0008 سورة فاطر آية 8 - PETUNJUK AYAT

ا   ب   ت   ث   ج   ح   خ   د   ذ   ر   ز   س   ش   ص   ض   ط   ظ   ع   غ   ف   ق   ك   ل   م   ن   و   ه   ي
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
  1. أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ
    1. potongan ayat أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ ini terdiri daripada 3 perkataan dan 9 huruf iaitu perkataan أَفَمَن dan perkataan زُيِّنَ dan perkataan لَهُۥ.
      1. perkataan أَفَمَن jadi كَلَامٌ مُسْتَأْنَفٌ لَا مَحَلَّ لَهُ مِنَ الْإِعْرَابِ وَالْهَمْزَةُ لِلْاِسْتِفْهَامِ الْإِنْكَارِيِّ وَالْفَاءُ اِسْتِئْنَافِيَّةٌ وَمَنْ اِسْمٌ مَوْصُوْلٌ فِيْ مَحَلِّ رَفْعٍ مُبْتَدَأٌ وَالْخَبَرُ مَحْذُوْفٌ دَلَّ عَلَيْهِ سِيَاقُ الْكَلَامِ تَقْدِيْرُهُ كَمَنْ هَدَاهُ اللهُ أَوْ كَمَنْ لَمْ يُزَيَّنْ لَهُ atau اَلْهَمْزَةُ لِلْاِسْتِفْهَامِ وَمَنْ اِسْمٌ مَوْصُوْلٌ مُبْتَدَأٌ خَبَرُهُ مَحْذُوْفٌ.
      2. perkataan زُيِّنَ jadi فِعْلٌ مَاضٍ مَبْنِيٌّ لِمَا لَمْ يُسَمَّ فَاعِلُهُ atau مَاضٍ مَبْنِيٌّ لِلْمَجْهُوْلِ مَبْنِيٌّ عَلَى الْفَتْحِ الظَّاهِرِ عَلَى آخِرِهِ.
      3. perkataan لَهُۥ jadi جَارٌ وَمَجْرُوْرٌ مُتَعَلِّقَانِ بِـ﴿زُيِّنَ﴾ أهـ.
    2. potongan ayat أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ ini bermaksud adakah maka seseorang itu diperhiaselokkanlah baginya seseorang itu.
    3. perkataan adakah adalah perkataan pertanyaan.
    4. maka maksud potongan ayat di atas yang mudah difahami ialah adakah seseorang yang diperhiaskan kepadanya.`
    5. walaupun Allah Taala bertanya tentang orang-orang yang diperhiaskan kepadanya tetapi maksud Allah Taala yang sebenarnya in sya Allah ialah hendakkan kepada jawapan yang lain.
    6. maksudnya adakah golongan yang berjaya diperhiaskan kepadanya oleh sesuatu dan berjaya diperelokkan kepadanya oleh sesuatu adakah golongan ini lebih baik daripada golongan yang tidak berjaya diperhiaskan kepadanya oleh sesuatu dan tidak berjaya diperelokkan kepadanya oleh sesuatu maka jawapannya untuk menjawab pertanyaan Allah Talaa itu ialah golongan yang tidak berjaya diperhiaskan kepadanya oleh sesuatu dan tidak berjaya diperelokkan kepadanya oleh sesuatu golongan itu terlebih baik daripada golongan yang berjaya diperhiaskan kepadanya oleh sesuatu dan berjaya diperelokkan kepadanya oleh sesuatu.
    7. perkataan أَفَمَن adalah مُبْتَدَأٌ yang mengkehendaki akan خَبَرٌ tetapi خَبَرْnya مَحْذُوْفٌ terhilang tetapi دَلَّ عَلَيْهِ سِيَاقُ الْكَلَامِ تَقْدِيْرُهُ dipertunjukkanlah ke atasnya khabar mahzuf itu tadi oleh perjalanan kalam yang secara anggapan perjalanan kalam tersembunyinya khabar mahzuf itu ialah كَمَنْ هَدَاهُ اللهُ sebagaimana sesiapa yang telah menghidayahtaufikkanlah akannya seseorang itu oleh Allah Taala أَوْ كَمَنْ لَمْ يُزَيَّنْ لَهُ atau sebagaimana seseorang yang tidak pernah diperhiaselokkanlah baginya seseorang itu.
    8. dalam الْهِدَايَةُ إِلَى بُلُوْغِ النِّهَايَةِ لِمَكِّيِّ ابْنِ أَبِيْ طَالِبٍ Tahun - 437 Hijriyah ada menyatakan وَدَلَّ عَلَى هَذَا الْمَحْذُوْفِ قَوْلُهُ بَعْدَ ذَلِكَ dan menunjukkanlah di atas ini مَحْذُوْفٌ oleh firman Allah Taala selepas yang sedemikian itu daripada ayat ini iaitu potongan ayat يُضِلُّ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِي مَن يَشَآءُۖ.
    9. ini menunjukkan kita dapat meneka maksud tersembunyi daripada ayat di atas ialah dengan adanya potongan ayat يُضِلُّ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِي مَن يَشَآءُۖ ini.
    10. dalam التِّبْيَانُ فِيْ تَفْسِيْر الْقُرْآنِ لِلطُّوْسِيِّ Tahun - 460 Hijriyah ada menyatakan كَمَنْ عَلِمَ الْحَسَنَ مِنَ الْقَبِيْحِ adakah sama sebagaimana telah mengetahuilah oleh seseorang akan perkara yang baik daripada perkara yang keji وَعَمِلَ بِمَا عَلِمَ dan telah beramallah olehnya dengan apa yang mengetahuilah olehnya.
    11. ini menunjukkan orang yang dapat membezakan manakah yang baik dan manakah yang buruk serta beramal dengan ilmunya tidak sama dengan orang yang sebaliknya.
    12. ini menunjukkan bahawa di dalam Surah Fathir Ayat 8 di atas adanya perbandingan di antara dua pihak yang mana satu pihak adalah pihak yang salah dan satu pihak lagi adalah pihak yang benar tetapi ayat di atas hanyalah menyebutkan akan satu pihak sahaja iaitu pihak yang salah sahaja tetapi tidak menyebutkan akan pihak yang benar tetapi dapat difahami adanya pihak yang benar daripada perjalanan kalam ayat di atas.
    13. sebagai contonya kita katakan adakah orang yang melakukan maksiat di dunia akan berbahagia di akhirat?
    14. di sini tidak disebutkan orang yang melakukan ibadah akan berbahagia di akhirat tetapi difahami daripada perjalanan kalam di atas bahawa orang yang melakukan maksiat di dunia akan sengsara di akhirat berbanding dengan orang yang melakukan ibadah di dunia akan berbahagia di akhirat.
    15. di dalam Surah Fathir Ayat 8 di atas ada menceritakan tentang seseorang yang diperhiaskan dan diperelokkan baginya.
    16. diperhiaskan dan diperelokkan baginya itu kadang-kadang berlaku di dalam hati-hati manusia sebagaimana dalam Surah Al Fath Ayat 12 Allah Taala berfirman بَلْ ظَنَنتُمْ أَن لَّن يَنقَلِبَ ٱلرَّسُولُ وَٱلْمُؤْمِنُونَ إِلَىٰٓ أَهْلِيهِمْ أَبَدًا وَزُيِّنَ ذَٰلِكَ فِي قُلُوبِكُمْ وَظَنَنتُمْ ظَنَّ ٱلسَّوْءِ وَكُنتُمْ قَوْمًۢا بُورًا yang bermaksud [48:12] Basmeih "(Itu bukanlah sebabnya) bahkan sebabnya kamu telah menyangka bahawa Rasulullah dan orang-orang yang beriman (yang pergi berperang akan binasa semuanya dan) tidak akan kembali lagi kepada akan isteri dan keluarga masing-masing selama-lamanya; dan sangkaan yang demikian itu diperelokkan (oleh Syaitan) di dalam hati kamu (serta menerimanya); dan lagi kamu telah menyangka berbagai-bagai sangkaan yang buruk (terhadap ugama Allah yang dibawa oleh RasulNya); dan (dengan itu) menjadilah kamu kaum yang rosak binasa".
    17. ini menunjukkan syaitan akan memperelokkan ke dalam hati manusia.
    18. dalam التِّبْيَانُ فِيْ تَفْسِيْر الْقُرْآنِ لِلطُّوْسِيِّ Tahun - 460 Hijriyah ada menyatakan يَعْنِي الْكُفَّارَ زُيِّنَتْ نُفُوْسُهُمْ yakni orang-orang kafir telah memperhiaselokkanlah oleh diri-diri mereka semua itu.
    19. ini menunjukkan diri manusia itu sendiri juga berperanan untuk memperhiaselokkan akan dirinya sendiri.
    20. dalam penggunaan bahasa arab sesuatu perbuatan itu ada yang diketahui siapakah pembuatnya dan ada perbuatan yang tidak diketahui siapakah pembuatnya.
    21. maka perkataan زُيِّنَ di atas adalah termasuk di dalam perbuatan yang tidak diketahui siapakah pembuatnya.
    22. dalam أَنْوَارُ التَّنْزِيْلِ وَأَسْرَارُ التَّأْوِيْلِ لِلْبَيْضَاوِيِّ Tahun - 685 Hijriyah tentang apakah makna perkataan زُيِّنَ di atas ada menyatakan بِأَنَّ غَلَبَ وَهْمُهُ وَهَوَاهُ عَلَى عَقْلِهِ dengan maksud bahawa sesungguhnya telah mengalahkanlah oleh syak wasangkanya dan hawa nafsunya di atas akal fikirannya حَتَّى انْتَكَسَ رَأْيُهُ sehingga terbaliklingkuplah oleh pandangan akal budinya.
    23. perkataan زُيِّنَ yang ia adalah فِعْلٌ مَاضٍ مَزِيْدُ الرُّبَاعِيِّ بَابُ (فَعَّلَ) لَمْ يُسَمِّ فَاعِلُهُ مِنْ مَادَّةِ (زَيَنَ) غَائِبٌ مُذَكَّرٌ مُفْرَدٌ sesuatu perbuatan yang tidak diketahui siapakah yang memperelokkkan kepadanya telah disebut dalam Al Quran sebanyak 9 kali iaitu:
      1. sebagaimana dalam Surah Al Baqarah Ayat 212 Allah Taala berfirman زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ۘ وَٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ فَوْقَهُمْ يَوْمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۗ وَٱللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ yang bermaksud [2:212] Basmeih Kehidupan dunia (dan kemewahannya) diperhiaskan (dan dijadikan amat indah) pada (pandangan) orang-orang kafir, sehingga mereka (berlagak sombong dan) memandang rendah kepada orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa (dengan imannya) lebih tinggi (martabatnya) daripada mereka (yang kafir itu) pada hari kiamat kelak. Dan (ingatlah), Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terkira (menurut undang-undang peraturanNya).
      2. dan dalam Surah Ali Imran Ayat 14 Allah Taala berfirman زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٰتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلْبَنِينَ وَٱلْقَنَـٰطِيرِ ٱلْمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلْفِضَّةِ وَٱلْخَيْلِ ٱلْمُسَوَّمَةِ وَٱلْأَنْعَـٰمِ وَٱلۡحَرۡثِۗ ذَٰلِكَ مَتَـٰعُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَٱللَّهُ عِندَهُۥ حُسْنُ ٱلْمَـَٔابِ yang bermaksud [3:14] Basmeih Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).
      3. dan dalam Surah Al An'am Ayat 122 Allah Taala berfirman أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَـٰهُ وَجَعَلْنَا لَهُۥ نُورًا يَمۡشِي بِهِۦ فِي ٱلنَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُۥ فِي ٱلظُّلُمَـٰتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنۡهَاۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَـٰفِرِينَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [6:122] Basmeih Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang-orang yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang yang kafir itu akan keelokan apa yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan segala jenis maksiat).
