0004 سورة الفاتحة آية 4 - PETUNJUK AYAT

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
  1. مَـٰلِكِ
    1. di sini Allah Taala menyebut perkataan مَـٰلِكِ.
    2. perkataan مَـٰلِكِ ini pada asalnya ialah أَيْ ﴿مَٰلِكِ﴾ اِسْمُ فَاعِلٍ الثُّلَاثِيٍّ مُجَرَّدٍ، مِنْ مَادَّةِ (مَلَكَ)، مُذَكَّرٌ، مَجْرُوْرٌ.
      1. وَرَدَ «مَلَكَ» فِي الْقُرْآنِ ٢٠٦ مَرَّةً:
        1. ٤ مَرَّاتٍ اِسْمًا مُشْتَقًا مِنَ الثُّلَاثِيِّ الْمُجَرَّدِ
        2. مَرَّةً عَلَمًا
        3. ٨٨ مَرَّةً اِسْمًا بِصِيْغَةِ «مَلَك»
        4. ٤ مَرَّاتٍ اِسْمًا بِصِيْغَةِ «مَلَكُوت»
        5. ١٥ مَرَّةً اِسْمًا بِصِيْغَةِ «مَلِك»
        6. مَرَّةً اِسْمًا بِصِيْغَةِ «مَلِيك»
        7. مَرَّةً اِسْمًا بِصِيْغَةِ «مَلْك»
        8. ٤٨ مَرَّةً اِسْمًا بِصِيْغَةِ «مُلْك»
        9. ٤٤ مَرَّةً فِعْلًا مِنَ الثُّلَاثِيِّ الْمُجَرَّدِ
    3. perkataan مَـٰلِكِ ini bermaksud Yang Maha Memiliki dan Yang Maha Menguasai akan pemerintahan.
      1. yang dimaksudkan dengan Yang Maha Memiliki dan Yang Maha Menguasai itu ialah Allah Subhanahu Wataala.
      2. iaitu Allah Subhanahu Wataala lah Tuhan Yang Maha Memiliki akan segala-galanya dan Tuhan Yang Maha Menguasai akan segala-galanya.
      3. Maha Memilikinya Allah Taala itu dan Maha Menguasainya Allah Taala itu ialah Maha Memilikinya Allah Taala yang maha sempurna dan Maha Menguasainya Allah Taala yang maha sempurna.
      4. tidak ada sedikitpun dalam Maha Memilikinya Allah Taala itu dan Maha Menguasainya Allah Taala itu akan sebarang kekurangan dan sebarang ketidaksempurnaan.
      5. manakala selain daripada Allah Taala tidak memiliki apa-apa dan tidak menguasai apa-apa.
    4. perkataan مَـٰلِكِ ini ada sebanyak 3 tempat yang disebut di dalam Al Quran.
    5. 2. tempat merujuk kepada Allah Subhanahu Wataala iaitu sebagaimana,
      1. dalam Surah Al Fatihah Ayat 4 Allah Taala berfirman مَـٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ yang bermaksud [1:4] Basmeih Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
      2. dalam Surah Ali Imran Ayat 26 Allah Taala berfirman قُلِ ٱللَّهُمَّ مَـٰلِكَ ٱلْمُلْكِ تُؤۡتِي ٱلْمُلْكَ مَن تَشَآءُ وَتَنزِعُ ٱلْمُلْكَ مِمَّن تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُۖ بِيَدِكَ ٱلۡخَيۡرُۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٍ قَدِيرٌ yang bermaksud [3:26] Basmeih Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
    6. dan 1 tempat merujuk kepada malaikat iaitu sebagaimana,
      1. dalam Surah Az Zukhruf Ayat 77 Allah Taala berfirman وَنَادَوْا۟ يَـٰمَـٰلِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَۖ قَالَ إِنَّكُم مَّـٰكِثُونَ yang bermaksud [43:77] Basmeih Dan mereka menyeru (ketua malaikat penjaga neraka, dengan berkata): "Wahai Malik! Biarlah hendaknya Tuhanmu mematikan kami (kerana kami tidak tahan menderita)!" Maalik menjawab: "Sesungguhnya kamu tetap kekal di dalam azab!".
    7. perkataan ملائكة juga berasal daripada perkataan (مَلَكَ) ini juga iaitu sebagaimana contohnya,
      1. dalam Surah Al Baqarah Ayat 30 Allah Taala berfirman وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَـٰٓئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةًۖ قَالُوٓا۟ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَۖ قَالَ إِنِّيٓ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ yang bermaksud [2:30] Basmeih Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".
    8. perkataan مَـٰلِكِ ini boleh juga dibaca dengan pendek baris atas huruf mimnya sebagaimana,
      1. dalam Surah An Nas Ayat 2 Allah Taala berfirman مَلِكِ ٱلنَّاسِ yang bermaksud [114:2] Basmeih "Yang Menguasai sekalian manusia".
  2. يَوْمِ ٱلدِّينِ
    1. di sini Allah Taala menyebut potongan ayat يَوْمِ ٱلدِّينِ.
    2. potongan ayat يَوْمِ ٱلدِّينِ ini terdiri daripada dua perkataan iaitu perkataan pertamanya ialah يَوْمِ dan perkataan keduanya ialah ٱلدِّينِ.
    3. pada asalnya perkataan يَوْمِ ini ialah أَيْ ﴿يَوْمِ﴾ اِسْمٌ، مِنْ مَادَّةِ (يَوَمَ)، مُذَكَّرٌ، مَجْرُوْرٌ.
    4. manakala perkataan ٱلدِّينِ pula pada asalnya ialah أَيْ ﴿ٱل﴾، ﴿دِّينِ﴾ اِسْمٌ، مِنْ مَادَّةِ (دَيَنَ)، مُذَكَّرٌ، مَجْرُوْرٌ.
    5. potongan ayat يَوْمِ ٱلدِّينِ ini bermaksud hari pembalasan.
      1. hari pembalasan itu akan berlaku pada hari kiamat kelak iaitu pada hari akhirat nanti.
      2. berlakunya hari akhirat itu ialah hari di mana hari dunia ini sudah berakhir dan bermulalah hari manusia dibangkitkan hidup semula menuju ke Padang Mahsyar.
      3. hari pembalasan itu ialah hari di mana setiap amalan manusia akan dihitung satu persatu terlebih dahulu kemudian dibalas dengan seadil-adilnya.
      4. jika sekiranya seseorang manusia itu melakukan amalan yang baik maka akan dibalasnya dengan syurga.
      5. manakala jika sekiranya seseorang manusia itu melakukan amalan yang buruk maka akan dibalasnya dengan neraka.
      6. di dalam syurga adalah tempat yang penuh dengan segala nikmat kebahagian.
      7. manakala di dalam neraka pula adalah tempat yang penuh dengan segala azab kesengsaraan.
    6. ada berbagai bentuk pembalasan disebabkan amalan-amalan yang pelbagai.
    7. kalau baiklah amalan tersebut maka baiklah balasannya dan mendapat syurga tetapi kalaulah buruk amalan tersebut maka buruklah balasannya dan mendapat neraka.
    8. baik sesuatu amalan itu ialah apa yang Allah Taala kata ianya baik kerana keputusan muktamad itu di sisi Allah Taala dengan menurunkan Al Kitab dan As Sunnah serta skemanya di malaikat raqib atid sebagaimana
      1. dalam Surah Al Baqarah Ayat 113 Allah Taala berfirman وَقَالَتِ ٱلْيَهُودُ لَيْسَتِ ٱلنَّصَـٰرَىٰ عَلَىٰ شَيۡءٍ وَقَالَتِ ٱلنَّصَـٰرَىٰ لَيْسَتِ ٱلْيَهُودُ عَلَىٰ شَيۡءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ ٱلۡكِتَٰبَۗ كَذَٰلِكَ قَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوۡلِهِمۡۚ فَٱللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ فِيمَا كَانُوا۟ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ yang bermaksud [2:113] Basmeih Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (ugama yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang (musyrik dari kaum Jahiliyah) yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.
