunakan perkataan ٱلرَّحْمَٰنِ adalah untuk menunjukkan kehebatan namaNya sahaja dan sifatNya sahaja dan af'alnya sahaja maka seolah-olahnya kita berkata Zat Allah Taala dan Diri Allah Taala tidak mencapai kehebatan yang sama sebagaimana perkataan ٱلرَّحْمَٰنِ capai.
- dalam Surah Al Mulk Ayat 19 Allah Taala berfirman أَوَلَمْ يَرَوْا۟ إِلَى ٱلطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَٰٓفَّٰتٍ وَيَقْبِضْنَۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا ٱلرَّحْمَٰنُۚ إِنَّهُۥ بِكُلِّ شَيۡءِۢ بَصِيرٌ yang bermaksud [67:19] Basmeih Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
- dalam Surah Al Mulk Ayat 20 Allah Taala berfirman أَمَّنْ هَـٰذَا ٱلَّذِي هُوَ جُندٌ لَّكُمْ يَنصُرُكُم مِّن دُونِ ٱلرَّحْمَـٰنِۚ إِنِ ٱلْكَـٰفِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ yang bermaksud [67:20] Basmeih Bahkan siapa dia yang menjadi tentera bagi kamu, yang akan menolong kamu selain dari Allah Yang Maha Pemurah? (Sebenarnya) orang-orang yang kafir tidak lain hanyalah berada dalam keadaan terpedaya.
- dalam Surah Al Mulk Ayat 29 Allah Taala berfirman قُلْ هُوَ ٱلرَّحْمَـٰنُ ءَامَنَّا بِهِۦ وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَاۖ فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِي ضَلَـٰلٍ مُّبِينٍ yang bermaksud [67:29] Basmeih Tegaskan (wahai Muhammad, kepada mereka): "Allah Dia lah Yang Maha Pemurah, yang kami beriman kepadaNya, dan yang kepadaNya kami berserah diri; oleh itu kamu akan mengetahui kelak siapakah yang berada dalam kesesatan yang nyata".
- dalam Surah An Naba Ayat 37 Allah Taala berfirman رَّبِّ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا ٱلرَّحْمَٰنِۖ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا yang bermaksud [78:37] Basmeih Tuhan yang mentadbirkan tujuh petala langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya, Tuhan Yang Maha Pemurah, tidak ada sesiapapun diberi kuasa berkata-kata denganNya (untuk memohon pertimbangan tentang balasan atau pengurniaan itu);
- dalam Surah An Naba Ayat 38 Allah Taala berfirman يَوْمَ يَقُومُ ٱلرُّوحُ وَٱلْمَلَٰٓئِكَةُ صَفًّاۖ لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ ٱلرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا yang bermaksud [78:38] Basmeih (Tambahan pula) pada masa Jibril dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf-saf (menunggu perintah Tuhan), tidak ada yang berani berkata-kata (memohon pertimbangan) melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, serta ia berkata benar.
- ٱلرَّحِيمِ
- perkataan ٱلرَّحِيمِ ini i'rabnya menjadi صِفَةٌ ثَانِيَةٌ تَبِعَهُ فِي الْجَرِّ مَجْرُوْرَةٌ بِالْكَسْرَةِ.
- secara terperincinya perkataan ini adalah وَزْنُهُ فَعِيْلٌ وَفِيْهِ كَذَلِكَ مَعْنَى الْمُبَالَغَةِ.
- وَجُمْلَةُ الْبَسْمَلَةِ اِبْتِدَائِيُّةٌ لَا مَحَلَّ لَهَا مِنَ الْإِعْرَابِ
Comments
Post a Comment