      4. dan dalam Surah At Taubah Ayat 37 Allah Taala berfirman إِنَّمَا ٱلنَّسِيٓءُ زِيَادَةٌ فِي ٱلْكُفْرِۖ يُضَلُّ بِهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ يُحِلُّونَهُۥ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُۥ عَامًا لِّيُوَاطِـُٔوا۟ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُ فَيُحِلُّوا۟ مَا حَرَّمَ ٱللَّهُۚ زُيِّنَ لَهُمْ سُوٓءُ أَعْمَٰلِهِمْۗ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلْقَوْمَ ٱلْكَٰفِرِينَ yang bermaksud [9:37] Basmeih Sesungguhnya perbuatan mengundurkan (kehormatan itu dari satu bulan ke satu bulan yang lain) adalah menambah kekufuran yang menjadikan orang-orang kafir itu tersesat kerananya. Mereka menghalalkannya pada satu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, supaya mereka dapat menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang empat) yang telah diharamkan Allah (berperang di dalamnya); dengan itu mereka menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah. Perbuatan buruk mereka itu dihias dan dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang kafir.
      5. dan dalam Surah Yunus Ayat 12 Allah Taala berfirman وَإِذَا مَسَّ ٱلْإِنسَـٰنَ ٱلضُّرُّ دَعَانَا لِجَنۢبِهِۦٓ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُۥ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَآ إِلَىٰ ضُرٍّۢ مَّسَّهُۥۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [10:12] Basmeih Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.
      6. dan dalam Surah Ar Ra'd Ayat 33 Allah Taala berfirman أَفَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَىٰ كُلِّ نَفْسٍۭ بِمَا كَسَبَتْۗ وَجَعَلُوا۟ لِلَّهِ شُرَكَآءَ قُلْ سَمُّوهُمْۚ أَمْ تُنَبِّـُٔونَهُۥ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي ٱلْأَرْضِ أَم بِظَـٰهِرٍ مِّنَ ٱلْقَوْلِۗ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مَكْرُهُمْ وَصُدُّوا۟ عَنِ ٱلسَّبِيلِۗ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ yang bermaksud [13:33] Basmeih Setelah diketahui demikian maka tidaklah patut disamakan Allah Tuhan yang berkuasa mengawas, tiap-tiap diri dan mengetahui akan apa yang telah diusahakan oleh diri-diri itu, (dengan makhluk yang tidak bersifat demikian). Dalam pada itu, mereka yang kafir telah menjadikan beberapa makhluk sebagai sekutu bagi Allah. Katakanlah (wahai Muhammad): "Namakanlah kamu akan mereka (yang kamu sembah itu). Atau adakah kamu hendak memberi tahu kepada Allah akan apa yang tidak diketahuiNya di bumi? Atau adakah kamu menamakannya dengan kata-kata yang lahir (sedang pada hakikatnya tidak demikian)?" Bahkan sebenarnya telah diperhiaskan oleh Iblis bagi orang-orang yang kafir itu akan kekufuran dan tipu daya mereka (terhadap Islam), dan mereka pula disekat oleh hawa nafsu mereka daripada menurut jalan yang benar. Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah) maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.
      7. dan dalam Surah Ghafir Ayat 37 Allah Taala berfirman أَسْبَـٰبَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ فَأَطَّلِعَ إِلَىٰٓ إِلَـٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّي لَأَظُنُّهُۥ كَـٰذِبًاۚ وَكَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَصُدَّ عَنِ ٱلسَّبِيلِۚ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ yang bermaksud [40:37] Basmeih "(Iaitu) ke pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa; dan sesungguhnya aku percaya Musa itu seorang pendusta!" Demikianlah diperhiaskan (oleh Syaitan) kepada Firaun akan perbuatannya yang buruk itu untuk dipandang baik, serta ia dihalangi dari jalan yang benar; dan tipu daya Firaun itu tidak membawanya melainkan ke dalam kerugian dan kebinasaan.
      8. dan dalam Surah Muhammad Ayat 14 Allah Taala berfirman أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِۦ كَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَٱتَّبَعُوٓا۟ أَهْوَآءَهُم yang bermaksud [47:14] Basmeih Dengan yang demikian, adakah orang orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang ingkar - derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik), dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)!
      9. dan dalam Surah Al Fath Ayat 12 Allah Taala berfirman بَلْ ظَنَنتُمْ أَن لَّن يَنقَلِبَ ٱلرَّسُولُ وَٱلْمُؤْمِنُونَ إِلَىٰٓ أَهْلِيهِمْ أَبَدًا وَزُيِّنَ ذَٰلِكَ فِي قُلُوبِكُمْ وَظَنَنتُمْ ظَنَّ ٱلسَّوْءِ وَكُنتُمْ قَوْمًۢا بُورًا yang bermaksud [48:12] Basmeih "(Itu bukanlah sebabnya) bahkan sebabnya kamu telah menyangka bahawa Rasulullah dan orang-orang yang beriman (yang pergi berperang akan binasa semuanya dan) tidak akan kembali lagi kepada akan isteri dan keluarga masing-masing selama-lamanya; dan sangkaan yang demikian itu diperelokkan (oleh Syaitan) di dalam hati kamu (serta menerimanya); dan lagi kamu telah menyangka berbagai-bagai sangkaan yang buruk (terhadap ugama Allah yang dibawa oleh RasulNya); dan (dengan itu) menjadilah kamu kaum yang rosak binasa".
    24. daripada pemerhatian kepada kesembilan-sembilan ayat di atas menunjukkan bahawa perkataan زُيِّنَ ini yang tidak diketahui siapakah pembuatnya telah digunakan hanya untuk menggambarkan sesuatu perkara yang tidak elok tetapi kemudian diperelokkannya kepadanya dan sesuatu perkara yang tidak berhias tetapi kemudiannya diperhiaskannya kepadanya.
    25. ini menunjukkan Surah Fathir Ayat 8 di atas tidak ada khabarnya tetapi difahami daripada perjalanan kalam ayat tersebut bahawa kalaulah ada seseorang yang diperhiaselokkanlah kepadanya maka di sana sudah tentu ada orang yang tidak berjaya diperhiaselokkan kepadanya.
    26. kita semua selaku orang-orang yang beriman wajib menjauhkan diri kita daripada kesembilan-sembilan perkara di atas.
    27. kita semua sebagai orang-orang yang beriman tidak mahu diperhiaselokkan kepada kita bahkan kita mahu kita tidak berjaya diperhiaselokkan kepada kita oleh sesiapa pun.
    28. dalam Terjemahan Tafsir Pimpinan Ar Rahman perkataan diperelokkan telah disebut sebanyak 2 kali sahaja di dalamnya iaitu:
      1. sebagaimana dalam Surah Yunus Ayat 12 Allah Taala berfirman وَإِذَا مَسَّ ٱلْإِنسَـٰنَ ٱلضُّرُّ دَعَانَا لِجَنۢبِهِۦٓ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُۥ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَآ إِلَىٰ ضُرٍّۢ مَّسَّهُۥۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [10:12]  Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan. (Basmeih).
      2. dan dalam Surah Al Fath Ayat 12 Allah Taala berfirman بَلْ ظَنَنتُمْ أَن لَّن يَنقَلِبَ ٱلرَّسُولُ وَٱلْمُؤْمِنُونَ إِلَىٰٓ أَهْلِيهِمْ أَبَدًا وَزُيِّنَ ذَٰلِكَ فِي قُلُوبِكُمْ وَظَنَنتُمْ ظَنَّ ٱلسَّوْءِ وَكُنتُمْ قَوْمًۢا بُورًا yang bermaksud  [48:12]  "(Itu bukanlah sebabnya) bahkan sebabnya kamu telah menyangka bahawa Rasulullah dan orang-orang yang beriman (yang pergi berperang akan binasa semuanya dan) tidak akan kembali lagi kepada akan isteri dan keluarga masing-masing selama-lamanya; dan sangkaan yang demikian itu diperelokkan (oleh Syaitan) di dalam hati kamu (serta menerimanya); dan lagi kamu telah menyangka berbagai-bagai sangkaan yang buruk (terhadap ugama Allah yang dibawa oleh RasulNya); dan (dengan itu) menjadilah kamu kaum yang rosak binasa". (Basmeih).
    29. di dalam Surah Fathir Ayat 8 di atas tidak diketahui siapakah yang melakukan perbuatan memperelokkan dan memperhiaskan.
    30. dalam perbincangan di atas jelaslah bagi kita semua bahawa syaitanlah yang telah memperhiaskan dan memperelokkan kepada seseorang itu iaitu dalilnya sebagaimana:
      1. dalam Surah Al An'am Ayat 43 Allah Taala berfirman لَوْلَآ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا۟ وَلَـٰكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَـٰنُ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [6:43] Basmeih Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi yang sebenarnya hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran), dan Syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka telah lakukan.
      1. dan dalam Surah Al Anfal Ayat 48 Allah Taala berfirman وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَـٰنُ أَعْمَـٰلَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ ٱلْيَوْمَ مِنَ ٱلنَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَّكُمْۖ فَلَمَّا تَرَآءَتِ ٱلْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِّنكُمْ إِنِّيٓ أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّيٓ أَخَافُ ٱللَّهَۚ وَٱللَّهُ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ yang bermaksud [8:48] Basmeih Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: "Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu, dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu". Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: "Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah, dan Allah sangat berat azab seksaNya".
      2. dan dalam Surah An Nahl Ayat 63 Allah Taala berfirman تَٱللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَىٰٓ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَـٰنُ أَعْمَـٰلَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ ٱلْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ yang bermaksud [16:63] Basmeih Demi Allah! Sesungguhnya kami juga telah mengutus Rasul-rasul kepada umat-umat yang terdahulu daripadamu (wahai Muhammad), lalu Syaitan memperelokkan pada pandangan mereka yang ingkar akan amal-amal mereka yang jahat itu; maka dia lah menjadi pemimpin mereka pada hari ini; dan mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
      3. dan dalam Surah An Naml Ayat 24 Allah Taala berfirman وَجَدتُّهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَـٰنُ أَعْمَـٰلَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ ٱلسَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ yang bermaksud [27:24] Basmeih "Aku dapati raja perempuan itu dan kaumnya sujud kepada matahari dengan meninggalkan ibadat menyembah Allah, dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan (syirik) mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk, -
      4. dan dalam Surah Al 'Ankabut Ayat 38 Allah Taala berfirman وَعَادًا وَثَمُودَا۟ وَقَد تَّبَيَّنَ لَكُم مِّن مَّسَـٰكِنِهِمْۖ وَزَيَّنَ لَهُمُ ٱلشَّيْطَـٰنُ أَعْمَـٰلَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ ٱلسَّبِيلِ وَكَانُوا۟ مُسْتَبْصِرِينَ yang bermaksud [29:38] Basmeih Dan (ingatkanlah peristiwa kebinasaan) Aad (kaum nabi Hud) dan Thamud (kaum Nabi Soleh); dan telahpun ternyata kepada kamu sebahagian dari bekas-bekas tempat kediaman mereka; dan (kebinasaan mereka yang demikian ialah disebabkan) Syaitan memperelokkan pada pandangan mereka: amal-amal mereka (yang jahat itu), lalu ia menghalangi mereka dari jalan Allah; padahal mereka orang-orang yang bijak pandai dan berakal (yang dapat membezakan yang benar dan yang salah).
    1. ini menunjukkan bahawa syaitan dengan sifat semulajadinya berusaha sedaya upaya dan sepenuh ikhtiarnya untuk memperhiaskan dan memperelokkan kepada seseorang itu.
    2. usaha dan ikhtiar syaitan itu tidak mengenali penat dan lelah.