      2. dalam Surah Al Baqarah Ayat 213 Allah Taala berfirman كَانَ ٱلنَّاسُ أُمَّةً وَٰحِدَةً فَبَعَثَ ٱللَّهُ ٱلنَّبِيِّـۧنَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ ٱلْكِتَـٰبَ بِٱلْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ ٱلنَّاسِ فِيمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِۚ وَمَا ٱخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا ٱلَّذِينَ أُوتُوهُ مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ ٱلْبَيِّنَـٰتُ بَغْيًۢا بَيۡنَهُمۡۖ فَهَدَى ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لِمَا ٱخْتَلَفُوا۟ فِيهِ مِنَ ٱلْحَقِّ بِإِذۡنِهِۦۗ وَٱللَّهُ يَهۡدِي مَن يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ yang bermaksud [2:213] Basmeih Pada mulanya manusia itu ialah umat yang satu (menurut ugama Allah yang satu, tetapi setelah mereka berselisihan), maka Allah mengutuskan Nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan Syurga, dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar dengan balasan azab neraka); dan Allah menurunkan bersama Nabi-nabi itu Kitab-kitab Suci yang (mengandungi keterangan-keterangan yang) benar, untuk menjalankan hukum di antara manusia mengenai apa yang mereka perselisihkan dan (sebenarnya) tidak ada yang melakukan perselisihan melainkan orang-orang yang telah diberi kepada mereka Kitab-kitab Suci itu, iaitu sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata, - mereka berselisih semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Maka Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman ke arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinNya. Dan Allah sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus (menurut undang-undang peraturanNya).
      3. dalam Surah At Tin Ayat 8 Allah Taala berfirman أَلَيْسَ ٱللَّهُ بِأَحْكَمِ ٱلْحَٰكِمِينَ yang bermaksud [95:8] Basmeih Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim?.
      4. dalam Surah Qaf Ayat 18 Allah Taala berfirman مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ yang bermaksud [50:18] Basmeih Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya).
    9. buruk sesuatu amalan itu ialah apa yang Allah Taala kata ianya buruk kerana keputusan muktamad itu di sisi Allah Taala dengan menurunkan Al Kitab dan As Sunnah serta skemanya di malaikat atid.
    10. ada beberapa ayat Al Quran lebih kurang 78 ayat yang membuktikan tentang hari pembalasan mengikut amalan makhluk antaranya sebagaimana,
      1. dalam Surah Al Baqarah Ayat 48 Allah Taala berfirman وَٱتَّقُوا۟ يَوْمًا لَّا تَجۡزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْـًٔا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَـٰعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ yang bermaksud [2:48] Basmeih Dan peliharalah diri kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak dapat melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan tidak diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang pertolongan.
        1. amalan mereka ialah bertakwa maka balasannya akan mendapat syafaat dan pertolongan untuk masuk syurga.
      2. dalam Surah Al Baqarah Ayat 123 Allah Taala berfirman وَٱتَّقُوا۟ يَوْمًا لَّا تَجۡزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْـًٔا وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنفَعُهَا شَفَـٰعَةٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ yang bermaksud [2:123] Basmeih Dan peliharalah diri kamu dari (huru-hara) hari kiamat (yang padanya) seseorang tidak dapat mengganti atau melepaskan orang lain sedikitpun, dan tidak akan diterima daripadanya sebarang tebusan, dan tidak akan memberi manfaat kepadanya sebarang syafaat; dan orang-orang yang salah itu tidak akan ditolong (dari azab sengsara).
        1. amalan mereka ialah bertakwa maka balasannya akan mendapat syafaat dan pertolongan untuk masuk syurga.
      3. dalam Surah Al Baqarah Ayat 85 Allah Taala berfirman ثُمَّ أَنتُمْ هَـٰٓؤُلَآءِ تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِّنكُم مِّن دِيَـٰرِهِمْ تَظَـٰهَرُونَ عَلَيْهِم بِٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَإِن يَأْتُوكُمْ أُسَـٰرَىٰ تُفَـٰدُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخۡرَاجُهُمۡۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ ٱلْكِتَـٰبِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍۚ فَمَا جَزَآءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزۡيٌ فِي ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰٓ أَشَدِّ ٱلۡعَذَابِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ yang bermaksud [2:85] Basmeih Kemudian kamu ini (wahai Bani Israil), kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri dan kamu usir satu puak dari kaum kamu keluar dari kampungnya; kamu pula saling bantu-membantu (dengan orang lain) untuk menentang mereka dengan melakukan dosa dan penganiayaan; padahal kalau mereka datang kepada kamu sebagai orang tawanan, kamu tebus mereka; sedang perbuatan mengusir mereka diharamkan juga atas kamu. Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.
        1. amalan mereka ialah berbunuh-bunuhan, mengusir penduduk dari kampung halaman mereka, bertolongan dalam melakukan dosa dan kezaliman serta beriman kepada separuh kitab suci dan mengingkari akan separuh lagi maak balasannya ialah azab seksa yang amat berat.
      4. dalam Surah Ali Imran Ayat 136 Allah Taala berfirman أُو۟لَـٰٓئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنَّـٰتٌ تَجۡرِي مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَنِعْمَ أَجْرُ ٱلْعَـٰمِلِينَ yang bermaksud [3:136] Basmeih Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka, dan Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.
        1. amalan mereka ialah mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan memaafkan kesalahan orang, dan apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui akan salahnya dan akibatnya maka balasannya ialah syurga.
      5. dalam Surah Ali Imran Ayat 145 Allah Taala berfirman وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِ كِتَـٰبًا مُّؤَجَّلًاۗ وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ ٱلدُّنْيَا نُؤْتِهِۦ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ ٱلۡأٓخِرَةِ نُؤۡتِهِۦ مِنۡهَاۚ وَسَنَجْزِى ٱلشَّـٰكِرِينَ yang bermaksud [3:145] Basmeih Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah). Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, kami berikan behagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur.
        1. amalan mereka ialah bersyukur maka balasannya ialah syurga.
      6. dalam Surah An Nisa Ayat 93 Allah Taala berfirman وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ خَـٰلِدًا فِيهَا وَغَضِبَ ٱللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُۥ وَأَعَدَّ لَهُۥ عَذَابًا عَظِيمًا yang bermaksud [4:93] Basmeih Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal ia di dalamnya, dan Allah murka kepadanya, dan melaknatkannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.
        1. amalan mereka ialah membunuh seorang mukmin dengan sengaja maka balasannya ialah neraka.
      7. dalam Surah An Nisa Ayat 123 Allah Taala berfirman لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَآ أَمَانِيِّ أَهْلِ ٱلْكِتَـٰبِۗ مَن يَعْمَلْ سُوٓءًا يُجْزَ بِهِۦ وَلَا يَجِدْ لَهُۥ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا yang bermaksud [4:123] Basmeih (Balasan yang baik yang dijanjikan oleh Allah itu) tidak akan didapati hanya dengan angan-angan kamu semata-mata, dan tidak pula dengan angan-angan ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani). Sesiapa yang melakukan kejahatan, ia akan dibalas dengan kejahatan itu, dan ia pula tidak akan mendapat - selain dari Allah - seorang pun yang akan melindunginya, dan tidak ada juga yang dapat menolongnya.
        1. amalan mereka ialah melakukan kejahatan maka balasannya ialah neraka.
      8. dalam Surah Al Maidah Ayat 29 Allah Taala berfirman إِنِّيٓ أُرِيدُ أَن تَبُوٓأَ بِإِثۡمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَـٰبِ ٱلنَّارِۚ وَذَٰلِكَ جَزَٰٓؤُا۟ ٱلظَّـٰلِمِينَ yang bermaksud [5:29] Basmeih "Sesungguhnya aku mahu supaya engkau kembali dengan (membawa) dosa (membunuhku) dan dosamu sendiri. Maka dengan itu menjadilah engkau dari ahli neraka, dan itulah dia balasan orang-orang yang zalim".