    3. syaitan akan berusaha dan berikhtiar setiap saat dan detik tanpa membazirkan masa walaupun sebentar sebagaimana janji syaitan dalam Surah Al Hijr Ayat 39 Allah Taala berfirman قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغۡوَيۡتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي ٱلْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ yang bermaksud [15:39] Basmeih Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,
    4. jin dan manusia juga boleh sahaja berperanan memperelokkan dan memperhiaskan kepada seseorang sebagaimana dalam Surah Fussilat Ayat 25 Allah Taala berfirman وَقَيَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَآءَ فَزَيَّنُوا۟ لَهُم مَّا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَحَقَّ عَلَيْهِمُ ٱلْقَوْلُ فِيٓ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ خَـٰسِرِينَ yang bermaksud [41:25] Basmeih Dan Kami adakan untuk mereka teman-teman rapat (dari jin dan manusia), lalu teman-teman itu memperhiaskan kepada mereka (fahaman-fahaman sesat) mengenai perkara-perkara dunia yang ada di hadapan mereka, serta perkara-perkara akhirat yang ada di belakang mereka; dan (dengan sebab itu) tetaplah hukuman (azab) atas mereka bersama-sama dengan umat umat (yang sesat) dari jin dan manusia yang terdahulu daripada mereka. Sesungguhnya mereka semuanya adalah golongan yang rugi (bawaan hidupnya).
    5. dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan نَزَلَتْ فِيْ أَبِيْ جَهْلِ بْنِ هِشَامٍ telah diturunkan ayat ini pada menceritakan tentang abu jahal bin hisyam.
    6. dalam تَفْسِيْرُ الْقُرْآنِ لِلسَّمْعَانِيِّ Tahun - 489 Hijriyah ada menyatakan وَالْأَوْلَى أَنْ يُقَالَ إِنَّ الآيَةَ نَزَلَتْ فِيْ الْكُفَّارِ لِأَنَّ عَلَيْهِ أَكْثَرُ أَهْلِ التَّفْسِيْرِ dan sepaling-paling utama bahawa sesungguhnya hendaklah dikatakan bahawa sesungguhnya ayat di atas telah turunlah ia pada menceritakan tentang orang-orang kafir secara umumnya kerana sesungguhnya di atas pendapat inilah sebahagian besar daripada ahli tafsir.
    7. dalam غَرَائِبُ الْقُرْآنِ وَرَغَائِبُ الْفُرْقَانِ لِلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّيْسَابُوْرِيِّ Tahun - 850 Hijriyah ada menyatakan وَلَا رَيْبَ dan tidak dapat diragukan sama sekali أَنَّ الْمُزَيَّن لَهُمْ عَمَلُهُمْ bahawa sesungguhnya orang yang diperhiaselokkanlah bagi mereka semua itu akan amalan mereka semua itu yang buruk هُمْ أَهْلُ الْأَهْوَاءِ وَالْبِدَعِ mereka semua itu adalah ahli hawa nafsu dan pembuat bidaah-bidaah الَّذِيْنَ لَا مُسْتَنَدَ لَهُمْ فِيْ مَأْخَذِهِمْ yang mana mereka semua itu tidak ada persandaran hukum bagi mereka semua itu pada pengambilan hukum-hukum ibadah dan muamalah mereka semua itu سِوَى التَّقْلِيْدِ وَاتِّبَاعِ الْهَوَى melainkan pentaqlidan ikutan membuta tuli dan pengikutan hawa nafsu semata-mata.
    8. dalam تَفْسِيْرُ يَحْيَى بْنُ سَلَامٍ Tahun 124-200 Hijriyah ada menyatakan كَمَنْ آمَنَ وَعِمَلَ صَالِحًا أَيْ لَا يَسْتَوِيَانِ sebagaimana pada pihak lainnya sesiapa yang telah berimanlah olehnya dan telah beramallah olehnya akan soleh iaitu tidak bersamaanlah oleh kedua-dua pihak tersebut.
    9. ini menunjukkan bahawa tidak akan bersamaan derjat dua kumpulan yang mana salah satu kumpulan yang telah diperhiaskan amalan buruknya menjadi amalan yang baik dan satu kumpulan yang lain yang beriman dan beramal soleh iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah Hud Ayat 24 Allah Taala berfirman مَثَلُ ٱلۡفَرِيقَيۡنِ كَٱلۡأَعۡمَىٰ وَٱلۡأَصَمِّ وَٱلۡبَصِيرِ وَٱلسَّمِيعِۚ هَلۡ يَسۡتَوِيَانِ مَثَلًاۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ yang bermaksud [11:24] Basmeih Bandingan dua golongan (yang kafir dan yang beriman) itu samalah seperti orang yang buta serta pekak, dengan orang yang celik serta mendengar; kedua-dua golongan itu tidaklah sama keadaannya. (Setelah kamu mengetahui yang demikian) maka tidakkah kamu mahu mengambil peringatan dan insaf?
      2. dan dalam Surah Al An'am Ayat 122 Allah Taala berfirman أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَـٰهُ وَجَعَلْنَا لَهُۥ نُورًا يَمۡشِي بِهِۦ فِي ٱلنَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُۥ فِي ٱلظُّلُمَـٰتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِّنۡهَاۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَـٰفِرِينَ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [6:122] Basmeih Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang-orang yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang yang kafir itu akan keelokan apa yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan segala jenis maksiat).
      3. dan dalam Surah Az Zumar Ayat 9 Allah Taala berfirman أَمَّنْ هُوَ قَـٰنِتٌ ءَانَآءَ ٱلَّيْلِ سَاجِدًا وَقَآئِمًا يَحْذَرُ ٱلۡأٓخِرَةَ وَيَرْجُوا۟ رَحْمَةَ رَبِّهِۦۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي ٱلَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَٱلَّذِينَ لَا يَعۡلَمُونَۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُو۟لُوا۟ ٱلْأَلْبَـٰبِ yang bermaksud [39:9] Basmeih "(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
      4. dan dalam Surah Ar Ra'd Ayat 19 Allah Taala berfirman أَفَمَن يَعۡلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَيۡكَ مِن رَّبِّكَ ٱلۡحَقُّ كَمَنۡ هُوَ أَعۡمَىٰٓۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ yang bermaksud [13:19] Basmeih Maka adakah orang yang mengetahui bahawa Al-Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu (wahai Muhammad) perkara yang benar, sama dengan orang yang buta matahatinya? Sesungguhnya orang-orang yang mahu memikirkan hal itu hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
  2. سُوٓءُ عَمَلِهِۦ
    1. potongan ayat سُوٓءُ عَمَلِهِۦ terdiri daripada 2 perkataan dan 7 huruf iaitu perkataan سُوٓءُ dan perkataan عَمَلِهِۦ.
      1. perkataan سُوٓءُ jadi نَائِبُ فَاعِلٍ.
      2. perkataan عَمَلِهِۦ jadi مُضَافٌ إِلَيْهِ atau وَالْهَاءُ مُضَافٌ إِلَيْهِ وَالْجُمْلَةُ صِلَةٌ.
    2. potongan ayat سُوٓءُ عَمَلِهِۦ ini bermaksud akan keburukan amalannya seseorang itu.
    3. ini menunjukkan bahawa di dalam dunia ini ada dua amalan sahaja iaitu ada amalan yang baik dan ada amalan yang buruk.
    4. amalan yang baik itu ialah amalan yang Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sendiri yang mengatakan sesuatu amalan itu baik dan amalan yang buruk itu ialah amalan yang Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sendiri yang mengatakan sesuatu amalan itu buruk.
    5. ini juga menunjukkan bahawa syaitan itu mampu mengenal pasti manakah amalan yang baik dan manakah amalan yang buruk.
    6. syaitan tahu yang manakah amalan yang buruk yang telah dilakukan oleh seseorang itu untuk syaitan itu memperhiaskan akan amalan yang buruk itu.
    7. syaitan juga tahu bahawa amalan yang buruk itu ialah amalan yang Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengatakan amalan itu buruk walaupun semua makhluk mengatakan amalan itu baik iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah An Nahl Ayat 28 Allah Taala berfirman ٱلَّذِينَ تَتَوَفَّىٰهُمُ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ ظَالِمِيٓ أَنفُسِهِمۡۖ فَأَلْقَوُا۟ ٱلسَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوٓءِۢۚ بَلَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌۢ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [16:28] Basmeih (Iaitu) mereka yang diambil nyawanya oleh malaikat dalam keadaan mereka menganiaya diri sendiri (dengan kekufurannya)." Lalu mereka tunduk menyerah (ketika melihat azab sambil berkata): "Kami tiada melakukan sesuatu kejahatan". (Malaikat menjawab): "Bahkan (kamu ada melakukannya); sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang kamu telah kerjakan".
      2. dan dalam Surah Al Anbiya Ayat 74 Allah Taala berfirman وَلُوطًا ءَاتَيْنَـٰهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَنَجَّيْنَـٰهُ مِنَ ٱلْقَرْيَةِ ٱلَّتِي كَانَت تَّعْمَلُ ٱلۡخَبَٰٓئِثَۚ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ قَوْمَ سَوْءٍ فَـٰسِقِينَ yang bermaksud [21:74] Basmeih Dan kepada Nabi Lut, Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu; dan Kami selamatkan dia dari bandar yang penduduknya selalu melakukan perkara-perkara yang keji; sesungguhnya mereka itu adalah kaum jahat, yang fasik, derhaka.
    8. jadi syaitan tidak pernah terpedaya dan tersilap langkah sehingga tersalah dalam memperhiaskan akan sesuatu amalan yang baik yang Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sendiri mengatakan bahawa amalan itu adalah amalan yang baik dan semua makhluk mengatakan bahawa amalan itu adalah amalan yang baik.
    9. tumpuan syaitan adalah kepada amalan yang buruk sahaja untuk syaitan memperhiaskannya menjadi amalan yang baik.
    10. jadi sentiasalah berdoa kepada Allah Taala supaya Allah Taala menunjukkan kepada kita semua akan amalan yang buruk supaya kita dapat menjauhkan akan amalan yang buruk itu dan sentiasalah beramal dengan amalan yang baik dengan mendapat bukti keterangan yang nyata daripada Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sebagaimana dalam Surah Muhammad Ayat 14 Allah Taala berfirman أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِۦ كَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَٱتَّبَعُوٓا۟ أَهْوَآءَهُم yang bermaksud [47:14] Basmeih Dengan yang demikian, adakah orang orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang ingkar - derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik), dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)!
    11. janganlah menyesal di kemudian hari sebagaimana dalam Surah Ali Imran Ayat 30 Allah Taala berfirmanيَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوٓءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُۥٓ أَمَدًۢا بَعِيدًاۗ وَيُحَذِّرُكُمُ ٱللَّهُ نَفۡسَهُۥۗ وَٱللَّهُ رَءُوفٌۢ بِٱلْعِبَادِ yang bermaksud [3:30] Basmeih (Ingatlah) hari (kiamat yang padanya) tiap-tiap seorang akan mendapati apa sahaja kebaikan yang telah dikerjakannya, sedia (dibentangkan kepadanya dalam surat-surat amalnya); dan demikian juga apa sahaja kejahatan yang telah dikerjakannya. (ketika itu tiap-tiap orang yang bersalah) ingin kalau ada jarak yang jauh di antaranya dengan amalnya yang jahat itu. Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan (ingatlah juga), Allah Amat belas kasihan kepada hamba-hambaNya.
    12. Allah Taala akan menerima taubat si pelaku amalan yang buruk kalaulah dia melakukan amalan yang buruk itu dalam keadaan jahil tidak mengetahuinya iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah An Nisa Ayat 17 Allah Taala berfirman إِنَّمَا ٱلتَّوْبَةُ عَلَى ٱللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ ٱلسُّوٓءَ بِجَهَـٰلَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُو۟لَـٰٓئِكَ يَتُوبُ ٱللَّهُ عَلَيۡهِمۡۗ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا yang bermaksud [4:17] Basmeih Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang-orang yang melakukan kejahatan disebabkan (sifat) kejahilan kemudian mereka segera bertaubat, maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
      2. dan dalam Surah Al An'am Ayat 54 Allah Taala berfirman وَإِذَا جَآءَكَ ٱلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِـَٔايَـٰتِنَا فَقُلْ سَلَـٰمٌ عَلَيۡكُمۡۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ ٱلرَّحْمَةَۖ أَنَّهُۥ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوٓءًۢا بِجَهَـٰلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنۢ بَعْدِهِۦ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُۥ غَفُورٌ رَّحِيمٌ yang bermaksud [6:54] Basmeih Dan apabila orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami itu datang kepadamu (dengan tujuan hendak bertaubat dari dosa-dosa mereka), maka katakanlah: "Mudah-mudahan kamu beroleh selamat! Tuhan kamu telah menetapkan bagi diriNya untuk memberi rahmat (yang melimpah-limpah): bahawasanya sesiapa di antara kamu yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilannya, kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan berusaha memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".
      3. dan dalam Surah An Nahl Ayat 119 Allah Taala berfirman ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا۟ ٱلسُّوٓءَ بِجَهَٰلَةٍ ثُمَّ تَابُوا۟ مِنۢ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوٓا۟ إِنَّ رَبَّكَ مِنۢ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ yang bermaksud [16:119] Basmeih Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu terhadap orang-orang yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilan, kemudian mereka bertaubat sesudah itu serta memperbaiki amalannya, sesungguhnya Tuhanmu sesudah (mereka bertaubat) itu, adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
    13. si pelaku amalan yang buruk hendaklah beristighfar kepada Allah Taala sebagaimana dalam Surah An Nisa Ayat 110 Allah Taala berfirman وَمَن يَعۡمَلۡ سُوٓءًا أَوۡ يَظۡلِمۡ نَفۡسَهُۥ ثُمَّ يَسۡتَغۡفِرِ ٱللَّهَ يَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورًا رَّحِيمًاyang bermaksud [4:110] Basmeih Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
    14. si pelaku amalan yang buruk akan dibalasi sebagaimana dalam Surah An Nisa Ayat 123 Allah Taala berfirman لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَآ أَمَانِيِّ أَهْلِ ٱلْكِتَـٰبِۗ مَن يَعْمَلْ سُوٓءًا يُجْزَ بِهِۦ وَلَا يَجِدْ لَهُۥ مِن دُونِ ٱللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا yang bermaksud [4:123] Basmeih (Balasan yang baik yang dijanjikan oleh Allah itu) tidak akan didapati hanya dengan angan-angan kamu semata-mata, dan tidak pula dengan angan-angan ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani). Sesiapa yang melakukan kejahatan, ia akan dibalas dengan kejahatan itu, dan ia pula tidak akan mendapat - selain dari Allah - seorang pun yang akan melindunginya, dan tidak ada juga yang dapat menolongnya.
    15. ketika mana si pelaku amalan yang buruk melihat akan azab api neraka mereka tidak akan mengaku yang mereka pernah melakukan akan amalan yang buruk itu sebagaimana dalam Surah An Nahl Ayat 28 Allah Taala berfirman ٱلَّذِينَ تَتَوَفَّىٰهُمُ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ ظَالِمِيٓ أَنفُسِهِمۡۖ فَأَلْقَوُا۟ ٱلسَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوٓءِۢۚ بَلَىٰٓ إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌۢ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [16:28] Basmeih (Iaitu) mereka yang diambil nyawanya oleh malaikat dalam keadaan mereka menganiaya diri sendiri (dengan kekufurannya)." Lalu mereka tunduk menyerah (ketika melihat azab sambil berkata): "Kami tiada melakukan sesuatu kejahatan". (Malaikat menjawab): "Bahkan (kamu ada melakukannya); sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang kamu telah kerjakan".
    16. Allah Taala akan menghapuskan amalan yang buruk itu dan membalas dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan sebagaimana dalam Surah Az Zumar Ayat 35 Allah Taala berfirman لِيُكَفِّرَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ ٱلَّذِي عَمِلُوا۟ وَيَجْزِيَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ ٱلَّذِي كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [39:35] Basmeih (Limpah kurnia yang demikian, diberikan kepada orang-orang yang bertaqwa) kerana Allah hendak menghapuskan dari mereka (kalaulah ada) seburuk-buruk amal perbuatan yang mereka telah lakukan, serta membalas mereka, akan pahala mereka, dengan balasan yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
    17. fira'un adalah antara manusia yang diperhiaskan amalan buruknya sebagaimana dalam Surah Ghafir Ayat 37 Allah Taala berfirman أَسْبَـٰبَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ فَأَطَّلِعَ إِلَىٰٓ إِلَـٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّي لَأَظُنُّهُۥ كَـٰذِبًاۚ وَكَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَصُدَّ عَنِ ٱلسَّبِيلِۚ وَمَا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلَّا فِي تَبَابٍ yang bermaksud [40:37] Basmeih "(Iaitu) ke pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhan Musa; dan sesungguhnya aku percaya Musa itu seorang pendusta!" Demikianlah diperhiaskan (oleh Syaitan) kepada Firaun akan perbuatannya yang buruk itu untuk dipandang baik, serta ia dihalangi dari jalan yang benar; dan tipu daya Firaun itu tidak membawanya melainkan ke dalam kerugian dan kebinasaan.
    18. si pelaku amalan yang buruk akan menerima seburuk-buruk azab sebagaimana dalam Surah Fussilat Ayat 27 Allah Taala berfirman فَلَنُذِيقَنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ عَذَابًا شَدِيدًا وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ ٱلَّذِي كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ yang bermaksud [41:27] Basmeih Maka, demi sesungguhnya! Kami akan merasakan orang-orang yang kafir itu azab seksa yang seberat-beratnya, dan Kami akan membalas mereka dengan seburuk-buruk balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan.
    19. si pelaku amalan yang buruk tidak akan sama dengan orang beramal dengan bukti yang nyata daripada Allah Taala sebagaimana dalam Surah Muhammad Ayat 14 Allah Taala berfirman أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِۦ كَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَٱتَّبَعُوٓا۟ أَهْوَآءَهُم yang bermaksud [47:14] Basmeih Dengan yang demikian, adakah orang orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang ingkar - derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik), dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)!
    20. dalam جَامِعُ الْبَيَانِ عَنْ تَأْوِيْلِ آَيْ الْقُرْآنِ لِلطَّبَرِيِّ Tahun 224-310 Hijriyah ada menyatakan يَقُوْلُ تَعَالَى ذِكْرُهُ telah berfirmanlah oleh Allah Taala Tuhan Yang Maha Mulia sebutanNya أَفَمَنْ حُسِّنَ لَهُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُ السَّيِّئَةِ adakah maka sesiapa yang diperghiaskanlah kepadanya oleh syaitan akan amalan-amalannya yang buruk keji مِنْ مَعَاصِي اللهِ وَالْكُفْرِ بِهِ daripada perlakuan maksiat-maksiat kepada Allah Taala dan kekufuran kepada Allah Taala وَعِبَادَةِ مَا دُوْنَهُ مِنَ الْاَلِهَةِ وَالْأَوْثَانِ dan melakukan ibadah penyembahan akan apa yang selain daripadaNya Allah Taala daripada tuhan-tuhan sembahan dan berhala-hala.
    21. ini menunjukkan bahawa perbuatan maksiat kepada Allah Taala dan kekufuran kepada Allah Taala dan menyembah akan tuhan-tuhan dan berhala-berhala yang selain daripada Allah Taala adalah dikira sesuatu amalan yang keji dan buruk.
  3. فَرَءَاهُ حَسَنًاۖ
    1. potongan ayat فَرَءَاهُ حَسَنًاۖ terdiri daripada 2 perkataan dan 8 huruf iaitu perkataan فَرَءَاهُ dan perkataan حَسَنًاۖ.
      1. perkataan فَرَءَاهُ jadi فَرَآهُ ﴿الْفَاءُ﴾ عَاطِفَةٌ وَ﴿رَآهُ﴾ فِعْلٌ مَاضٍ وَالْفَاعِلُ مُسْتَتِرٌ تَقْدِيْرُهُ هُوَ وَ﴿الْهَاءُ﴾ مَفْعُوْلٌ رَأَى الْأَوَّلُ.
      2. perkataan حَسَنًاۖ jadi مَفْعُوْلٌ رَأَى الثَّانِيُ لِأَنَّهَا قَلْبِيَّةٌ وَجُمْلَةُ ﴿رَآهُ﴾ مَعْطُوْفَةٌ عَلَى جُمْلَةِ ﴿زُيِّنَ﴾ وَقِيْلَ ﴿مَنْ﴾ هَنَا اِسْمُ شََرْطٍ وَزُيِّنَ فِعْلٌ مَاضٍ فِيْ مَحَلِّ جَزْمٍ فِعْلُ الشَّرْطِ وَجَوَابُ الشَّرْطِ مَحْذُوْفٌ تَقْدِيْرُهُ ذَهَبَتْ نَفْسُكُ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٌ atau مَفْعُوْلٌ بِهِ ثَانٍ لِرَآهُ.
    2. potongan ayat فَرَءَاهُ حَسَنًاۖ ini bermaksud maka melihatkanlah oleh seseorang itu akannya amalan yang buruk itu akan baiklah amalannya itu.
    3. ini menunjukkan bahawa selepas syaitan memperhiaskan kepada seseorang akan amalannya yang buruk itu bertukar menjadi amalan yang baik maka serta merta seseorang itu melihat akan amalannya yang buruk itu menjadi amalan yang baik.
    4. dalam لَطَائِفُ الْإِشَارَاتِ لِلْقُشَيْرِيِّ Tahun - 465 Hijriyah ada menyatakan samalah seperti dalam Surah Al Kahfi Ayat 104 Allah Taala berfirman ٱلَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا yang bermaksud [18:104] Basmeih (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan".
    5. sebagaimana perbincangan di atas bahawa amalan yang baik itu ialah amalan yang Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengatakan bahawa sesuatu amalan itu adalah baik maka syaitan akan memperhiaskan di mata dan di hati seseorang bahawa sesuatu amalan yang buruk yang seseorang itu sedangkan amalkan bertukar menjadi sesuatu amalan yang Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam sendiri mengatakan itu adalah sesuatu amalan yang baik sedangkan pada hakikat yang sebenarnya Allah Taala dan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam tidak pernah sekali pun mengatakan dan tidak pernah sesekali pun mengiktirafkan akan sesuatu amalan yang buruk itu adalah sesuatu amalan yang baik.
    6. apabila seseorang itu melakukan sesuatu amalan yang buruk maka mereka mengatakan Allah Taala lah yang memerintahkan mereka melakukan sesuatu amalan yang buruk itu sebagaimana dalam Surah Al A'raf Ayat 28 Allah Taala berfirman وَإِذَا فَعَلُوا۟ فَٰحِشَةً قَالُوا۟ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَٱللَّهُ أَمَرَنَا بِهَاۗ قُلْ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِٱلْفَحْشَآءِۖ أَتَقُولُونَ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ yang bermaksud [7:28] Basmeih Dan (orang-orang yang tidak beriman itu) apabila mereka melakukan sesuatu perbuatan yang keji, mereka berkata: "Kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya, dan Allah perintahkan kami mengerjakannya". Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji. Patutkah kamu mengatakan terhadap Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya?"