        1. amalan mereka ialah melakukan kezaliman maka balasannya ialah neraka.
      9. dalam Surah Al Maidah Ayat 33 Allah Taala berfirman إِنَّمَا جَزَٰٓؤُا۟ ٱلَّذِينَ يُحَارِبُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَيَسْعَوْنَ فِي ٱلْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوٓا۟ أَوْ يُصَلَّبُوٓا۟ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَـٰفٍ أَوْ يُنفَوْا۟ مِنَ ٱلۡأَرۡضِۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي ٱلدُّنۡيَاۖ وَلَهُمْ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ yang bermaksud [5:33] Basmeih Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.
        1. amalan mereka memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi maka balasannya ialah azab seksa yang amat besar.
      10. dalam Surah Al Maidah Ayat 85 Allah Taala berfirman فَأَثَٰبَهُمُ ٱللَّهُ بِمَا قَالُوا۟ جَنَّٰتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ جَزَآءُ ٱلْمُحْسِنِينَ yang bermaksud [5:85] Basmeih Lalu Allah memberikan pahala kepada mereka disebabkan (pengakuan iman yang ikhlas) yang telah mereka ucapkan, (iaitu mereka dibalas dengan) Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka pula tetap kekal di dalamnya. Dan yang demikian itu, adalah balasan orang-orang yang berusaha berbuat kebaikan.
        1. amalan mereka ialah berusaha berbuat kebaikan maka balasannya syurga.
      11. dalam Surah Al An'am Ayat 93 Allah Taala berfirman وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ ٱفْتَرَىٰ عَلَى ٱللهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَآ أَنزَلَ ٱللهُۗ وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلظَّـٰلِمُونَ فِي غَمَرَٰتِ ٱلْمَوْتِ وَٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ بَاسِطُوٓا۟ أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوٓا۟ أَنفُسَكُمُۖ ٱلْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ ٱلْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى ٱللهِ غَيْرَ ٱلْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ ءَايَـٰتِهِۦ تَسْتَكْبِرُونَ yang bermaksud [6:93] Basmeih Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara yang dusta terhadap Allah, atau orang yang berkata: "Telah diberi wahyu kepadaku", padahal tidak diberikan sesuatu wahyupun kepadanya; dan orang yang berkata: "Aku akan menurunkan seperti apa yang diturunkan Allah". Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan "sakratul-maut" (ketika hendak putus nyawa), sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek): "Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri); pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap Allah dengan tidak benar, dan kamu pula (menolak dengan) sombong takbur akan ayat-ayat keteranganNya".
        1. amalan mereka ialah mereka-reka perkara yang dusta terhadap Allah, atau orang yang berkata telah diberi wahyu kepadaku padahal tidak diberikan sesuatu wahyupun kepadanya maka balasannya ialah azab seksa yang menghina sehina-hinanya.
      12. dalam Surah Al An'am Ayat 120 Allah Taala berfirman وَذَرُوا۟ ظَٰهِرَ ٱلْإِثْمِ وَبَاطِنَهُۥٓۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْسِبُونَ ٱلْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا۟ يَقْتَرِفُونَ yang bermaksud [6:120] Basmeih Dan tinggalkanlah kamu dosa yang nyata dan yang tersembunyi. Kerana sesungguhnya orang-orang yang berusaha melakukan dosa, mereka akan dibalas dengan apa yang mereka telah lakukan.
        1. amalan mereka ialah berusaha melakukan dosa maka balasannya ialah neraka.
      13. dalam Surah Al An'am Ayat 138 Allah Taala berfirman وَقَالُوا۟ هَـٰذِهِۦٓ أَنْعَـٰمٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَّا يَطْعَمُهَآ إِلَّا مَن نَّشَآءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَـٰمٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَـٰمٌ لَّا يَذْكُرُونَ ٱسْمَ ٱللَّهِ عَلَيْهَا ٱفْتِرَآءً عَلَيْهِۚ سَيَجْزِيهِم بِمَا كَانُوا۟ يَفْتَرُونَ yang bermaksud [6:138] Basmeih Dan mereka berkata lagi: "Ini adalah binatang-binatang ternak dan tanaman-tanaman yang dilarang, yang tidak boleh seorang pun memakannya kecuali sesiapa yang kami kehendaki", - menurut anggapan mereka; dan (sejenis lagi) binatang-binatang ternak yang dilarang menunggangnya; dan (sejenis lagi) bintang-bintang ternak yang tidak mereka sebutkan nama Allah ketika menyembelihnya; (semuanya itu mereka lakukan dengan) berdusta terhadap Allah. Allah akan membalas mereka disebabkan apa yang mereka telah ada-adakan itu.
        1. amalan mereka ialah berdusta terhadap Allah maka balasannya ialah neraka.
      14. dalam Surah Al An'am Ayat 139 Allah Taala berfirman وَقَالُوا۟ مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ ٱلْأَنْعَٰمِ خَالِصَةٌ لِّذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰٓ أَزْوَٰجِنَاۖ وَإِن يَكُن مَّيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَآءُۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْۚ إِنَّهُۥ حَكِيمٌ عَلِيمٌ yang bermaksud [6:139] Basmeih Dan mereka berkata lagi: "Apa yang ada dalam perut binatang-binatang ternak itu (jika ia lahirkan hidup) adalah halal bagi lelaki-lelaki kami dan haram bagi perempuan-perempuan kami". Dan jika ia (dilahirkan) mati, maka mereka (lelaki perempuan) bersekutu padanya (bersama-sama memakannya). Allah akan membalas mereka tentang apa yang mereka tetapkan (mengenai halal dan haram) itu. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui.
        1. amalan mereka ialah menetapkan halal haram dari diri mereka sendiri maka balasannya ialah neraka.
      15. dalam Surah Al An'am Ayat 157 Allah Taala berfirman أَوْ تَقُولُوا۟ لَوْ أَنَّآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْكِتَـٰبُ لَكُنَّآ أَهْدَىٰ مِنْهُمْۚ فَقَدْ جَآءَكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن كَذَّبَ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَاۗ سَنَجۡزِي ٱلَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ ءَايَـٰتِنَا سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ بِمَا كَانُوا۟ يَصْدِفُونَ yang bermaksud [6:157] Basmeih Atau supaya kamu (tidak) mengatakan: "Sesungguhnya kalau diturunkan Kitab kepada kami tentulah kami mendapat petunjuk hidayah lebih daripada mereka". (Kamu tidak akan dapat berdalih lagi) kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan (yang cukup) dari Tuhan kamu, dan petunjuk hidayah serta rahmatNya (yang melimpah-limpah). Oleh itu, siapakah yang lebih zalim lagi daripada orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah dan berpaling daripadanya? Kami akan membalas orang-orang yang berpaling dari ayat-ayat keterangan Kami (dengan) azab seksa yang seburuk-buruknya, disebabkan mereka sentiasa berpaling (mengingkarinya).
        1. amalan mereka ialah mendustakan ayat-ayat keterangan Allah dan berpaling daripadanya maka balasannya ialah neraka.
      16. dalam Surah Al An'am Ayat 160 Allah Taala berfirman مَن جَآءَ بِٱلْحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشْرُ أَمْثَالِهَاۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰٓ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ yang bermaksud [6:160] Basmeih Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya; dan sesiapa yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun).
        1. amalan mereka ialah membawa amal kejahatan maka balasannya ialah neraka.
      17. dalam Surah Al A'raf Ayat 40 Allah Taala berfirman إِنَّ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَـٰتِنَا وَٱسْتَكْبَرُوا۟ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَٰبُ ٱلسَّمَآءِ وَلَا يَدْخُلُونَ ٱلْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ ٱلْجَمَلُ فِي سَمِّ ٱلْخِيَاطِۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي ٱلْمُجْرِمِينَ yang bermaksud [7:40] Basmeih Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk Syurga sehingga unta masuk di lubang jarum dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan kesalahan.
        1. amalan mereka ialah mendustakan ayat-ayat perintah Kami dan yang angkuh dengan merasa dirinya lebih daripada mematuhinya maka balasannya ialah neraka.
      18. dalam Surah Al A'raf Ayat 41 Allah Taala berfirman لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍۚ وَكَذَٰلِكَ نَجۡزِي ٱلظَّـٰلِمِينَ yang bermaksud [7:41] Basmeih Disediakan untuk mereka hamparan-hamparan dari api neraka, dan di atas mereka lapisan-lapisan penutup (dari api neraka) dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang zalim (disebabkan keingkarannya).
        1. amalan mereka ialah zalim dan ingkar maka balasannya ialah neraka.
      19. dalam Surah Al A'raf Ayat 147 Allah Taala berfirman وَٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَـٰتِنَا وَلِقَآءِ ٱلۡأٓخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَـٰلُهُمْۚ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [7:147] Basmeih Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan pertemuan hari akhirat, gugurlah amal-amal mereka (yang baik). Mereka tidak diberikan balasan (pada hari akhirat) melainkan (bagi) apa yang mereka telah kerjakan (dari perbuatan kufur dan maksiat).
        1. amalan mereka ialah mendustakan ayat-ayat Kami dan pertemuan hari akhirat maka balasannya ialah neraka.
      20. dalam Surah Al A'raf Ayat 180 Allah Taala berfirman وَلِلَّهِ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ فَٱدۡعُوهُ بِهَاۖ وَذَرُواْ ٱلَّذِينَ يُلۡحِدُونَ فِيٓ أَسۡمَٰٓئِهِۦۚ سَيُجۡزَوۡنَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ yang bermaksud [7:180] Basmeih Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya maka balasannya ialah neraka.
      21. dalam Surah At Taubah Ayat 95 Allah Taala berfirman سَيَحْلِفُونَ بِٱللَّهِ لَكُمْ إِذَا ٱنقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُوا۟ عَنْهُمْۖ فَأَعْرِضُوا۟ عَنْهُمْۖ إِنَّهُمْ رِجْسٌۖ وَمَأْوَىٰهُمْ جَهَنَّمُ جَزَآءًۢ بِمَا كَانُوا۟ يَكْسِبُونَ yang bermaksud [9:95] Basmeih Mereka akan bersumpah dengan nama Allah kepada kamu apabila kamu kembali kepada mereka (dari medan perang), supaya kamu berpaling dari mereka (tidak menempelak mereka); oleh itu berpalinglah dari mereka kerana sesungguhnya mereka itu kotor (disebabkan mereka telah sebati dengan kufur); dan tempat kembali mereka pula ialah neraka Jahannam, sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
        1. amalan mereka ialah sebati dengan kufur maka balasannya ialah neraka.
      22. dalam Surah At Taubah Ayat 121 Allah Taala berfirman وَلَا يُنفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ ٱللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [9:121] Basmeih Dan tidak pula mereka membelanjakan sesuatu perbelanjaan yang kecil, atau yang besar; dan tidak mereka melintas sesuatu lembah, melainkan ditulis pahala bagi mereka, supaya Allah membalas dengan balasan yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah membelanjakan sesuatu perbelanjaan yang kecil, atau yang besar maka balasannya ialah syurga.
      23. dalam Surah Yunus Ayat 4 Allah Taala berfirman إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًاۖ وَعْدَ ٱللَّهِ حَقًّاۚ إِنَّهُۥ يَبْدَؤُا۟ ٱلْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۥ لِيَجْزِيَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ بِٱلۡقِسۡطِۚ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌۢ بِمَا كَانُوا۟ يَكْفُرُونَ yang bermaksud [10:4] Basmeih KepadaNyalah kembalinya kamu semua, sebagai janji Allah yang benar. Sesungguhnya Dia lah yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Ia mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya), untuk membalas orang-orang yang beriman dan beramal soleh dengan adil; dan orang-orang yang kafir pula, disediakan bagi mereka minuman dari air panas yang menggelegak, dan azab yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka ingkar dan berlaku kufur.
        1. amalan mereka ialah beriman dan beramal soleh dengan adil maka balasannya ialah syurga manakala amalan orang-orang yang kufur ingkar pula maka balasannya ialah disediakan bagi mereka minuman dari air panas yang menggelegak, dan azab yang tidak terperi sakitnya.
      24. dalam Surah Yunus Ayat 13 Allah Taala berfirman وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا ٱلْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا۟ۙ وَجَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِٱلْبَيِّنَـٰتِ وَمَا كَانُوا۟ لِيُؤۡمِنُواْۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي ٱلْقَوْمَ ٱلْمُجْرِمِينَ yang bermaksud [10:13] Basmeih Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang terdahulu daripada kamu semasa mereka berlaku zalim padahal telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka membawa keterangan-keterangan, dan mereka masih juga tidak beriman. Demikianlah Kami membalas kaum yang melakukan kesalahan.
        1. amalan mereka ialah melakukan kezaliman dan tidak beriman maka balasannya ialah neraka.
      25. dalam Surah Yunus Ayat 27 Allah Taala berfirman وَٱلَّذِينَ كَسَبُوا۟ ٱلسَّيِّـَٔاتِ جَزَآءُ سَيِّئَةٍۭ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌۖ مَّا لَهُم مِّنَ ٱللَّهِ مِنْ عَاصِمٍۖ كَأَنَّمَآ أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِّنَ ٱلَّيْلِ مُظۡلِمًاۚ أُو۟لَـٰٓئِكَ أَصْحَـٰبُ ٱلنَّارِۖ هُمْ فِيهَا خَـٰلِدُونَ yang bermaksud [10:27] Basmeih Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat), balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; tiadalah bagi mereka pelindung dari (seksa) Allah; muka mereka (hitam legam) seolah-olahnya ditutup dengan beberapa bahagian (yang gelap-gelita) dari malam yang gelap-gelita. Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
        1. amalan mereka ialah syirik dan maksiat maka balasannya ialah neraka.
      26. dalam Surah Yunus Ayat 52 Allah Taala berfirman ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ ذُوقُوا۟ عَذَابَ ٱلْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ yang bermaksud [10:52] Basmeih Kemudian dikatakan lagi kepada orang-orang yang berlaku zalim itu: "Rasakanlah azab yang kekal. Tidaklah kamu dibalas melainkan dengan apa yang kamu usahakan (di dunia)".
        1. amalan mereka ialah ingkar azab Allah maka balasannya ialah neraka.
      27. dalam Surah Ibrahim Ayat 51 Allah Taala berfirman لِيَجْزِيَ ٱللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ yang bermaksud [14:51] Basmeih (Keluarnya manusia dari kubur masing-masing itu ialah) kerana Allah akan membalas tiap-tiap seorang apa yang ia telah usahakan; sesungguhnya Allah amat cepat hitungan hisabNya.
        1. amalan mereka ialah tidak menyahut seruan Allah untuk mengesakan Allah dan mentaati perintah Allah maka balasannya ialah neraka.
      28. dalam Surah An Nahl Ayat 31 Allah Taala berfirman جَنَّـٰتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا تَجْرِي مِن تَحْتِهَا ٱلۡأَنۡهَٰرُۖ لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَآءُونَۚ كَذَٰلِكَ يَجْزِي ٱللَّهُ ٱلْمُتَّقِينَ yang bermaksud [16:31] Basmeih (Untuk mereka) Syurga-syurga " Adn ", yang mereka akan memasukinya, yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka beroleh di dalam Syurga itu apa yang mereka kehendaki; demikianlah Allah membalas orang-orang yang bertaqwa.
        1. amalan mereka ialah bertakwa maka balasannya ialah syurga.
      29. dalam Surah An Nahl Ayat 96 Allah Taala berfirman مَا عِندَكُمْ يَنفَدُۖ وَمَا عِندَ ٱللَّهِ بَاقٍۗ وَلَنَجْزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓا۟ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [16:96] Basmeih (Sebenarnya) apa yang ada pada kamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal; dan sesungguhnya Kami membalas orang-orang sabar dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah sabar maka balasannya ialah syurga.