    7. ini juga menunjukkan bahawa seseorang yang melihat akan amalannya yang buruk menjadi amalan yang baik sudah terbiasa menuruti akan hawa nafsunya sebagaimana dalam Surah Muhammad Ayat 14 Allah Taala berfirman أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِۦ كَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَٱتَّبَعُوٓا۟ أَهْوَآءَهُم yang bermaksud [47:14] Basmeih Dengan yang demikian, adakah orang orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang ingkar - derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik), dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)!
    8. dalam مَعَانِيُ الْقُرْآنِ لِلْفَرَاءِ Tahun 144-207 Hijriyah ada menyatakan شُبِّهَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ فَرَأَى سَّيِّئَهُ حَسَنًا telah disamarkelabukan ke atasnya oleh amalannya maka tiba-tiba dengan serta merta melihatlah olehnya akan amalan buruk yang dilakukan olehnya itu bertukar menjadi amalan baik.
    9. dalam بَحْرُ الْعُلُوْمِ لِعَلِيِّ بْنِ يَحْيَى السَّمَرْقَنْدِيِّ Tahun - 373 Hijriyah ada menyatakan يَعْنِيْ يَظُنُّهُ حَقّاً yakni menyangkakanlah olehnya seseorang itu kebenaran.
    10. ini menunjukkan seseorang itu melakukan perbuatan yang keji tetapi dia merasakan dia sedang melakukan perbuatan yang benar sebagaimana dalam Surah Al Baqarah Ayat 11 Allah Taala berfirman وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا۟ فِي ٱلْأَرْضِ قَالُوٓا۟ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ yang bermaksud [2:11] Basmeih Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
    11. dalam الْكَشْفُ وَالْبَيَانُ فِيْ تَفْسِيْرِ الْقُرْآنِ لِلثَّعْلَبِيِّ Tahun - 427 Hijriyah ada menyatakan زَيَّنَ ذَلِكَ الشَّيْطَانُ بِالْوِسْوَاسِ memperhiaskanlah akan yang sedemikian itu daripada amalan buruk bertukar menjadi amalan baik oleh syaitan dengan cara memasukkan was-was وَنَفْسُهُ تَمِيْلُهُ إِلَى الشُّبْهَةِ dan dirinya seseorang yang telah terhias amalan buruknya itu bertukar menjadi amalan baik itu mencenderungkan akannya seseorang itu kepada kesamaran وَتَرْكِ النَّظَرِ فِي الْحُجَّةِ الْمُؤَدِّيَةِ إِلَى الْحَقِّ dan meninggalkanlah oleh seseorang yang terhias amalan buruknya itu bertukar menjadi amaln yang baik akan pemerhatian pada hujah yang boleh membawa dirinya seseorang itu kepada kebenaran وَاللهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى يَخْلُقُهُ ذَلِكَ فِيْ قَلْبِهِ dan Allah Subhanahu Wataala menciptakanlah akan was-was itu ke dalam hatinya seseorang itu.
    12. ini menunjukkan syaitan memasukkan was-was ke dalam hati manusia sehingga seseorang itu tidak lagi berminat untuk mencari kebenaran.
    13. ini juga menunjukkan bahawa dalam diri seseorang berlakunya peperangan jiwa yang mana akan menanglah pihak ketiga samada malaikat atau syaitan jika pejuang-pejuang dalam diri seseorang itu cenderung kepada mana-mana satu daripada pihak ketiga tadi.
    14. dalam الْهِدَايَةُ إِلَى بُلُوْغِ النِّهَايَةِ لِمَكِّيِّ ابْنِ أَبِيْ طَالِبٍ Tahun - 437 Hijriyah ada menyatakan أَنَّ اللهَ نَهَى نَبِيَّهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bahawa sesungguhnya Allah Taala melarangkanlah oleh Allah Taala akan NabiNya Allah Taala sallallahu alaihi wasallam أَنْ يَغْتَمَّ bahawa sesungguhnya bermuramgundahgulanalah oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam بِمَنْ كَفَرَ بِهِ dengan sesiapa yang mengkafirkanlah oleh sesiapa itu dengan dakwah tauhid Rasulullah sallallahu alaihi wasallam وَأَلَّا يَحْزَنَ عَلَيْهِمْ dan janganlah bersedihhatilah oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ke atas perbuatan mereka semua orang-orang yang kafir itu.
    15. dalam النُّكَتُ وَالْعُيُوْنُ لِلْمَاوَرْدِيِّ - Tahun 450 Hijriah ada menyatakan potongan ayat di atas iaitu أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ فَرَءَاهُ حَسَنًاۖ ialah فِيْهِ أَرْبَعَةُ أَقَاوِيْلَ padanya ada sebanyak empat pendapat iaitu
      1. أَحَدُهَا أَنَّهُمُ الْيَهُوْدُ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوْسَ salah satu daripada empat pendapat itu pertamanya ialah mereka semua itu ialah orang-orang yahudi dan orang-orang nasara dan orang-orang majusi قَالَهُ أَبُوْ قِلَابَةَ telah berkatalah tentang pendapat ini oleh Abu Qilabah وَيَكُوْنُ سُوْءُ عَمَلِهِ مُعَانَدَةَ الرَّسُوْلِ dan adalah menjadilah buruk amalannya kerana memusuhi akan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam.
      2. الثَّانِيُّ أَنَّهُمُ الْخَوَارِجُ salah satu daripada empat pendapat itu keduanya ialah mereka semua itu ialah orang-orang khawarij رَوَاهُ عَمْرُو بْنُ الْقَاسِمِ telah meriwayatkan akannya pendapat ini oleh 'Amru Ibnu Al Qasim وَيَكُوْنُ سُوْءُ عَمَلِهِ تَحْرِيْفَ التَّأْوِيْلِ dan adalah menjadilah buruk amalannya kerana melencungtukarkan akan takwil
        1. makna melencungtukarkan akan takwil iaitu sepatutnya takwilnya begini-begini tetapi mereka lencungkan takwil itu kepada maksudnya yang lain dan memandangnya baik amalannya itu.
      3. الثَّالِثُ الشَّيْطَانُ salah satu daripada empat pendapat itu ketiganya ialah mereka semua itu ialah syaitan قَالَهُ الْحَسَنُ telah berkatalah dengan pendapat ini oleh Al Hasan وَيَكُوْنُ سُوْءُ عَمَلِهِ الْإِغْوَاءَ dan adalah menjadilah buruk amalannya kerana mempersesatkan.
        1. maksud mempersesatkan ialah menyesatkan orang lain dan memandangnya baik amalannya itu.
      4. الرَّابِعُ كُفَّارُ قُرَيْشٍ salah satu daripada empat pendapat itu keempatnya ialah orang-orang kafir Mekah قَالَهُ الْكَلْبِيُّ telah berkatalah akannya pendapat ini oleh Al Kalbiey وَيَكُوْنُ سُوْءُ عَمَلِهِمْ الشِّرْكُ dan adalah menjadilah buruk amalan mereka itu kerana kesyirikan.
    16. ini menunjukkan keempat-empat mereka semua di atas itu telah melakukan perbuatan yang jahat dan buruk tetapi dalam masa yang sama mereka semua itu memandang amalan buruk dan jahat yang mereka semua amalkan itu adalah amalan yang baik.
    17. dalam الْكَشَّافُ عَنْ حَقَائِقِ التَّنْزِيْلِ لِلزَّمَخْشَرِيِّ Tahun - 538 Hijriyah ada menyatakan فَكَأَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا seolah-olahnya Rasulullah salallahu alaihi wasallam berkata tidak sama di antara dua pihak tersebut.
    18. potongan ayat أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ فَرَءَاهُ حَسَنًاۖ tidak disebutkan perbandingan lawannya tetapi ada disebutkan bayang-bayangan perbandingan tersebut di dalam ayat lain sebagaimana:
      1. dalam Surah Ali Imran Ayat 162 Allah Taala berfirman أَفَمَنِ ٱتَّبَعَ رِضْوَٰنَ ٱللَّهِ كَمَنۢ بَآءَ بِسَخَطٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَمَأْوَىٰهُ جَهَنَّمُۖ وَبِئْسَ ٱلْمَصِيرُ yang bermaksud [3:162] Basmeih Adakah orang yang menurut keredaan Allah itu sama seperti orang yang kesudahannya mendapat kemurkaan dari Allah? Sedang tempat kembalinya ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
      2. dan dalam Surah At Taubah Ayat 109 Allah Taala berfirman أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَـٰنَهُۥ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ ٱللَّهِ وَرِضْوَٰنٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَـٰنَهُۥ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَٱنْهَارَ بِهِۦ فِي نَارِ جَهَنَّمَۗ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلْقَوْمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ yang bermaksud [9:109] Basmeih Maka adakah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di atas dasar taqwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah itu lebih baik, ataukah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di tepi jurang yang (hampir) runtuh, lalu runtuhlah ia dengan yang membangunkannya ke dalam api neraka? Dan (ingatlah) Allah tidak akan memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
      3. dan dalam Surah Yunus Ayat 35 Allah Taala berfirman قُلْ هَلْ مِن شُرَكَآئِكُم مَّن يَهۡدِيٓ إِلَى ٱلْحَقِّۚ قُلِ ٱللَّهُ يَهۡدِي لِلْحَقِّۗ أَفَمَن يَهۡدِيٓ إِلَى ٱلْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّيٓ إِلَّآ أَن يُهْدَىٰۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ yang bermaksud [10:35] Basmeih Bertanyalah (wahai Muhammad): "Adakah di antara makhluk-makhluk: yang kamu sekutukan dengan Tuhan itu, sesiapa yang dengan memberi petunjuk kepada kebenaran? "Katakanlah: "Allah jualah yang memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran; (kalau sudah demikian) maka adakah yang dapat memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran itu, lebih berhak diturut, ataupun yang tidak dapat memberi sebarang petunjuk melainkan sesudah ia diberi hidayah petunjuk? Maka apakah alasan sikap kamu itu ? Bagaimana kamu sanggup mengambil keputusan (dengan perkara yang salah, yang tidak dapat diterima oleh akal)?"
      4. dan dalam Surah Ar Ra'd Ayat 19 Allah Taala berfirman أَفَمَن يَعۡلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَيۡكَ مِن رَّبِّكَ ٱلۡحَقُّ كَمَنۡ هُوَ أَعۡمَىٰٓۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ ٱلۡأَلۡبَٰبِ yang bermaksud [13:19] Basmeih Maka adakah orang yang mengetahui bahawa Al-Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu (wahai Muhammad) perkara yang benar, sama dengan orang yang buta matahatinya? Sesungguhnya orang-orang yang mahu memikirkan hal itu hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
      5. dan dalam Surah Al Qasas Ayat 61 Allah Taala berfirman أَفَمَن وَعَدْنَٰهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَٰقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَٰهُ مَتَٰعَ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ مِنَ ٱلْمُحْضَرِينَ yang bermaksud [28:61] Basmeih (Jika sudah diketahui yang demikian) maka adakah orang yang Kami janjikan kepadanya janji yang baik (balasan Syurga) lalu ia mendapatnya, sama seperti orang yang kami kurniakan menikmati kesenangan hidup di dunia kemudian ia pada hari kiamat termasuk dalam golongan yang dibawa (untuk menerima azab neraka)?
      6. dan dalam Surah As Sajdah Ayat 18 Allah Taala berfirman أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًاۚ لَّا يَسْتَوُۥنَ yang bermaksud [32:18] Basmeih(Jika demikian halnya) maka adakah orang yang beriman sama seperti orang yang fasik? Mereka tidaklah sama (dalam menerima balasan).