      30. dalam Surah An Nahl Ayat 97 Allah Taala berfirman مَنْ عَمِلَ صَـٰلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةً طَيِّبَةًۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bertmaksud [16:97] Basmeih Sesiapa yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah beramal soleh dan beriman maka balasannya ialah syurga.
      31. dalam Surah Al Israk Ayat 63 Allah Subhanahu Wataala berfirman قَالَ ٱذْهَبْ فَمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُمْ جَزَآءً مَّوْفُورًا yang bermaksud [17:63] Basmeih Allah berfirman (kepada iblis): "Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian siapa yang menurutmu di antara mereka, maka sesungguhnya neraka Jahannamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup.
        1. amalan mereka ialah tidak sujud kepada Nabi Adam maka balasannya ialah neraka.
      32. dalam Surah Al Israk Ayat 98 Allah Taala berfirman ذَٰلِكَ جَزَآؤُهُم بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا۟ بِـَٔايَـٰتِنَا وَقَالُوٓا۟ أَءِذَا كُنَّا عِظَـٰمًا وَرُفَـٰتًا أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَدِيدًا yang bermaksud [17:98] Basmeih Balasan mereka yang sedemikian, ialah kerana mereka kufur ingkarkan ayat-ayat Kami, dan mereka berkata: "Adakah sesudah Kami menjadi tulang dan benda yang reput, adakah Kami akan dibangkitkan semula dalam kejadian yang baharu?".
        1. amalan mereka ialah kufur ingkarkan ayat-ayat Kami dan tidak dibangkitkan selepas mati maka balasannya ialah neraka.
      33. dalam Surah Al Kahfi Ayat 88 Allah Taala berfirman وَأَمَّا مَنْ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَـٰلِحًا فَلَهُۥ جَزَآءً ٱلْحُسْنَىٰۖ وَسَنَقُولُ لَهُۥ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا yang bermaksud [18:88] Basmeih Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati".
        1. amlaan mereka ialah beriman dan beramal soleh maka balasannya ialah syurga.
      34. dalam Surah Al Kahfi Ayat 106 Allah Taala berfirman ذَٰلِكَ جَزَآؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُوا۟ وَٱتَّخَذُوٓا۟ ءَايَـٰتِي وَرُسُلِي هُزُوًا yang bermaksud [18:106] Basmeih (Mereka yang bersifat) demikian, balasannya neraka Jahannam, disebabkan mereka kufur ingkar, dan mereka pula menjadikan ayat-ayatKu dan Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan.
        1. amalan mereka ialah menjadikan ayat-ayatKu dan Rasul-rasulKu sebagai ejek-ejekan maka balasannya ialah neraka.
      35. dalam Surah Taha Ayat 15 Allah Taala berfirman إِنَّ ٱلسَّاعَةَ ءَاتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍۭ بِمَا تَسْعَىٰ yang bermaksud [20:15] Basmeih "Sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang - yang Aku sengaja sembunyikan masa datangnya - supaya tiap-tiap diri dibalas akan apa yang ia usahakan.
        1. amalan mereka samada baik atau buruk maka balasannya juga samada baik atau buruk.
      36. dalam Surah Taha Ayat 76 Allah Taala berfirman جَنَّٰتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ جَزَآءُ مَن تَزَكَّىٰ yang bermaksud [20:76] Basmeih "(Iaitu) Syurga-syurga yang kekal, yang mengalir padanya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itu ialah balasan orang-orang yang membersihkan dirinya dari perbuatan kufur dan maksiat".
        1. amalan mereka ialah membersihkan dirinya dari perbuatan kufur dan maksiat maka balasannya ialah syurga.
      37. dalam Surah Taha Ayat 127 Allah Taala berfirman وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِنۢ بِـَٔايَـٰتِ رَبِّهِۦۚ وَلَعَذَابُ ٱلۡأٓخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَىٰٓ yang bermaksud [20:127] Basmeih Dan demikianlah Kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak beriman kepada ayat-ayat keterangan Tuhannya; dan demi sesungguhnya azab akhirat itu lebih berat dan lebih kekal.
        1. amalan mereka ialah melampaui batas dan tidak beriman kepada ayat-ayat keterangan Tuhannya maka balasannya ialah neraka.
      38. dalam Surah Al Anbiya Ayat 29 Allah Taala berfirman وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّيٓ إِلَـٰهٌ مِّن دُونِهِۦ فَذَٰلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي ٱلظَّـٰلِمِينَ yang bermaksud [21:29] Basmeih Dan (jika ada) sesiapa di antara mereka berkata: "Sesungguhnya aku ialah tuhan selain dari Allah", maka yang berkata sedemikian itu, Kami akan membalasnya dengan (azab) neraka jahannam; demikianlah Kami membalas golongan yang zalim.
        1. amalan mereka ialah mengaku diri sendiri sebagai tuhan selain Allah maka balasannya ialah neraka.
      39. dalam Surah Al Mukminun Ayat 111 Allah Taala berfirman إِنِّي جَزَيْتُهُمُ ٱلْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوٓا۟ أَنَّهُمْ هُمُ ٱلْفَآئِزُونَ yang bermaksud [23:111] Basmeih "Sesungguhnya Aku membalas mereka pada hari ini (dengan sebaik-baik balasan) disebabkan kesabaran mereka; sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang berjaya".
        1. amalan mereka ialah bersabar maka balasannya ialah syurga.
      40. dalam Surah An Nur Ayat 38 Allah Taala berfirman لِيَجْزِيَهُمُ ٱللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا۟ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضۡلِهِۦۗ وَٱللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ yang bermaksud [24:38] Basmeih (Mereka mengerjakan semuanya itu) supaya Allah membalas mereka dengan sebaik-baik balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan menambahi mereka lagi dari limpah kurniaNya; dan sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terhitung.
        1. amalan mereka ialah berzikir memuji Allah pagi petang dan kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari kiamat maka balasannya ialah syurga.
      41. dalam Surah Al Furqan Ayat 15 Allah Taala berfirman قُلْ أَذَٰلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ ٱلْخُلْدِ ٱلَّتِى وُعِدَ ٱلۡمُتَّقُونَۚ كَانَتْ لَهُمْ جَزَآءً وَمَصِيرًا yang bermaksud [25:15] Basmeih Bertanyalah (kepada mereka): "Adakah (azab seksa neraka) yang demikian itu lebih baik atau Syurga yang kekal, yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa?" Syurga yang sedia diuntukkan bagi mereka sebagai balasan dan tempat kembali.
        1. amalan mereka ialah bertakwa maka balasannya ialah syurga.
      42. dalam Surah Al Furqan Ayat 75 Allah Taala berfirman أُو۟لَٰٓئِكَ يُجْزَوْنَ ٱلْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا۟ وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَٰمًا yang bermaksud [25:75] Basmeih Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat yang tinggi di Syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya.
        1. amalan mereka ialah bersabar maka balasannya ialah syurga.
      43. dalam Surah An Naml Ayat 88 Allah Taala berfirman وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي ٱلنَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [27:90] Basmeih Dan sesiapa yang datang membawa amal jahat (yang telah dikerjakannya) maka sudah tentu mereka akan ditumuskan mukanya ke dalam api neraka, (sambil dikatakan kepada mereka): "Kamu tidak diberi melainkan balasan apa yang kamu telah lakukan".
        1. amalan mereka ialah membawa amal jahat yang telah dikerjakannya maka balasannya ialah neraka.
      44. dalam Surah Al Qasas Ayat 84 Allah Taala مَن جَآءَ بِٱلْحَسَنَةِ فَلَهُۥ خَيْرٌ مِّنْهَاۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَي ٱلَّذِينَ عَمِلُوا۟ ٱلسَّيِّـَٔاتِ إِلَّا مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ berfirman yang bermaksud [28:84] Basmeih Sesiapa yang datang membawa amal baik (pada hari akhirat) maka baginya balasan yang lebih baik daripadanya; dan sesiapa yang datang membawa amal jahat, maka mereka yang melakukan kejahatan tidak dibalas melainkan dengan apa yang mereka kerjakan.