      7. dalam Surah Fussilat Ayat 40 Allah Taala berfirman إِنَّ ٱلَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِيٓ ءَايَـٰتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَآۗ أَفَمَن يُلْقَىٰ فِي ٱلنَّارِ خَيْرٌ أَم مَّن يَأۡتِيٓ ءَامِنًا يَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِۚ ٱعْمَلُوا۟ مَا شِئْتُمْۖ إِنَّهُۥ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ yang bermaksud [41:40] Basmeih Sebenarnya orang-orang yang menyeleweng dari jalan yang benar mengenai ayat-ayat keterangan Kami, tidak terselindung keadaan mereka dari (pengetahuan) Kami. (Kalau sudah demikian), maka adakah orang yang dihumbankan ke dalam neraka lebih baik, atau orang yang datang dalam keadaan aman dan selamat pada hari kiamat? (Katakanlah kepada orang-orang yang menyeleweng itu): "Buatlah apa yang kamu suka, sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu lakukan (dan akan membalasnya)".
      8. dan dalam Surah Muhammad Ayat 14 Allah Taala berfirman أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِۦ كَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ وَٱتَّبَعُوٓا۟ أَهْوَآءَهُم yang bermaksud [47:14] Basmeih Dengan yang demikian, adakah orang orang (yang beriman dan taat) yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang nyata dari Tuhannya: sama seperti orang-orang (yang ingkar - derhaka) yang telah diperhiaskan kepadanya (oleh Syaitan) akan kejahatan amalnya (sehingga dipandangnya baik), dan yang telah menurut hawa nafsunya? (Sudah tentu tidak sama)!
      9. dan dalam Surah Al Mulk Ayat 22 Allah Taala berfirman أَفَمَن يَمۡشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِۦٓ أَهْدَىٰٓ أَمَّن يَمۡشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ yang bermaksud [67:22] Basmeih Maka adakah orang yang berjalan (melalui jalan yang tidak betul, yang menyebabkan dia selalu jatuh) tersungkur di atas mukanya: boleh mendapat hidayah - atau orang yang berjalan tegak betul, melalui jalan yang lurus rata?
  4. فَإِنَّ ٱللَّهَ
    1. potongan ayat فَإِنَّ ٱللَّهَ terdiri daripada 2 perkataan dan 7 huruf iaitu perkataan فَإِنَّ dan perkataan ٱللَّهَ.
      1. perkataan فَإِنَّ jadi اَلْفَاءُ: اِسْتِئْنَافِيَّةٌ، إِنْ: حَرْفٌ نَاسِخٌ.
      2. perkataan ٱللَّهَ jadi وَاِسْمُ الْجَلَالَةِ اِسْمُ إِنَّ.
    2. potongan ayat فَإِنَّ ٱللَّهَ ini bermaksud maka sesungguhnya Allah Taala itu.
    3. ini menunjukkan bahawa Allah Taala itu sentiasalah Dia adalah Tuhan Yang tersangatlah cepat dan tersangatlah bersegeranya perhitunganNya terhadap amalan buruk syaitan yang memperhiaskan amalan buruk seseorang sehingga terlihatlah di mata seseorang itu bahawa amalannya yang buruk itu adalah amalan yang baik iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah Ali Imran Ayat 19 Allah Taala berfirman إِنَّ ٱلدِّينَ عِندَ ٱللَّهِ ٱلۡإِسۡلَٰمُۗ وَمَا ٱخْتَلَفَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلْعِلْمُ بَغْيًۢا بَيۡنَهُمۡۗ وَمَن يَكْفُرْ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ yang bermaksud [3:19] Basmeih Sesungguhnya ugama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai ugama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.
      2. dan dalam Surah An Nur Ayat 39 Allah Taala berfirman وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَعْمَـٰلُهُمْ كَسَرَابٍۭ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ ٱلظَّمْـَٔانُ مَآءً حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَهُۥ لَمْ يَجِدْهُ شَيْـًٔا وَوَجَدَ ٱللَّهَ عِندَهُۥ فَوَفَّىٰهُ حِسَابَهُۥۗ وَٱللَّهُ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ yang bermaksud [24:39] Basmeih Dan orang-orang yang kafir pula, amal-amal mereka adalah umpama riak sinaran panas di tanah rata yang disangkanya air oleh orang yang dahaga, (lalu ia menuju ke arahnya) sehingga apabila ia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun yang disangkanya itu; (demikianlah keadaan orang kafir, tidak mendapat faedah dari amalnya sebagaimana yang disangkanya) dan ia tetap mendapati hukum Allah di sisi amalnya, lalu Allah meyempurnakan hitungan amalnya (serta membalasnya); dan (ingatlah) Allah Amat segera hitungan hisabNya.
      3. dan dalam Surah Ghafir Ayat 17 Allah Taala berfirman ٱلْيَوْمَ تُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍۭ بِمَا كَسَبَتْۚ لَا ظُلْمَ ٱلْيَوْمَۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَرِيعُ ٱلْحِسَابِ yang bermaksud [40:17] Basmeih "Pada hari ini, tiap-tiap diri dibalas dengan apa yang telah diusahakannya; tidak ada hukuman yang tidak adil pada hari ini. Sesungguhnya Allah amat cepat hitungan hisabNya.
  5. يُضِلُّ مَن يَشَآءُ
    1. potongan ayat يُضِلُّ مَن يَشَآءُ terdiri daripada 3 perkataan dan 9 huruf iaitu perkataan يُضِلُّ dan perkataan مَن dan perkataan يَشَآءُ.
      1. perkataan يُضِلُّ jadi وجملة ﴿يضل﴾ خبر إن atau مُضَارِعٌ فَاعِلُهُ مُسْتَتِرٌ وَالْجُمْلَةُ خَبَرٌ.
      2. perkataan مَن jadi اِسْمٌ مَوْصُوْلٌ فِيْ مَحَلِّ نَصْبٍ مَفْعُوْلٌ يُضِلُّ.
      3. perkataan يَشَآءُ jadi وَجُمْلَةُ ﴿يَشَاءُ﴾ صِلَةُ ﴿مَنْ﴾ لَا مَحَلَّ لَهَا مِنَ الْإِعْرَابِ. وَالْوَاوُ: عَاطِفَةٌ atau مُضَارِعٌ فَاعِلُهُ مُسْتَتِرٌ وَالْجُمْلَةُ صِلَةٌ.
    2. potongan ayat يُضِلُّ مَن يَشَآءُ ini bermaksud mempersesatkanlah oleh Allah Taala akan seseorang yang mengkehendakikanlah oleh Allah Taala.
    3. ini menunjukkan bahawa kuasa mempersesatkan seseorang itu adalah berada di dalam kekuasaan Allah Taala sebagaimana dalam Surah An Nahl Ayat 93 Allah Taala berfirman وَلَوْ شَآءَ ٱللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَٰحِدَةً وَلَـٰكِن يُضِلُّ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِي مَن يَشَآءُۚ وَلَتُسْـَٔلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ yang bermaksud [16:93] Basmeih Dan jika Allah menghendaki, tentulah Dia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam ugama Allah yang satu); akan tetapi Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan sesungguhnya kamu akan ditanya kelak tentang apa yang kamu telah kerjakan.
    4. jika Allah Taala menyesatkan seseorang maka tidak akan ada lagi sama sekali sesiapapun yang mampu memberikan hidayah kepadanya sebagaimana dalam Surah Ibrahim Ayat 27 Allah Taala berfirman يُثَبِّتُ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِٱلْقَوْلِ ٱلثَّابِتِ فِي ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِۖ وَيُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّٰلِمِينَۚ وَيَفْعَلُ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ yang bermaksud [14:27] Basmeih Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri); dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.
    5. mencabar Allah Taala agar Allah Taala menurunkan sesuatu mukjizat kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam boleh menyebabkan seseorang itu disesatkan oleh Allah Taala sebagaimana dalam Surah Ar Ra'd Ayat 27 Allah Taala berfirman وَيَقُولُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَوۡلَآ أُنزِلَ عَلَيۡهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِۦۚ قُلۡ إِنَّ ٱللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِيٓ إِلَيۡهِ مَنۡ أَنَابَ yang bermaksud [13:27] Basmeih Dan orang-orang yang kafir berkata: "Mengapa tidak diturunkan kepada (Muhammad) satu mukjizat dari Tuhannya? "Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi petunjuk ke jalan ugamanya, sesiapa yang rujuk kepadaNya, -
    6. walaupun sudah memahami penerangan rasul utusan Allah Taala tentang agama Islam tetapi tetap tidak mahu menerima penerangan rasul utusan Allah Taala itu boleh juga menyebabkan seseorang itu disesatkan oleh Allah Taala sebagaimana dalam Surah Ibrahim Ayat 4 Allah Taala berfirman وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ yang bermaksud [14:4] Basmeih Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka. Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
    7. menjadi orang yang zalim juga boleh menyebabkan seseorang itu disesatkan oleh Allah Taala sebagaimana dalam Surah Ibrahim Ayat 27 Allah Taala berfirman يُثَبِّتُ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ بِٱلْقَوْلِ ٱلثَّابِتِ فِي ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِۖ وَيُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظَّٰلِمِينَۚ وَيَفْعَلُ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ yang bermaksud [14:27] Basmeih Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri); dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.
    8. menjadi orang yang keras hatinya dan gundah gulana bila mendengar ayat Allah Taala boleh menyebabkan seseorang itu disesatkan oleh Allah Taala sebagaimana dalam Surah Az Zumar Ayat 23 Allah Taala berfirman ٱللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ ٱلْحَدِيثِ كِتَـٰبًا مُّتَشَـٰبِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ ٱلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهۡدِي بِهِۦ مَن يَشَآءُۚ وَمَن يُضْلِلِ ٱللَّهُ فَمَا لَهُۥ مِنْ هَادٍ yang bermaksud [39:23] Basmeih Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.
    9. orang-orang munafik dan orang-orang kafir yang mempertikaikan percontohan Allah Taala boleh menyebabkan dia disesatkan oleh Allah Taala sebagaimana dalam Surah Al Muddatthir Ayat 31 Allah Taala berfirman  وَمَا جَعَلۡنَآ أَصۡحَٰبَ ٱلنَّارِ إِلَّا مَلَٰٓئِكَةًۙ وَمَا جَعَلۡنَا عِدَّتَهُمۡ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسۡتَيۡقِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَيَزۡدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنًاۙ وَلَا يَرۡتَابَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَلِيَقُولَ ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَٱلۡكَٰفِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَمَا يَعۡلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡبَشَرِ yang bermaksud [74:31] Basmeih Dan (ketahuilah bahawa hikmat) Kami tidak menjadikan pengawal-pengawal neraka itu melainkan (dari kalangan) malaikat, (kerana merekalah sekuat-kuat dan sebenar-benar makhluk yang menjalankan perintah Kami); dan (hikmat) Kami tidak menerangkan bilangan mereka melainkan dengan satu bilangan yang menyebabkan kesesatan dan kesengsaraan orang-orang kafir itu, supaya orang-orang yang diberi Kitab (Yahudi dan Nasrani) boleh percaya dengan yakin (akan kebenaran Al-Quran), dan supaya orang-orang yang beriman bertambah imannya; dan juga supaya orang-orang yang diberi Kitab dan orang-orang yang beriman itu tidak ragu-ragu (tentang kebenaran keterangan itu); dan (sebaliknya) supaya orang-orang (munafik) yang ada penyakit (ragu-ragu) dalam hatinya dan orang-orang kafir berkata: "Apakah yang di maksudkan oleh Allah dengan menyebutkan bilangan ganjil ini?" Demikianlah Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia lah sahaja. Dan (ingatlah, segala yang diterangkan berkenaan dengan) neraka itu tidak lain hanyalah menjadi peringatan bagi manusia.
    10. dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan عَنِ الْهُدَى berjauhan daripada hidayah taufik.
    11. ini menunjukkan bahawa apabila Allah Taala menyesatkan seseorang maka ini bermakna Allah Taala menjauhkannya daripada hidayah taufik.
    12. dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan lagi فَلَا يَهْدِيْهِ إِلَى الْإِسْلَامِ maka tidak menghidayahtaufikanlah oleh Allah Taala akannya kepada agama Islam.
    13. ini menunjukkan bahawa kesesatan yang sebenar ialah apabila tidak mendapat petunjuk untuk menuju kepada agama Islam.
    14. dalam تَأْوِيْلُ أَهْلِ السُّنَّةِ لِلْمَاتُرِيْدِيْ Tahun - 333 Hijriyah ada menyatakan يُضِلُّ مِنْ عِلْمٍ مِنْهُ أَنَّهُ يَخْتَارُ الضَّلَالَ menyesatkanlah oleh Allah Taala adalah berpandukan daripada keilmuan daripadaNya Allah Taala bahawa sesungguhnya memilihlah olehnya seseorang itu akan kesesatan.
    15. ini menunjukkan bahawa yang memilih kesesatan itu ialah dirinya sendiri dan bukannya paksaan daripada Allah Taala.
    16. dalam الْكَشَّافُ عَنْ حَقَائِقِ التَّنْزِيْلِ لِلزَّمَخْشَرِيِّ Tahun - 538 Hijriyah ada menyatakan وَإِذَا خَذَلَ اللهُ الْمُصَمِّمِيْنَ عَلَى الْكُفْرِ dan apabila menyesatkanlah oleh Allah Taala akan mereka yang bersungguh-sungguh di atas memilih kekufuran وَخَلَاهُمْ وَشَأْنَهُمْ dan membiarkanlah oleh Allah Taala akan mereka semua itu dan hal ehwal keadaan mereka semua itu apa nak jadi jadilah فَإِنَّ عَلَى الرَّسُوْلِ أَن لَا يَهْتَمَّ بِأَمْرِهِمْ maka sesungguhnya selayaknya ke atas Rasulullah sallallahu alaihi wasallam juga bahawa sesungguhnya janganlah memberi perhatianlah oleh Rasulullah dengan urusan mereka semua itu وَلَا يُلْقِيْ بَالاً إِلَى ذِكْرِهِمْ dan juga janganlah melemparkan perasaan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kepada peringatan kepada mereka وَلَا يَحْزَنَ dan janganlah bersedih hati oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam وَلَا يَتَحَسَّرَ عَلَيْهِمْ dan janganlah berpengeluh-ngeluh di atas segala perbuatan mereka semua itu اِقْتِدَاءٍ بِسُنَّةِ اللهِ تَعَالَى فِيْ خُذْلَانِهِمْ وَتَخَلِّيَتِهِمْ hal keadaan sebagai penurutan dengan cara Allah Taala pada mempersesatkanlah akan mereka dan mempertinggalkanlah akan mereka semua itu.
    17. dalam  الْمُحَرَّرُ الْوَجِيْزُ فِيْ تَفْسِيْرِ الْكِتَابِ الْعَزِيْزِ لِابْنِ عَطِيَّةَ Tahun - 542 Hijriyah ada menyatakan وَوَجَبَ التَّسْلِيُم للهِ تَعَالَى dan wajiblah berserahandirillah oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam  kepada Allah Taala فِيْ إِضْلَالِ مَنْ شَاءَ pada permasalahan penyesatan akan sesiapa yang mengkehendakilah oleh Allah Taala وَهِدَايَةِ مَنْ شَاءَ dan penghidayahan akan sesiapa yang mengkehendakilah oleh Allah Taala.
    18. dalam تَفْسِيْرُ الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ لِابْنِ كَثِيْرٍ Tahun - 774 Hijriyah ada menyatakan أَيْ أَفَمَنْ كَانَ هَكَذَا iaitu adakah maka sesiapa yang adalah keadaannya dengan sedemikin ini قَدْ أَضَلَّهُ اللهُ sesungguhnya telah menyesatkanlah oleh Allah Taala أَلَكَ فِيْهِ حِيْلَةٌ adakah bagi kamu wahai Rasulullah sallallahu alaihi wasallam padanya oleh sebarang helah kebijaksaan dalam menguruskannya لَا حِيْلَةَ لَكَ فِيْهِ tidak ada sama sekali sebarang helah kebijaksanaan bagi kamu wahai Rasulullah sallallahu alaihi wasallam pada yang sedemikian itu.
  6. وَيَهْدِي مَن يَشَآءَُۖ
    1. potongan ayat وَيَهْدِي مَن يَشَآءُۖ terdiri daripada 3 perkataan dan 11 huruf iaitu perkataan وَيَهْدِي dan perkataan مَن dan perkataan يَشَآءُۖ.
      1. perkataan وَيَهْدِي jadi فِعْلٌ مُضَارِعٌ وَالْفَاعِلُ ضَمِيْرٌ مُسْتَتِرٌ تَقْدِيْرُهُ هُوَ.
      2. perkataan مَن jadi اِسْمٌ مَوْصُوْلٌ فِيْ مَحَلِّ نَصْبٍ مَفْعُوْلٌ يَهْدِيْ.
      3. perkataan يَشَآءُۖ jadi وَجُمْلَةُ ﴿يَشَاءُ﴾ صِلَةُ ﴿مَنْ﴾ لَا مَحَلَّ لَهَا مِنَ الْإِعْرَابِ. وَجُمْلَةُ ﴿يَهْدِيْ مَنْ يَشَاءُ﴾ مَعْطُوْفَةٌ عَلَى جُمْلَةِ ﴿يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ﴾ اهـ.
    2. potongan ayat وَيَهْدِي مَن يَشَآءُۖ ini bermaksud dan menghidayahtaufikkanlah oleh Allah Taala akan seseseorang yang mengkehendakikanlah oleh Allah Taala.
    3. Allah Taala akan menghidayahkan akan seseorang kepada jalan yang lurus sebagaimana dalam Surah Yunus Ayat 25 Allah Taala berfirman وَٱللَّهُ يَدۡعُوٓاْ إِلَىٰ دَارِ ٱلسَّلَٰمِ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُ إِلَىٰ صِرَٰطٍ مُّسْتَقِيمٍ yang bermaksud [10:25] Basmeih (Itulah dia kesudahan kehidupan dunia), dan sebaliknya Allah menyeru manusia ke tempat kediaman yang selamat sentosa, dan Dia sentiasa memberi petunjuk hidayahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) ke jalan yang betul lurus (yang selamat itu).
    4. Allah Taala akan menghidayahkan akan seseorang yang rujuk kembali bertaubat kepada Allah Taala iaitu sebagaimana: 
      1. dalam Surah Ar Ra'd Ayat 27 Allah Taala berfirman وَيَقُولُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَوۡلَآ أُنزِلَ عَلَيۡهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِۦۚ قُلۡ إِنَّ ٱللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِيٓ إِلَيۡهِ مَنۡ أَنَابَ yang bermaksud [13:27] Basmeih Dan orang-orang yang kafir berkata: "Mengapa tidak diturunkan kepada (Muhammad) satu mukjizat dari Tuhannya? "Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi petunjuk ke jalan ugamanya, sesiapa yang rujuk kepadaNya, -
      2. dan dalam Surah Asy Syura Ayat 13 Allah Taala berfirman شَرَعَ لَكُم مِّنَ ٱلدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِۦ نُوحًا وَٱلَّذِيٓ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِۦٓ إِبْرَٰهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰٓۖ أَنْ أَقِيمُوا۟ ٱلدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا۟ فِيهِۚ كَبُرَ عَلَى ٱلْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيۡهِۚ ٱللَّهُ يَجْتَبِيٓ إِلَيْهِ مَن يَشَآءُ وَيَهْديٓ إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ yang bermaksud [42:13] Basmeih Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara ugama yang Ia tetapkan hukumnya - apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: "Tegakkanlah pendirian ugama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya". Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima ugama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima ugama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada ugamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat).
    5. Allah Taala akan menghidayahkan akan seseorang yang mengambil manfaat daripada penerangan rasul utusan Allah Taala sebagaimana dalam Surah Ibrahim Ayat 4 Allah Taala berfirman وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ yang bermaksud [14:4] Basmeih Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka. Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), juga memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
    6. Allah Taala akan menghidayahkan akan seseorang yang beriman dengan Al Quran dan tidak ragu-ragu mempercayainya sebagaimana dalam Surah Al Muddatthir Ayat 31 Allah Taala berfirman وَمَا جَعَلۡنَآ أَصۡحَٰبَ ٱلنَّارِ إِلَّا مَلَٰٓئِكَةًۙ وَمَا جَعَلۡنَا عِدَّتَهُمۡ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسۡتَيۡقِنَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَيَزۡدَادَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِيمَٰنًاۙ وَلَا يَرۡتَابَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ وَلِيَقُولَ ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَٱلۡكَٰفِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ ٱللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًاۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهۡدِي مَن يَشَآءُۚ وَمَا يَعۡلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَۚ وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكۡرَىٰ لِلۡبَشَرِ yang bermaksud [74:31] Basmeih Dan (ketahuilah bahawa hikmat) Kami tidak menjadikan pengawal-pengawal neraka itu melainkan (dari kalangan) malaikat, (kerana merekalah sekuat-kuat dan sebenar-benar makhluk yang menjalankan perintah Kami); dan (hikmat) Kami tidak menerangkan bilangan mereka melainkan dengan satu bilangan yang menyebabkan kesesatan dan kesengsaraan orang-orang kafir itu, supaya orang-orang yang diberi Kitab (Yahudi dan Nasrani) boleh percaya dengan yakin (akan kebenaran Al-Quran), dan supaya orang-orang yang beriman bertambah imannya; dan juga supaya orang-orang yang diberi Kitab dan orang-orang yang beriman itu tidak ragu-ragu (tentang kebenaran keterangan itu); dan (sebaliknya) supaya orang-orang (munafik) yang ada penyakit (ragu-ragu) dalam hatinya dan orang-orang kafir berkata: "Apakah yang di maksudkan oleh Allah dengan menyebutkan bilangan ganjil ini?" Demikianlah Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya), dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia lah sahaja. Dan (ingatlah, segala yang diterangkan berkenaan dengan) neraka itu tidak lain hanyalah menjadi peringatan bagi manusia.
    7. dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan lagi لِدِيْنِهِ menuju kepada agamaNya Allah Taala.
    8. iaitu Allah Taala berikan hidayah taufikNya dapat menujukan kepada agama Islam.
    9. dalam تَأْوِيْلُ أَهْلِ السُّنَّةِ لِلْمَاتُرِيْدِيْ Tahun - 333 Hijriyah ada menyatakan وَيَهْدِيْ مِنْ عِلّمٍ مِنْهُ أَنَّهُ يَخْتَارُ الْهُدَى dan menghidayahtaufikkanlah oleh Allah Taala adalah berpandukan daripada keilmuan daripadaNya Allah Taala bahawa sesungguhnya memilihlah oleh seseorang itu akan kehidayatan.
    10. ini menunjukkan bahawa yang memilih kehidayatan itu ialah dirinya sendiri dan bukannya pilih kasih daripada Allah Taala.
  7. فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَٰتٍۚ
    1. potongan ayat فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَٰتٍۚ terdiri daripada 5 perkataan dan 21 huruf iaitu perkataan فَلَا dan perkataan تَذْهَبْ dan perkataan نَفْسُكَ dan perkataan عَلَيْهِمْ dan perkataan حَسَرَٰتٍۚ.
      1. perkataan فَلَا jadi اَلْفَاءُ فَصِيْحَةٌ تُفَصَّحُ عَنْ مُقَدَّرٍ أَيْ إِذَا كَانَ الْأَمْرُ كَذَلِكَ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ ...إلخ وَلَا نَاهِيَةٌ.
      2. perkataan تَذْهَبْ jadi فِعْلٌ مُضَارِعٌ مَجْزُوْمٌ بِلَا.