        1. amalan mereka ialah yang membawa amalan baik maka balasannya ialah syurga manakala yang membawa amalan jahat maka balasannya ialah neraka.
      45. dalam Surah Al 'Ankabut Ayat 7 Allah Taala berfirman وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّـَٔاتِهِمْ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ ٱلَّذِي كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [29:7] Basmeih Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh sesungguhnya Kami akan hapuskan dari mereka kesalahan-kesalahan mereka, dan Kami akan membalas apa yang mereka telah kerjakan - dengan sebaik-baik balasan.
        1. amalan mereka ialah beriman serta beramal soleh maka balasannya ialah syurga.
      46. dalam Surah Ar Rum Ayat 45 Allah Taala berfirman لِيَجْزِيَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ مِن فَضۡلِهِۦٓۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْكَـٰفِرِينَ yang bermaksud [30:45] Basmeih Kerana Allah akan membalas orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Ia tidak suka kepada orang-orang yang kufur ingkar.
        1. amalan mereka ialah beriman dan beramal soleh maka balasannya ialah neraka.
      47. dalam Surah Luqman Ayat 33 Allah Subhanahu Wataala berfirman يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُوا۟ رَبَّكُمْ وَٱخْشَوْا۟ يَوْمًا لَّا يَجۡزِي وَالِدٌ عَن وَلَدِهِۦ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِۦ شَيْـًٔاۚ إِنَّ وَعْدَ ٱللَّهِ حَقٌّۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِٱللَّهِ ٱلْغَرُورُ yang bermaksud [31:33] Basmeih Wahai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan anaknya dari azab dosanya, dan seorang anak pula tidak dapat melepaskan ibu atau bapanya dari azab dosa masing-masing sedikit pun. Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan jangan pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan Syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar perintah Allah.
        1. amalan mereka ialah takut kepada hari akhirat makaa balasannya ialah syurga.
      48. dalam Surah As Sajdah Ayat 17 Allah Taala berfirman فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّآ أُخْفِيَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَآءًۢ بِمَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [32:17] Basmeih Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan mengembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah merenggangkan diri dari tempat tidur, sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh, mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut akan kemurkaanNya serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi keredaanNya; dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka maka balasannya ialah syurga.
      49. dalam Surah Al Ahzab Ayat 24 Allah Taala berfirman لِّيَجۡزِيَ ٱللَّهُ ٱلصَّـٰدِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ ٱلْمُنَـٰفِقِينَ إِن شَآءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيۡهِمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا yang bermaksud [33:24] Basmeih (Berlakunya yang demikian) supaya Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan menyeksa orang-orang yang munafik jika Ia kehendaki, atau Ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
        1. amalan mereka ialah benar disebabkan kebenaran mereka maka balasannya ialah syurga manakala orang munafik pula balasanya ialah neraka.
      50. dalam Surah Saba Ayat 33 Allah Taala berfirman وَقَالَ ٱلَّذِينَ ٱسۡتُضۡعِفُواْ لِلَّذِينَ ٱسۡتَكۡبَرُواْ بَلۡ مَكۡرُ ٱلَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ إِذۡ تَأۡمُرُونَنَآ أَن نَّكۡفُرَ بِٱللَّهِ وَنَجۡعَلَ لَهُۥٓ أَندَادًاۚ وَأَسَرُّواْ ٱلنَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ ٱلۡعَذَابَۚ وَجَعَلۡنَا ٱلۡأَغۡلَٰلَ فِيٓ أَعۡنَاقِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْۖ هَلۡ يُجۡزَوۡنَ إِلَّا مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ yang bermaksud [34:33] Basmeih Dan berkata pula orang-orang yang tertindas kepada orang-orang yang sombong takbur itu: "Tidak! Bahkan (yang menghalang kami daripada beriman ialah) perbuatan kamu memperdaya kami malam dan siang, ketika kamu menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya. Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab; dan Kami pasangkan belenggu-belenggu pada leher orang-orang yang kafir itu. Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah ketua yang sombong takbur dan pengikut yang terpedaya maka balasannya ialah neraka.
      51. dalam Surah Saba Ayat 37 Allah Taala berfirman وَمَآ أَمْوَٰلُكُمْ وَلَآ أَوْلَٰدُكُم بِٱلَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَىٰٓ إِلَّا مَنْ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَٰلِحًا فَأُو۟لَٰٓئِكَ لَهُمْ جَزَآءُ ٱلضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا۟ وَهُمْ فِي ٱلْغُرُفَٰتِ ءَامِنُونَ yang bermaksud [34:37] Basmeih Dan bukanlah harta benda kamu dan tidak juga anak pinak kamu yang mendampingkan kamu di sisi Kami walau sedikitpun, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka itu akan beroleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang mereka telah kerjakan; dan mereka pula ditempatkan dalam mahligai-mahligai (di Syurga) dengan aman sentosa.
        1. amalan mereka ialah beriman dan beramal soleh maka balasannya ialah syurga.
      52. dalam Surah Fathir Ayat 36 Allah Taala berfirman وَٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَىٰ عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا۟ وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُم مِّنْ عَذَابِهَاۚ كَذَٰلِكَ نَجۡزِي كُلَّ كَفُورٍ yang bermaksud [35:36] Basmeih Dan orang-orang yang kafir, bagi mereka neraka Jahannam; mereka tidak dijatuhkan hukuman bunuh supaya mereka mati (dan terlepas dari seksa), dan tidak pula diringankan azab neraka itu dari mereka; dan demikianlah Kami membalas tiap-tiap orang yang melampau kufurnya.
        1. amalan mereka ialah kafir yang melampau kufurnya maka balasannya ialah neraka.
      53. dalam Surah Yasin Ayat 54 Allah Taala berfirman فَٱلْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْـًٔا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [36:54] Basmeih Maka pada hari itu, tidak ada seseorang yang akan dianiaya sedikitpun, dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan menurut amal yang kamu telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah mereka bertanya secara mempersenda blakah datangnya hari akhirat yang dijanjikan itu? Jika betul kamu orang-orang yang benar maka kami sedia menunggu maka balasannya ialah neraka.
      54. dalam Surah As Soffat Ayat 39 Allah Taala berfirman وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [37:39] Basmeih Dan kamu tidak dibalas melainkan (dengan balasan yang sepadan) dengan apa yang kamu telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah mereka berkata patutkah kami mesti meninggalkan tuhan-tuhan yang kami sembah, kerana mendengar ajakan seorang penyair gila maka balasanya ialah neraka.
      55. dalam Surah Az Zumar Ayat 34 Allah Taala berfirman لَهُم مَّا يَشَآءُونَ عِندَ رَبِّهِمْۚ ذَٰلِكَ جَزَآءُ ٱلْمُحْسِنِينَ yang bermaksud [39:34] Basmeih Disediakan untuk mereka apa yang mereka kehendaki, di sisi Tuhan mereka; demikianlah balasan orang-orang yang berusaha memperbaiki amal perbuatannya.
        1. amalan mereka ialah memperbaiki amal perbuatannya maka balasannya ialah syurga.
      56. dalam Surah Az Zumar Ayat 35 Allah Taala berfirman لِيُكَفِّرَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ ٱلَّذِي عَمِلُوا۟ وَيَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ ٱلَّذِي كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [39:35] Basmeih (Limpah kurnia yang demikian, diberikan kepada orang-orang yang bertaqwa) kerana Allah hendak menghapuskan dari mereka (kalaulah ada) seburuk-buruk amal perbuatan yang mereka telah lakukan, serta membalas mereka, akan pahala mereka, dengan balasan yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah membawa kebenaran tauhid dan hukum agama serta dia dan pengikut-pengikutnya mengakui kebenarannya dengan mematuhi hukum itu mereka itulah orang-orang yang bertaqwa maka balasanya ialah syurga.
      57. dalam Surah Ghafir Ayat 17 Allah Taala berfirman ٱلْيَوْمَ تُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍۭ بِمَا كَسَبَتْۚ لَا ظُلْمَ ٱلْيَوْمَۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ yang bermaksud [40:17] Basmeih "Pada hari ini, tiap-tiap diri dibalas dengan apa yang telah diusahakannya; tidak ada hukuman yang tidak adil pada hari ini. Sesungguhnya Allah amat cepat hitungan hisabNya.
        1. amalan mereka ialah  menyembah akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya dan menjauhi bawaan syirik sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai amalan yang demikian maka balasannya ialah syurga tanpada kezaliman sedikitpun.
      58. dalam Surah Ghafir Ayat 40 Allah Taala berfirman مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَىٰٓ إِلَّا مِثْلَهَاۖ وَمَنْ عَمِلَ صَـٰلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ يَدْخُلُونَ ٱلْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ yang bermaksud [40:40] Basmeih "Sesiapa yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat maka ia tidak dibalas melainkan dengan kejahatan yang sebanding dengannya; dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh - dari lelaki atau perempuan - sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga; mereka beroleh rezeki di dalam Syurga itu dengan tidak dihitung.
        1. amalan mereka ialah yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat akan dibalas jahat dan mengerjakan amal soleh serta beriman akan dibalas baik.
      59. dalam Surah Fussilat Ayat 27 Allah Taala berfirman فَلَنُذِيقَنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ عَذَابًا شَدِيدًا وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ ٱلَّذِي كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [41:27] Basmeih Maka, demi sesungguhnya! Kami akan merasakan orang-orang yang kafir itu azab seksa yang seberat-beratnya, dan Kami akan membalas mereka dengan seburuk-buruk balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah amalan kafir maka balasannya ialah neraka.
      60. dalam Allah Taala berfirman ذَٰلِكَ جَزَآءُ أَعْدَآءِ ٱللَّهِ ٱلنَّارُۖ لَهُمْ فِيهَا دَارُ ٱلْخُلْدِۖ جَزَآءًۢ بِمَا كَانُوا۟ بِـَٔايَـٰتِنَا يَجْحَدُونَ yang bermaksud [41:28] Basmeih Demikianlah keadaannya balasan musuh-musuh Allah iaitu neraka; disediakan untuk mereka tempat tinggal yang kekal didalamnya, sebagai balasan bagi perbuatan mereka sentiasa mengingkari ayat-ayat Kami.
        1. amalan mereka ialah menjadi musuh Allah yang sentiasa mengingkari ayat-ayat Kami maka balasannya ialah neraka.
      61. dalam Surah Al Jathiyah Ayat 14 Allah Taala berfirman قُل لِّلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يَغْفِرُوا۟ لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ ٱللَّهِ لِيَجۡزِيَ قَوْمَۢا بِمَا كَانُوا۟ يَكْسِبُونَ yang bermaksud [45:14] Basmeih Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman: hendaklah mereka memaafkan (kejahatan dan gangguan) orang-orang yang tidak menaruh ingatan kepada hari-hari (pembalasan yang telah ditentukan) Allah; (disuruh berbuat demikian), kerana Allah akan memberi kepada satu-satu puak: balasan yang patut dengan apa yang mereka telah usahakan.
        1. amalan mereka ialah memaafkan kejahatan dan gangguan orang-orang yang tidak menaruh ingatan kepada hari-hari pembalasan yang telah ditentukan Allah maka balasannya ialah syurga.
      62. dalam Surah Al Jathiyah Ayat 22 Allah Subhanahu Wataala berfirman وَخَلَقَ ٱللَّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِٱلْحَقِّ وَلِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسِۭ بِمَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ yang bermaksud [45:22] Basmeih Dan (ingatlah), Allah menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat (untuk membuktikan keesaanNya dan keadilanNya), dan supaya tiap-tiap diri diberi balasan dengan apa yang mereka telah kerjakan (baik atau jahat), sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.
        1. amalan mereka ialah yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat akan dibalas jahat dan yang mengerjakan amal soleh serta beriman akan dibalas baik serta tidak dizalimi sedikit pun.
      63. dalam Surah Al Jathiyah Ayat 28 Allah Taala berfirman وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةًۚ كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰٓ إِلَىٰ كِتَـٰبِهَا ٱلْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [45:28] Basmeih Dan (pada hari kiamat) engkau akan melihat tiap-tiap umat berlutut (dalam keadaan cemas dan menunggu panggilan); tiap-tiap umat diseru untuk menerima kitab suratan amalnya (serta dikatakan kepada mereka): "Pada hari ini kamu akan dibalas menurut apa yang kamu telah kerjakan!.
        1. amalan mereka ialah berpegang kepada perkara yang salah maka balasannya ialah neraka.
      64. dalam Surah Al Ahqaf Ayat 14 Allah Taala أُو۟لَـٰٓئِكَ أَصْحَـٰبُ ٱلْجَنَّةِ خَـٰلِدِينَ فِيهَا جَزَآءًۢ بِمَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ berfirman yang bermaksud [46:14] Basmeih Merekalah ahli Syurga, tetap kekalah mereka di dalamnya, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah menegaskan keyakinannya dengan berkata Tuhan kami ialah Allah kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul dengan pengakuan iman dan tauhidnya itu maka balasannya ialah syurga.
      65. dalam Surah Al Ahqaf Ayat 20 Allah Taala berfirman وَيَوْمَ يُعْرَضُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ عَلَى ٱلنَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَـٰتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ ٱلدُّنْيَا وَٱسْتَمْتَعْتُم بِهَا فَٱلْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ ٱلْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَبِمَا كُنتُمْ تَفْسُقُونَ yang bermaksud [46:20] Basmeih Dan (ingatlah), semasa orang-orang kafir didedahkan kepada neraka (serta dikatakan kepada mereka): "Kamu telah habiskan nikmat-nikmat kesenangan kamu dalam kehidupan dunia kamu, dan kamu telah bersenang-senang menikmatinya; maka pada hari ini kamu dibalas dengan azab yang menghina kerana kamu berlaku sombong takbur di muka bumi dengan tidak berdasarkan alasan yang benar, dan kerana kamu sentiasa berlaku fasik".
        1. amalan mereka ialah berlaku sombong takbur di muka bumi dengan tidak berdasarkan alasan yang benar, dan kerana sentiasa berlaku fasik maka balasannya ialah neraka.
      66. dalam Surah At Thur Ayat 16 Allah Taala berfirman ٱصْلَوْهَا فَٱصْبِرُوٓا۟ أَوْ لَا تَصْبِرُوا۟ سَوَآءٌ عَلَيْكُمْۖ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [52:16] Basmeih "Rasalah bakarannya; kemudian sama ada kamu bersabar (menderita azabnya) atau tidak bersabar, sama sahaja (tidak ada faedahnya) kepada kamu, kerana kamu tidak dibalas melainkan dengan apa yang kamu telah kerjakan".
        1. amalan mereka ialah mengatakan Rasulullah sebagai ahli sihir maka balasannya ialah neraka.
      67. dalam Surah An Najm Ayat 31 Allah Subhanahu Wataala berfirman وَلِلَّهِ مَا فِي ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَمَا فِي ٱلْأَرْضِ لِيَجْزِيَ ٱلَّذِينَ أَسَـٰٓـُٔوا۟ بِمَا عَمِلُوا۟ وَيَجْزِيَ ٱلَّذِينَ أَحْسَنُوا۟ بِٱلْحُسْنَى yang bermaksud [53:31] Basmeih Dan Allah jualah yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi; (diciptakan semuanya itu) untuk membalas orang-orang yang berbuat jahat menurut apa yang mereka lakukan, dan membalas orang-orang yang berbuat baik dengan balasan yang sebaik-baiknya.
        1. amalan mereka ialah yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat akan dibalas jahat dan yang mengerjakan amal soleh serta beriman akan dibalas baik.