      3. perkataan نَفْسُكَ jadi فَاعِلٌ وَالْكَافُ مُضَافٌ إِلَيْهِ.
      4. perkataan عَلَيْهِمْ jadi جَارٌ وَمَجْرُوْرٌ مُتَعَلِّقَانِ بِـ﴿تَذْهَبُ﴾ أَوْ بِـ﴿حَسَرَاتٍ﴾ اهـ.
      5. perkataan حَسَرَٰتٍۚ jadi مَفْعُوْلٌ لِأَجْلِهِ أَيْ لِأَجْلِ الْحَسَرَاتِ أَوْ حَالٌ أَيْ مُتَلهِّفَةً أَوْ كَأَنَّهَا كُلُهَّا صَارَتْ حَسَرَاتٌ لِفَرَطِ التَّحَسُّرِ.
    2. potongan ayat فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَٰتٍۚ ini bermaksud maka janganlah berpergi-pergian merata-ratalah oleh diri kamu ke atas mereka semua itu menyebabkan penanggungan kedukacitaan demi kedukacitaan.
    3. berpergian merata-merata sehinggakan membinasakan diri kamu sendiri.
    4. diri kamu sendiri itu merujuk kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam iaitu sebagaimana: 
      1. dalam Surah Al Kahfi Ayat 6 Allah Taala berfirman فَلَعَلَّكَ بَـٰخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَىٰٓ ءَاثَـٰرِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا۟ بِهَـٰذَا ٱلْحَدِيثِ أَسَفًا yang bermaksud [18:6] Basmeih Maka jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad), membinasakan dirimu disebabkan menanggung dukacita terhadap kesan-kesan perbuatan buruk mereka, jika mereka enggan beriman kepada keterangan Al-Quran ini.
      2. dan dalam Surah Asy Syu'ara Ayat 3 Allah Taala berfirman لَعَلَّكَ بَـٰخِعٌ نَّفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا۟ مُؤْمِنِينَ yang bermaksud [26:3] Basmeih Jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad), membinasakan dirimu dengan menanggung dukacita, kerana mereka tidak menjadi orang-orang yang beriman.
    5. mereka semua itu ialah mereka yang berkait dengan potongan ayat sebelumnya yang berbunyi أَفَمَن زُيِّنَ لَهُۥ سُوٓءُ عَمَلِهِۦ فَرَءَاهُ حَسَنًاۖ iaitu mereka yang melihat amalan buruk mereka adalah amalan yang baik.
    6. dalam تَفْسِيْرُ مُقَاتِلُ بْنُ سُلَيْمَانَ Tahun - 150 Hijriyah ada menyatakan يَعْنِي النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ yakni perkataan نَفْسُكَ itu tertuju kepada Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam يَقُوْلُ berfirmanlah oleh Allah Taala فَلَا تَقْتُلْ نَفْسَكَ نَدَامَةً عَلَيْهِمْ maka janganlah sekali-kali membunuhbinasakanlah oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam akan diri kamu Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menyesaldukacitakanlah ke atas perbuatan mereka semua itu يَعْنِيْ أَهْلَ مَكَّةَ yakni daripada kalangan ahli Mekkah.
    7. iaitu ahli Mekah yang melawan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam.
    8. dalam تَفْسِيْرُ يَحْيَى بْنُ سَلَامٍ Tahun 124-200 Hijriyah ada menyatakan لَا تَحْسَرْ عَلَيْهِمْ إِذْ لَمْ يُؤْمِنُوْا janganlah berdukacita oleh kamu Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ke atas perbuatan mereka semua itu ketika mana tidak pernah berimanlah oleh mereka semua itu iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah Al Hijr Ayat 88 Allah Taala berfirman لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِۦٓ أَزْوَٰجًا مِّنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَٱخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ yang bermaksud [15:88] Basmeih Janganlah engkau menujukan pandanganmu (serta menaruh hati) kepada nikmat kesenangan yang kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka (yang kafir itu) dan janganlah engkau merasa dukacita terhadap mereka (kerana mereka tidak beriman dan tidak dapat menguatkan Islam sebagaimana yang engkau harapkan); dan sebaliknya hendaklah engkau merendah diri kepada orang-orang yang beriman (sekalipun mereka dari golongan fakir miskin).
      2. dan dalam Surah An Nahl Ayat 127 Allah Taala berfirman وَٱصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِٱللَّهِۚ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ yang bermaksud [16:127] Basmeih Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.
      3. dan dalam Surah An Naml Ayat 70 Allah Taala berfirman وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُن فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ yang bermaksud [27:70] Basmeih Dan janganlah engkau berdukacita terhadap (keingkaran) mereka (yang kafir itu,) dan janganlah engkau resah-gelisah disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.
  8. إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌۢ
    1. potongan ayat إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌۢ terdiri daripada 3 perkataan dan 10 huruf iaitu perkataan إِنَّ dan perkataan ٱللَّهَ dan perkataan عَلِيمٌۢ.
      1. perkataan إِنَّ jadi حَرْفُ نَاسِخٍ.
      2. perkataan ٱللَّهَ jadi اِسْمُ الْجَلَالَةِ اِسْمُ إِنَّ.
      3. perkataan عَلِيمٌۢ jadi خَبَرُ إِنَّ.
    2. potongan ayat إِنَّ ٱللَّهَ عَلِيمٌۢ ini bermaksud sesungguhnya Allah Taala itu adalah Tuhan Yang Maha Mengetahui.
    3. maha mengetahuiNya Allah Taala itu adalah tentang kerja jahat syaitan yang menjanjiburukkan kemiskinan dan kepapaan jika menderma dan bersedekah serta menyuruhkan berbuat perbuatan keji iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah Al Baqarah Ayat 268 Allah Taala berfirman ٱلشَّيْطَـٰنُ يَعِدُكُمُ ٱلْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَآءِۖ وَٱللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًاۗ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٌ yang bermaksud [2:268] Basmeih Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya.
      2. dan dalam Surah An Nur Ayat 21 Allah Taala berfirman يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّبِعُوا۟ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيۡطَٰنِۚ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَٰتِ ٱلشَّيْطَـٰنِ فَإِنَّهُۥ يَأْمُرُ بِٱلْفَحْشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِۚ وَلَوْلَا فَضْلُ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُۥ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَـٰكِنَّ ٱللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَآءُۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ yang bermaksud [24:21] Basmeih Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha Mengetahui.
    4. maha mengetahuiNya Allah Taala tentang kerja jahat syaitan yang menghasut iaitu sebagaimana:
      1. dalam Surah Al A'raf Ayat 200 Allah Taala berfirman وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ yang bermaksud [7:200] Basmeih Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
      2. dan dalam Surah Yusuf Ayat 100 Allah Taala berfirman وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى ٱلْعَرْشِ وَخَرُّوا۟ لَهُۥ سُجَّدًاۖ وَقَالَ يَـٰٓأَبَتِ هَـٰذَا تَأْوِيلُ رُءْيَـٰيَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّاۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِيٓ إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ ٱلسِّجْنِ وَجَآءَ بِكُم مِّنَ ٱلْبَدْوِ مِنۢ بَعْدِ أَن نَّزَغَ ٱلشَّيْطَـٰنُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخۡوَتِيٓۚ إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَآءُۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ yang bermaksud [12:100] Basmeih Dan ia dudukkan kedua ibu bapanya (bersama-samanya) di atas kerusi kebesaran. Dan setelah itu mereka semuanya tunduk memberi hormat kepada Yusuf. Dan (pada saat itu) berkatalah Yusuf: "Wahai ayahku! Inilah dia tafsiran mimpiku dahulu. Sesungguhnya Allah telah menjadikan mimpiku itu benar. Dan sesungguhnya Ia telah melimpahkan kebaikan kepadaku ketika Ia mengeluarkan daku dari penjara; dan Ia membawa kamu ke mari dari dosa sesudah Syaitan (dengan hasutannya) merosakkan perhubungan antaraku dengan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku lemah-lembut tadbirNya bagi apa yang dikehendakiNya; sesungguhnya Dia lah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
      3. dan dalam Surah Al Hajj Ayat 52 Allah Taala berfirman وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّآ إِذَا تَمَنَّىٰٓ أَلْقَى ٱلشَّيْطَـٰنُ فِيٓ أُمْنِيَّتِهِۦ فَيَنسَخُ ٱللَّهُ مَا يُلْقِي ٱلشَّيْطَـٰنُ ثُمَّ يُحْكِمُ ٱللَّهُ ءَايَٰتِهِۦۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ yang bermaksud [22:52] Basmeih Dan tidaklah Kami mengutuskan sebelummu seorang Rasul atau seorang Nabi melainkan apabila ia bercita-cita (supaya kaumnya beriman kepada ugama Allah yang dibawanya), maka Syaitan pun melemparkan hasutannya mengenai usaha Rasul atau Nabi itu mencapai cita-citanya; oleh itu, Allah segera menghapuskan apa yang telah diganggu oleh Syaitan, kemudian Allah menetapkan ayat-ayatNya dengan kukuhnya; dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
      4. dan dalam Surah Fussilat Ayat 36 Allah Taala berfirman وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ نَزْغٌ فَٱسْتَعِذْ بِٱللَّهِۖ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ yang bermaksud [41:36] Basmeih Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka hendaklah engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
    5. dalam الْهِدَايَةُ إِلَى بُلُوْغِ النِّهَايَةِ لِمَكِّيِّ ابْنِ أَبِيْ طَالِبٍ Tahun - 437 Hijriyah ada menyatakan ذُوْ عِلْمٍ بِعَمَلِهِمْ adalah Tuhan Yang Maha Mempunyai ilmu dengan amalan mereka semua itu وَمُحْصِيْهِ عَلَيْهِمْ dan adalah Tuhan Yang Maha Mengirakan ke atas mereka semua itu وَمُجَازِيْهِمْ بِهِ dan adalah Tuhan Yang Maha Membalasi akan mereka semua itu dengan amalannya.
  9. بِمَا يَصْنَعُونَ
    1. potongan ayat بِمَا يَصْنَعُونَ terdiri daripada 2 perkataan dan 9 huruf iaitu perkataan بِمَا dan perkataan يَصْنَعُونَ.
      1. perkataan بِمَا jadi اَلْبَاءُ حَرْفُ جَرٍّ وَ﴿مَا﴾ مَوْصُوْلَةٌ فِيْ مَحَلِّ جَرٍّ، أَوْ مَصْدَرِيَّةٌ مُؤَوَّلَةٌ مَعَ مَا بَعْدَهَا بِمَصْدَرٍ مَجْرُوْرٍ بِالْبَاءِ، وَالْبَاءُ وَمَجْرُوُرُهَا مُتَعَلِّقَانِ بِـ﴿عَلِيْمٌ﴾. اهـ
      2. perkataan يَصْنَعُونَ jadi فِعْلٌ مُضَارِعٌ وَفَاعِلٌ، وَجُمْلَةُ ﴿يَصْنَعُوْنَ﴾ صِلَةُ ﴿مَا﴾ لَا مَحَلَّ لَهَا مِنَ الْإِعْرَابِ. وَجُمْلَةُ ﴿إِنَّ اللهَ عَلِيْمٌ بِمَا يَصْنَعُوْنَ﴾ تَعْلِيْلِيَّةٌ لَا مَحَلَّ لَهَا مِنَ الْإِعْرَابِ.
    2. potongan ayat بِمَا يَصْنَعُونَ ini bermaksud dengan apakah dia yang memperbuatkanlah oleh kamu semua.
    3. kamu semua itu kembali kepada mereka yang telah diperhiaskan oleh syaitan akan amalan jahat mereka dirasakan sedang melakukan amalan yang baik.

Comments

Popular posts from this blog

Joker (2019 film) From Wikipedia, the free encyclopedia