      68. dalam Surah An Najm Ayat 41 Allah Taala berfirman ثُمَّ يُجْزَىٰهُ ٱلْجَزَآءَ ٱلْأَوْفَىٰ yang bermaksud [53:41] Basmeih Kemudian usahanya itu akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna.
        1. amalan mereka ialah yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat akan dibalas jahat dan yang mengerjakan amal soleh serta beriman akan dibalas baik.
      69. dalam Surah Ar Rahman Ayat 60 Allah Taala berfirman هَلْ جَزَآءُ ٱلْإِحْسَـٰنِ إِلَّا ٱلْإِحْسَـٰنُ yang bermaksud [55:60] Basmeih Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik - melainkan balasan yang baik juga?.
        1. amalan mereka ialah takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya untuk dihitung amalnya maka balasannya ialah syurga.
      70. dalam Surah Al Waqi'ah Ayat 24 Allah Taala berfirman جَزَآءَۢ بِمَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [56:24] Basmeih (Semuanya itu) sebagai balasan bagi (amal-amal baik) yang mereka telah kerjakan.
        1. amalan mereka ialah amalan baik maka balasannya ialah syurga.
      71. dalam Surah Al Hasyr Ayat 17 Allah Taala berfirman فَكَانَ عَـٰقِبَتَهُمَآ أَنَّهُمَا فِي ٱلنَّارِ خَـٰلِدَيْنِ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ جَزَٰٓؤُا۟ ٱلظَّـٰلِمِينَ yang bermaksud [59:17] Basmeih Maka kesudahan keduanya, bahawa mereka ditempatkan di dalam neraka, kekal mereka di dalamnya. Dan yang demikian itulah balasan makhluk-makhluk yang zalim.
        1. amalan mereka ialah kezaliman maka balasannya ialah neraka.
      72. dalam Surah At Tahrim Ayat 7 Allah Subhanahu Wataala berfirman يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لَا تَعْتَذِرُوا۟ ٱلْيَوْمَۖ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [66:7] Basmeih Malaikat itu akan berkata kepada orang-orang yang dimasukkan ke dalam neraka): "Hai orang-orang yang kufur ingkar! Janganlah kamu menyatakan uzur (dengan meminta ampun) pada hari ini, (kerana masanya telah terlambat). Kamu hanyalah dibalas dengan balasan apa yang kamu telah kerjakan".
        1. amalan mereka ialah kufur ingkar maka balasannya ialah neraka.
      73. dalam Surah Al Insan Ayat 12 Allah Taala berfirman وَجَزَىٰهُم بِمَا صَبَرُوا۟ جَنَّةً وَحَرِيرًا yang bermaksud [76:12] Basmeih Dan kerana kesabaran mereka (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya), mereka dibalas oleh Allah dengan Syurga dan (persalinan dari) sutera.
        1. amalan mereka ialah kesabaran maka balasannya ialah syurga.
      74. dalam Surah Al Insan Ayat 22 Allah Taala berfirman إِنَّ هَـٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَآءً وَكَانَ سَعْيُكُم مَّشْكُورًا yang bermaksud [76:22] Basmeih (Serta dikatakan kepada mereka): "Sesungguhnya (segala pemberian) ini adalah untuk kamu sebagai balasan, dan adalah usaha amal kamu (di dunia dahulu) diterima dan dihargai (oleh Allah)".
        1. amalan mereka ialah takutkan Tuhan kami, takut Ia kenakan kami azab hari yang padanya muka orang-orang yang bersalah: masam berkerut-kerut maka balasannya ialah syurga.
      75. dalam Surah Al Mursalat Ayat 44 Allah Taala berfirman إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي ٱلْمُحْسِنِينَ yang bermaksud [77:44] Basmeih Sesungguhnya, demikianlah Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan amal-amal yang baik.
        1. amalan mereka ialah bertakwa dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik maka balasannya ialah syurga.
      76. dalam Surah An Naba Ayat 26 Allah Taala berfirman جَزَآءً وِفَاقًا yang bermaksud [78:26] Basmeih Sebagai balasan yang sesuai (dengan amal mereka yang buruk).
        1. amalan mereka ialah mereka tidak menaruh ingatan terhadap hari hitungan amal dan mereka telah mendustakan dengan sesungguh-sungguhnya akan ayat-ayat keterangan Kami maka balasannya api neraka jahannam.
      77. dalam Surah An Naba Ayat 36 Allah Taala berfirman جَزَآءً مِّن رَّبِّكَ عَطَآءً حِسَابًا yang bermaksud [78:36] Basmeih Sebagai balasan dari Tuhanmu, iaitu satu limpah kurnia yang dikira cukup (menurut yang dijanjikanNya).
        1. amalan mereka ialah bertakwa maka balasannya syurga.
      78. dalam Surah Al Bayyinah Ayat 8 Allah Taala berfirman جَزَآؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّـٰتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًاۖ رَّضِيَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنۡهُۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُۥ yang bermaksud [98:8] Basmeih Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.
        1. amalan mereka ialah beriman dan beramal soleh maka balasannya ialah syurga.
    11. potongan ayat يَوْمِ ٱلدِّينِ ini telah disebut di dalam Al Quran sebanyak 10 tempat sebagaimana,
      1. dalam Surah Al Fatihah Ayat 4 Allah Taala berfirman مَـٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ yang bermaksud [1:4] Basmeih Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
      2. dalam Surah Al Hijr Ayat 35 Allah Taala berfirman وَإِنَّ عَلَيْكَ ٱللَّعْنَةَ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلدِّينِ yang bermaksud [15:35] Basmeih "Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknat terus-menerus hingga ke hari kiamat".
      3. dalam Surah Asy Syu'ara Ayat 82 Allah Taala berfirman وَٱلَّذِيٓ أَطْمَعُ أَن يَغْفِرَ لِي خَطِيٓـَٔتِي يَوْمَ ٱلدِّينِ yang bermaksud [26:82] Basmeih "Dan (Dia lah) yang aku harap-harapkan supaya mengampunkan dosaku pada hari kiamat.
      4. dalam Surah As Soffat Ayat 20 Allah Taala berfirman وَقَالُوا۟ يَـٰوَيْلَنَا هَـٰذَا يَوْمُ ٱلدِّينِ yang bermaksud [37:20] Basmeih Dan (pada saat itu) mereka berkata:" Wahai celakanya kami, ini ialah hari balasan!".
      5. dalam Surah Sad Ayat 78 Allah Taala berfirman وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعۡنَتِيٓ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلدِّينِ yang bermaksud [38:78] Basmeih " Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknatku terus menerus hingga ke hari kiamat!".
      6. dalam Surah Az Zariyat Ayat 12 Allah Taala berfirman يَسْـَٔلُونَ أَيَّانَ يَوْمُ ٱلدِّينِ yang bermaksud [51:12] Basmeih Mereka bertanya (secara mengejek): "Bilakah datangnya hari pembalasan itu?".
      7. dalam Surah Al Waqi'ah Ayat 56 Allah Taala berfirman هَـٰذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ ٱلدِّينِ yang bermaksud [56:56] Basmeih Inilah (jenis-jenis azab) yang disediakan untuk menyambut mereka pada hari Pembalasan itu.
      8. dalam Surah Al Infithar Ayat 15 Allah Taala berfirman يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ ٱلدِّينِ yang bermaksud [82:15] Basmeih Mereka menderita bakaran neraka itu pada hari pembalasan.
      9. dalam Surah Al Infithar Ayat 17 Allah Taala berfirman وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا يَوْمُ ٱلدِّينِ yang bermaksud [82:17] Basmeih Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari pembalasan itu?.
      10. dalam Surah Al Infithar Ayat 18 Allah Taala berfirman ثُمَّ مَآ أَدْرَىٰكَ مَا يَوْمُ ٱلدِّينِ yang bermaksud [82:18] Basmeih Sekali lagi, apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari pembalasan itu?.
https://draft.blogger.com/blog/post/edit/50065684574614780/7490705634820375418?hl=en

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia